Det sket sig nog..........

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Det sket sig nog..........

    Hej!

    Skrev för ett tag sedan om mina 2 Golden-honor som ruvade med ägg i munnen.
    Idag såg jag att den ena av dem inte hade ngt kvar inne i munnen utan har börjat äta som de övriga.
    Igår kväll såg jag att hon hade ägg/yngel kvar i munnen och det har sedan ngn vecka tillbaka synts "små ögon" inne i äggen, men så idag nu så var allting bara borta......
    Även om de har kläcts i hennes mun sista dygnet så bör de väl vara kvar där ett tag eller släpper hon ut dem direkt så att de *kanske* finns någonstans i karet om nu inte de andra tagit dem direkt vill säga.....?!?!?!
    Jag har ju kikat som en galning in och runt och överallt jag kan komma åt och lyst med ficklampa in i grottor och skrevor också, men jag kan inga yngel se än så länge.......

  • Pierre_N
    Användare
    • mars 2004
    • 772

    #2
    kläkt säger du, när du ser ögon så är de redan "kläkta", då har huvet redan växt ut från det som blir gulesäcken, å det är möjligt att de var klara.

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Va?!
      Jaha ja, där ser man hur "grön" man är på detta.
      Då ska jag hålla koll på den andra honan och ta ur henne från huvudkaret när jag ser "ögon" i hennes mum, jag vill ju så gärna ha kvar dessa.
      Men tror du att chansen finns att de bara gömmer sig nu de här som redan är ute på ett eller annat vis, eller är de uppätna helt enkelt?!

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        för säkerhets skull ska jag kanske förklara vad jag menar med "ögon"....

        Det är 2 små svarta prickar i varje ägg, alltså inga sådana där ögon som de större har.

        Det här låter väl helknäppt, men skitsamma.......

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Golden är snabba på att nypa yngel om de kan, men en del kan dock klara sig i akvariet om man har en del mindre stenrösen. Golden gräver inte så de låter stenen ligga kvar, men däremot är de duktiga på att få in nosen i små luckor/skrevor för att ta t ex yngel eller andra små varelser.

          En hona kan släppa ynglen vart som helst. De flesta andra arters honor är väldigt mån om att "gömma" undan ynglen vid släppandet, men just Golden har jag sett gör det lite överallt utan skyddstanke bakom. Kanske har detta att göra med att de inte är territoriella av sig och därför inte har det naturligt i sig.

          Jag har sett detta vid 3 tillfällen, men det har även förekommit gånger då de släppt ynglen vid mer skyddade platser.

          Om man vill ha yngel kvar, utan att flytta honorna eller tömma dom, så bör man göra små gömställen för eventuella yngel. Ett är att göra små rösen av mindra stenar...ett annat som jag själv kört med är konstgjorda växter typ denna:

          Hjortgatans:


          Kolla på "inredning" och "plastväxter"...där finns Gälört som är ypperlig som yngelskydd. Den samlar inte heller på sig speciellt mycket alger om den står i bakgrunden.

          Kommentar

          • Gäst

            #6
            Hejsan!

            Idag redan såg jag in i munnen på hona nr 2 att det fanns "ögon" på äggen, så därför bestämde vi att vi tar henne åt sidan nu så det inte blir likadant med denna, hon går nu i en sk. babybox eller vad det kallas, vi har lagt i lite lavasten (små) så hon har att gömma sig lite i och dämpat belyusning lite med gjorde vi med kartong över så inte lyset skiner in så väldigt til henne ifall hon blir stressad av att vara ensam däri, boxen hänger dock kvar i det ordinarie karet.
            När vi tog henne så plockade vi ur all lavasten i det stora karet för att se om det fanns några yngel från hona nr 1, men vi såg ingenting, så troligtvis har de väl då blivit uppätna direkt om nu då som Tricella skrev att honan kanske bara släppt ut dem vart som helst.
            Vi har ju mer större stenar i vårt kar, så det är klart att de små munnarna lätt kommer åt där då om hon lagt in dem därunder någonstans bara.
            Kanske är bra om vi skaffar oss väldigt små stenar också......

            Håll nu tummarna för mig att jag kan lyckas få några yngel av denna hona, skulle vara så roligt att vara med om och då givetvis behålla 2-3 av dem då vi ju bara nu har 4 Golden.

            Är det ngt speciellt yngelfoder man ska ge dem?
            När kan de äta sånt som de vuxna gör isåfall?
            Ska de börja äta direkt när de fötts eller har de ngt i kroppen de tar av första tiden?
            Vill ha så mkt råd/tips som möjlgt.

            /TACK!

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Till Golden-yngel är cyclops ett riktigt bra foder. Räkmix kan de börja småäta lite efter drygt en vecka. Hos mig är dock fryst cyclops huvudfoder de första månaderna.

              Nykläckt artemia skall vara det bästa enligt många, men det innebär lite merarbete med kläckning och annat...som jag avstår (hittills).

              Kommentar

              • Gäst

                #8
                Vad är Cyklops?

                Har fått av en kompis ett yngelfoder som verkar var typ som sjunkbomber, vet inte vad det heter och det hade han glömt också...vet du vad det är för ngt kanske?

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #9
                  Cyclops är en mikroskopisk liten "hoppkräfta". Den ser ut såhär:



                  Kommentar

                  • Gäst

                    #10
                    OK, tack Tricella, men de är väl frysta eller torkade hoppas jag?

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #11
                      Frysta...i rutor så man enkelt kan bryta av små bitar. Om du använder dig av detta så ta ett hörn av en liten fyrkant först då det är en fruktansvärd mängd cyclops i en ruta (övermatningsrisk).

                      Kommentar

                      • Gäst

                        #12

                        Tack igen Tricella, ska köpa hem Cyklops.
                        Tur de var frysta för de såg lite småäckliga ut *ler*
                        Hur länge ska de äta Cyklopsén då, när kan man övergå till flingfodret som jag ger de andra?

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          #13
                          Jag brukar köra dom två första veckorna. Du kan blanda med det flingfoder du har om du smular sönder det. Men i början så tror jag att Cyclops är det bästa att köra på. Nykläckt Artemia räknas som det bästa yngelfodret, men då måste du ha igång kläckning och det är jag för slö för...

                          Cyclops är bra även för vuxna Golden så detta kan du ge kontinuerligt. Men mer frekvent under yngelstadiet.

                          Kommentar

                          • Gäst

                            #14
                            Hej igen!

                            Igår köpte jag hem 2 plattor med Cyklops, så nu ger jag mina små Demasoni´s det som hittills går i yngelkaret, de är rätt små än (1,5-2,5 cm = smått i mina ögon) och jag vågar nog inte sätta i dem redigt än i stora karet ifall de blir uppätna eller ngt av de andra, så de ska få bli lite större tänkte jag och gå däri bara de inte äter upp ynglen av mina Golden sedan (?!?!?), isåfall får man väl sätta i dem ändå i det stora karet, men jag testade iallafall Cyklops´en igår till dem och de verkar gilla det, men ska jag fortsätta ge dem det tycker du eller ska de få flingfoder istället som jag maler sönder, eller kombinera som du skrev?
                            Yngelen sedan ska alltså börja äta cyklopsen direkt då när de är födda?

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 10784

                              #15
                              Direkt när de är födda och frisimmande så kan man smula lite flingfoder för att få igång deras ätinstinkter. Gå sedan över till Cyclops...

                              Jag vet att fodret är bra för Golden, men jag kan inte lova att det är lika bra till Demasoni.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...