Malawiciklider...könsbyte, jaktbeteende...mm.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    Malawiciklider...könsbyte, jaktbeteende...mm.

    Jag läste på denna sida att det är vanligt att den dominanta honan i en koloni byter kön om hanen dör...rätt så fascinerande. Det pågår forskning i ämnet om detta och det är intressant. Arten det gäller är Metriaclima Livingstonii. Min undran är om detta även kan ske i akvarium och om den könsbytande honan blir steril eller inte...ta en koll på denna sajt...

    Click!

    För övrigt är det en hel del intressant läsning om Malawicikliders beteende. T ex förvånades jag av arten Caprichromis Orthognathus jaktbeteende och som kallas "Baby eater". Den attackerar munruvande honor från olika strategiska håll och får dom att spotta ut yngel som de sedan tar...

    En annan intressant läsning var denna:

    citat:New colours may lead to new species
    Among Lake Malawi cichlids, the females choose their males and take care of the offspring. All the males need to do is to look good. If a mutation produces a male with a new colour, and if there is a female that likes this colour, these fish become isolated from their own species and effectively form a new species (which is defined by the ability to interbreed). Their offspring may have the same colour as the males.

    A new species could, theoretically, emerge in a single generation, but in reality it often takes longer than this.
    Det skrivs även om överfiskning i Malawisjön och den kan ni läsa om här...

    Click![V]


    En sajt med mycket intressant läsning här som kan vara lärorik...så ta er tid att surfa runt där en stund.

    Click!

  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Eller läs Kens artikel i senaste ciklidbladet eller varför inte gå på ciklidstämman! Du tar faktiskt upp exakt de projekt Ken jobbar i. Intressanta länkar hursomhelst.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Hehe...jag menade inte att det ena tar ut det andra.

      Kommentar

      • deelay
        Användare
        • september 2002
        • 5394

        #4
        Bra till kaffet =)
        http://www.aquariumstockholm.se/

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Självklart inte, men det var lite festligt ändå. Jag tar genast tillbaka och byter min text till:

          "och läs Kens artikel i senaste ciklidbladet och gå på ciklidstämman! Du tar ju upp exakt de projekt Ken jobbar i. Intressanta länkar helt enkelt!
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Totalt omedvetet med detta sammanträffande då jag var ute och surfade för att försöka hitta videos om Malawiciklider och om Malawisjön...

            Jag stötte då på denna sajt och tyckte den var så pass intressant att jag ville förmedla den här...

            Med tanke på detta är det ju verkligen något att se fram emot på Ciklidstämman.

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              citat:ute och surfade för att försöka hitta videos om Malawiciklider och om Malawisjön...
              Ken kommer att visa film!
              citat:Med tanke på detta är det ju verkligen något att se fram emot på Ciklidstämman.
              Jajjamensan!
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              Arbetssätt...