Hur får man bra kvalite?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zeb
    Användare
    • augusti 2003
    • 34

    Hur får man bra kvalite?

    Hur gör ni för att få bra kvalite på era Malawi yngel?

    Jag hadde en liten malawi odling för Ca 7 år sedan Och då jorde jag såhär.
    Jag lät mina honor spotta i ett 100L kar där honan fick gå kvar i ca en vecka efter hon spottat.
    Dom 2 första veckorna matade jag med Cyklops (nykläckt artemia ibland)sedan med smulad räkmix.
    Vet inte om det var rätt eller fel.

    Nu har jag fått lite plats över för en liten odling igen så det skulle vara kul att veta hur ni gör.


    Man vill ju gärna göra rätt från början.

  • Emil Martinsson
    Användare
    • november 2003
    • 167

    #2
    Det första man bör göra om man vill odla tycker jag är att skaffa bra föräldradjur. Vildfångat eller F1r.
    Emil
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=141499

    Kommentar

    • Robin
      Användare
      • januari 2003
      • 4526

      #3
      Titta in i denna tråd...Kjell skriver lite bra saker.
      Mvh
      Robin

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Användare
        • april 2002
        • 4619

        #4
        Nedan kan du läsa de exempel på vad man skall tänka på vid odling av fisk som jag gav i den tråd som robin länkar till.
        Ciklidhälsningar
        Kjell

        1/ Foder
        Fiskarna måste från starten ha en korrekt kost som gör att de utvecklas på rätt sätt - både vad gäller färg och kroppsform.
        De första veckorna (månaderna) är nykläckt artemia en självklarhet. Det ger fiskarna en bra basfärg samtidigt som det innebär att de måste jobba för maten, vilket ger en mer naturlig kroppsform än om de får en fet, proteinrik "död" kost.
        De första veckorna är självklart viktigast, men även fortsättningsvis så måste de födas upp på ett sådant foder som motsvarar deras naturliga diet och dessutom ger dem bra färger.
        Visst kan man snabbt "färga upp" en fisk för försäljning, men en sådan färg försvinner snabbt efter att kunden köpt fisken. Bra foder måste finnas med från den allra första matningen av ynglet fram till att slutkonsumenten köper det för att de starka färgerna skall sitta på "djupet".

        2/ Korsningar
        Massor av korsningar förekommer i handeln och det är oerhört vanligt med korsningar - antingen vanliga korsningar, eller genom sneakers.
        Speciellt vanligt är detta bland malawiciklider (samtliga malawi kan korsa sig med varandra) men även andra grupper av ciklider korsar sig lätt.
        Vad gäller malawi så ställde jag t.ex. som krav på odlarna att de i varje akvarium skulle ha maximalt två arter och då två arter som skiljde sig rejält utseendemässigt från varandra. Detta innebar inte att korsningar ändå kunde uppstå men det var åtminstone lätt att se när så skedde. Självfallet skulle varje artgrupp då innehålla flera av varje - aldrig udda fiskar i ett odlingsakvarium.

        3/ Utrymme
        Alldeles för vanligt i hemmaakvarier är att fiskarna dras upp för trångt. Gör de detta så kommer de sedan aldrig att kunna utvecklas på ett normalt sätt och sådana fiskar har inte i handeln att göra.
        Självklart är det inte bara utrymmet (storleken på akvariet) som påverkar detta utan även vattenbytena.
        Ett krav från min sida var då att odlingsanläggningen skulle vara tillräckligt stor satt i relation till hur mycket fisk som drogs fram och att det fanns bra rutiner för vattenbyten.

        4/ Kvantitet
        Tyvärr gör många odlare felet att de drar upp för många av en art och sedan dränker marknaden med dessa vilket gör fisken osäljbar. Får man fram många av en art så säljer man dom till alla affärer på en ort, på akvarieföreningarnas möten och idag också via internet. Detta gör att efterfrågan på denna art helt dör ut och nästa gång samme odlare försöker sälja en ny art (eller ännu värre - samma art igen) vill ingen affär ha dom eftersom de vet att denne odlares fiskar är osäljbara.
        Nu sålde jag i och för sig över hela Norden så jag kunde ta ganska många av vissa arter, men trots detta så förde jag alltid en långsiktig diskussion med varje odlare om hur många av varje art som jag var beredd att ta emot över ett år och satte priset i relation till detta.

        5/ Fel art
        Det hänger lite ihop med ovanstående men får ändå en egen punkt. Många odlar arter som det inte alls finns någon efterfrågan på, eller mycket liten efterfrågan på. Oftast rör det sig om arter som är oerhört lättodlade men ändå inte säljs i jätteomfattning – att komma med sådana yngel till en affär är rätt meningslöst. Bättre är att istället ta reda på vilka fiskar de vill ha och odal på dessa.
        Självklart förde jag även en diskussion med mina odlare om detta och fick satsa på att odla fiskar som det gick att sälja.

