Fångstplatser L. Trewavasae

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hanna
    Användare
    • april 2002
    • 118

    Fångstplatser L. Trewavasae

    Jag funderar på att utöka min grupp av Labeotropheus Trewavasae, men funderar på en sak. En trewavasae som är "red top" (satt som namn, inte bara utseende), kan man anta att den är "Thumbi West", eller ska man vara mer noggrann med fångstplatsen? Jag tänker visserligen inte avla på dem, det har jag inget kar ledigt för, men jag vill ändå vara så rätt ute som jag kan.
    Mvh Hanna
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #2
    Eftersom det har varit fångstförbud vid Thumbi west-ön i drygt 20 år är det svårt att med säkerhet säga att ens fiskar hästammar från Thumbi West utan inblandning av andra varianter.
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • hanna
      Användare
      • april 2002
      • 118

      #3
      Det är därför jag undrar. Ska jag blanda "red top"-ar från olika håll hej vilt, eller hålla mig till dem jag har? :-) (Och ja, de jag har har bara namnet "red top", ingen säkerhet där alltså.)
      Mvh Hanna

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • april 2002
        • 9579

        #4
        Man ska alltid försöka att ta reda på ursprunget så långt det är möjligt. I fallet med L. trewavasae från Thumbi West så säljs de ofta som "Thumbi West" trots att säljaren inte har en aning om fiskens ursprung.
        När Lake Malawi nationalpark bildades 1980 började en känd exportör i Burundi att odla dem i stor skala och dom odlas där fortfarande. Vill man vara säker på ursprunget tycker jag att det är det bästa alternativet är att köpa fiskar därifrån. Jag har själv trewavasae därifrån och de är identiska med dem som finns vid Thumbi West-ön.
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • Micke
          Användare
          • april 2002
          • 9579

          #5
          Tillägg:
          Jag gissar att du inte med säkerhet vet att det är "renrasiga" "Thmubi West" du har. Då gör det ju inget om de du köper kanske inte heller är det, så länge du inte säljer den vidare som "Thumbi West".
          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

          Kommentar

          • hanna
            Användare
            • april 2002
            • 118

            #6
            citat:Och ja, de jag har har bara namnet "red top", ingen säkerhet där alltså.
            Då tror jag att jag köper nya red top som jag tycker ser fina ut. Hellre det än att börja spara yngel och få inavel. Tack för hjälpen, Micke!
            Mvh Hanna

            Kommentar

            Arbetssätt...