Akut Hjälp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Therese
    Användare
    • april 2002
    • 196

    Akut Hjälp

    Jag har nyligen startat upp ett 500l avkarium med en hemma gjor bakgrund. Cirkulationen vbestår av ett yterfilter. I akvariet går ett antal delfiner och golden. Jag har inte sett fiskarna på ett par dagar och nu upptäckte jag att vissa av golden har som en vitaktig hinna över ögonen och e aningen "flagiga" på huden och allmäntillståndet är nedsatt och de ser hängiga ut. Vad kan detta bero på och vad ska man göra åt det. Ett snabbt svar vore tacksamt då jag ska åka iväg snart och mina föräldrar inte kan specielt mycket om skötsel.

    Tack
    // Therese
  • Johan
    Användare
    • augusti 2002
    • 3029

    #2
    du skriver inte hur många du har. men ibland slåss de o då kan de bli lite vita som du beskriver. när du skriver flaggia..har fjällen rest sig eller ser de bara tilltufsade ut? hur mår moorina?

    Kommentar

    • Therese
      Användare
      • april 2002
      • 196

      #3
      Jag har 11 golden och 12 delfiner men de är itne fullvuxna så det är itne för många. GOlden har tidigare gått ihop i ett 200l så det borde inte vara slagsmål. Det ser allmänt risiga ut och fjällen har rest sig lite grann. Fast de är väsrt på en av de störrsta hanarna så det kanske är som du säger. Ska man pröva med o hälla i salt eller något sådant och i så fall hu rmkt.
      tack för de snabba svaren

      Therese

      Kommentar

      • Therese
        Användare
        • april 2002
        • 196

        #4
        Ryggfenorna på några av golden är ihopklistrade. (hittade inte knappen för hur man lägger till i tidigare skrivna ämnen)

        mvh Therese

        Kommentar

        • christer antonsson
          Användare
          • september 2002
          • 183

          #5
          Vad har du för vattenvärden ,nitrithalten kanske är lite hög.?
          Hur länge har ditt akvarium varit igång innan fisk släpptes i?
          Har du använt något hälsofarligt när du gjort din bakgrund?
          Christer Antonsson

          1800 liter Troffar:
          Ikola
          Pemba
          Duboisi- Mazwa
          Red Rainbow- Kapere

          Kommentar

          • Johan
            Användare
            • augusti 2002
            • 3029

            #6
            som jag förstått så kan det var buksot om de får fjällresning. kolla här på frågor o svar o sen om du känner igen fler symptomer.

            Kommentar

            • Therese
              Användare
              • april 2002
              • 196

              #7
              Problemet e att det bara är golden som är drabbade. Delfinerna ser helt friska ut och de mindre golden är knappt drabbade heller. Akvariet har iof inte varit igån längre än 2veckor men när jag startade upp det tog jag vatten från ett redan igångsatt kar. Det borde inte vara några gifitgta ämnen på bakgrunden då jag endast har använt akvarielack och cilikon.

              mvh
              Therese

              Kommentar

              • christer antonsson
                Användare
                • september 2002
                • 183

                #8
                och vad är din bakgrund gjord i för material..?
                sen är det ju så med golden att de har en fallenhet att tappa i vitalitet periodvis,testa att mata med ett annat foder och salta lite x-tra 1dl jodfritt salt/100 liter vatten,kör denna metod i en vecka och gör vattenbyte med ca 50%...
                Christer Antonsson

                1800 liter Troffar:
                Ikola
                Pemba
                Duboisi- Mazwa
                Red Rainbow- Kapere

                Kommentar

                • deelay
                  Användare
                  • september 2002
                  • 5394

                  #9
                  citat:Ursprungligen skickat av johan_lindgren

                  som jag förstått så kan det var buksot om de får fjällresning. .
                  Malawi får inte fjällresning vid bukvattensot.
                  http://www.aquariumstockholm.se/

                  Kommentar

                  Arbetssätt...