        6/ Vattenvärden
        Ett problem när odlare kommer till en affär med yngel är att deras yngel kan vara uppdragna i specialvärden, ofta vet de inte alls vilka vattenvärden de har i sina akvarier. Om dessa värden då skiljer sig mycket från affären kan det orsaka stora problem och svinnet på fisken kan bli stort.
        De som odlade åt mig kände självklart alltid till vattenvärdena i sina akvarier och dessa var oftast någorlunda anpassade till de värden jag hade i affären. Om värdena i något fall skiljde sig markant åt fick jag alltid reda på det i förväg och kunde vidta adekvata åtgärder för att inga tillvänjningsproblem skulle uppstå.

        7/ Avelsdjuren
        De fiskar som man odlar på måste både ha starka färger, ha en normal kroppsform och vara bra föräldrar. Sådana föräldrar - sådana barn brukar man säga och det stämmer nog ännu bättre på fiskar än på människor.
        Däremot var vildfångade föräldrar inget krav - i vissa fall så är t.o.m. urvalsodlade fiskar att föredra framför VF. Ofta var dock avelsdjuren vildfångade men det var nog mest av praktiska skäl - dvs det var lättare och går snabbare att få tag i fina VF föräldrar än odlade.

        Kommentar

        • Stelin
          Användare
          • december 2002
          • 1339

          #5
          Kjell:

          Bra med tips om hur man bör göra, detta bör ju gälla även andra fiskar än Malawi.

          Jag har tänkt odla Tropheus i (mycket)liten skala och har tänkt att göra ungefär som du skriver. Även när det gäller urvalet på vad jag ska odla på. (Detta trots att det är VF jag har)
          Enda skillnaden är nog att jag inte kommer att välja nykläckt artemia till att börja med utan något annat bra dött foder som ger förutsättningar för bra färger hos fisken(synpunkter?). Kanske en räkmix "specialgjord" för yngel eller "vegetabilisk" flingfoder med spirulina. En naturlig kroppsform får dom genom betande på algmattan som också ska finnas även i yngelkaret.
          Ingen tömning av ruvande honor kommer att ske.

          Urvalet, Fodret, Naturligt beteende hoppas jag ska ge en bra avkomma
          //Stefan Lindstedt

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Användare
            • april 2002
            • 4619

            #6
            Jag anser inte att det finns något alternativ till nykläckt artemia de första veckorna - efter 2-3 veckor kan man gå över till cyclops och en del grönfoder.
            Efter ungefär 2 månader så kan man köra med bastantare foder som t.ex. räkmix, flingor etc.
            Ciklidhälsningar
            Kjell

            Kommentar

            • Stelin
              Användare
              • december 2002
              • 1339

              #7
              Ok, jag har tidigare använt nykläckt artemia till yngel men gick mer o mer över till annat foder redan från början.

              Jag får kanske tänka om där.
              //Stefan Lindstedt

              Kommentar

              • Björn
                Användare
                • april 2002
                • 787

                #8
                Har ni någon länk eller linkande där artemiakläckning beskrivs på ett lättförståligt sätt? Jag har en massa artemiaägg som jag vann på stämman sist, men har tvekat till att prova. Har ständigt en massa yngel, men har ofta dåligt med tid och är nog rätt lat. Så någon enkel och smidig lösning vore bra =)

                Mvh
                Björn
                fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Användare
                  • april 2002
                  • 4619

                  #9
                  Det har varit ett par artiklar i Ciklidbladet i ämnet.
                  Ciklidhälsningar
                  Kjell

                  Kommentar

                  • zeb
                    Användare
                    • augusti 2003
                    • 34

                    #10
                    citat:1/ Foder
                    Fiskarna måste från starten ha en korrekt kost som gör att de utvecklas på rätt sätt - både vad gäller färg och kroppsform.
                    De första veckorna (månaderna) är nykläckt artemia en självklarhet. Det ger fiskarna en bra basfärg samtidigt som det innebär att de måste jobba för maten....
                    Nykläckt artemia är de det ända som duger eller fins det något annat som är lika bra?
                    Jag har inte lyckats så bra med artemia odling
                    Vad är bra mat efter 2-4 Veckor?

                    citat:2/ Korsningar...
                    Självkart

                    citat:3/ Utrymme
                    Alldeles för vanligt i hemmaakvarier är att fiskarna dras upp för trångt. Gör de detta så kommer de sedan aldrig att kunna utvecklas på ett normalt sätt och sådana fiskar har inte i handeln att göra....
                    Vad är lämlig storlek på kar 100L är det förlitet ca30 yngel i storlek 0-3 cm?

                    citat:4/ Kvantitet... Och 5/ Fel art...
                    Självkara

                    citat:6/ Vattenvärden
                    Ett problem när odlare kommer till en affär med yngel är att deras yngel kan vara uppdragna i specialvärden, ofta vet de inte alls vilka vattenvärden de har i sina akvarier. Om dessa värden då skiljer sig mycket från affären kan det orsaka stora problem och svinnet på fisken kan bli stort
                    Vilka vatten värden behöver man ha koll på förutom PH?
                    Vad skall dom isåfall ligga på för att vara bra?

                    citat:7/ Avelsdjuren
                    Självklart.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Användare
                      • april 2002
                      • 4619

                      #11
                      citat:Nykläckt artemia är de det ända som duger eller fins det något annat som är lika bra?
                      Jag aldrig i alla fall aldrig sett någon BRA större odlare som inte har använt nykläckta artemiaägg som fösrta foder.
                      Dock det finns många olika sorters kvaliteer på artemiaägg och de olika märkena kläckas också bäst vid olika förhållanden - kolla med någon duktig odlare i dina akvarieförening och gör sedan på samma sätt som han/hon med samma artemiamärke.

                      citat:Vad är lämlig storlek på kar 100L är det förlitet ca30 yngel i storlek 0-3 cm?
                      100 liter är OK den första tiden men för att få upp dom till säljstorlek krävs nog det dubbla.

                      citat:Vilka vatten värden behöver man ha koll på förutom PH?
                      Vad skall dom isåfall ligga på för att vara bra?
                      Det är väl främst pH (beroende på vilka fiskar det gäller - dock viktigt att det är stabilt), men man bör även ha koll på KH (beroende på vilka fiskar man har, men minst 4) och nitrit (värde 0). Sköter man dock bara vattenbytena på ett bra sätt så brukar inte vattenvärdena ställa till med problem.





                      Kommentar

                      • zeb
                        Användare
                        • augusti 2003
                        • 34

                        #12
                        Är det för att fisken måste "Jaga" maten som artemia är bättre än Cyklops eller är det bättre näringsvärde i artemia.
                        Eller fins det någon anna anledning till mat med artemia?

                        citat:100 liter är OK den första tiden men för att få upp dom till säljstorlek krävs nog det dubbla.
                        När ska man flytta över fisken till större kar?
                        Hur många yngel kan man driva upp till säljstorlek i ett 300L kar utan att det blir för trångt?

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Användare
                          • april 2002
                          • 4619

                          #13
                          citat:Är det för att fisken måste "Jaga" maten som artemia är bättre än Cyklops eller är det bättre näringsvärde i artemia.
                          Både och

                          citat:När ska man flytta över fisken till större kar?
                          När tillväxten börjar avta.

                          citat:Hur många yngel kan man driva upp till säljstorlek i ett 300L kar utan att det blir för trångt?
                          Beror på hur ofta och hur mycket man byter vatten, sedan är det ofta inte någon fördel att ha ett för stort uppdragningskar.
                          Ciklidhälsningar
                          Kjell


                          Kommentar

                          • Robin
                            Användare
                            • januari 2003
                            • 4526

                            #14
                            Now we're talking!
                            Mvh
                            Robin

                            Kommentar

                            • zeb
                              Användare
                              • augusti 2003
                              • 34

                              #15
                              Om jag har en bra grupp av tex Aulonocara 1+3 som jag hoppas och tror att min handlare sålt till mig.
                              Matar med Artemia dom första 3 veckorna sedan med cyklops Och grönfoder i 2månader därefter räkmix.
                              Byter 1/3 vatten varje vecka Och håller ett jämt ph.
                              Flyttar över ynglen till ett större kar när tillväxten börjar avta.
                              Har jag då jort att mina fiskar är av så god kvalite att jag kan bytain dom hos en handlare?
                              Har jag missat/glömt något vesäntligt [?]

                              Om jag vill utöka min befintliga grupp kan jag då använda mina egna yngel eller ska jag byta med någon som har samma Aulonocara för att det det inte ska bli inavel?

                              Vad är dom vanligaste defekterna man kan se hos Malawi förutom korsningar?
                              Det kan ju vara lite svårt att se hur färgen har blivit iokmed att hanarna färgar ju inte ut samtidigt Och honorna har ju sin brungrå färg.
                              Formen kan man våll jämföra med föräldrarna har dom samma form samma form bör det väll vara OK?


                              Vill ju järna bli en av dom 5% som får fram kvalitets fisk

                              Kommentar

                              Arbetssätt...