Vilka sorter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jeza

    Vilka sorter?

    Har läst en del på artbeskrivningar och sådär nu men jag tycker det är svårt att få en bra "bild" på de olika fiskarna. Därför tycker jag det är bättre att fråga er med erfarenhet av olika ciklider.

    Jag har nu (äntligen) beställt ett nytt kar, ett på 240l.
    Har beslutat mig för att lägga ner mitt odlingsförsök på regnbågsfisk då det verkade i stort sett omöjligt att lyckas med för min del.
    Nu vill jag ha någon ciklid i det nya istället.

    Vad kan man ha för sort (sorter) som passar till det karet?
    Den får gärna vara lite tuffare men det är inget måste, bara det är en "rolig" fisk att ha, helst bör den dock inte vara svår att hålla.

    Kom gärna med så mycket tankar, ideér och förslag ni bara kan.

    Tack på förhand / J
  • Marcus1979
    Användare
    • januari 2003
    • 404

    #2
    Oj! Det finns oändligt med ciklider så det är bara att kika i artregistret här på Ciklid.se och på www.zoopet.com å se vilken världsdel som tilltalar dig mest. Sen kan du fråga igen. =)
    Skulle jag säga något så skulle det bli ett antal Malawis! =)
    Men som sagt försök att begränsa din inriktning mera.
    Mvh/Marcus
    960L Malawi

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • juli 2002
      • 5395

      #3
      Små mbunas funkar bra i ett 240 kar. De är roliga och aktiva fiskar. Exempel:





      ...men du kanske är ute efter nått helt annat??
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        Hej!

        Jag har ett 250 liter kar och håller dessa, funkar jättebra.

        Pseudotropheus Pulpican "King Size"
        Labidocromis Caeruleus "Golden"
        Tropheops sp. Chilumba
        Pseudotropheus Acei "Mari Gold"
        Metriaclima Esterhae "Röd Zebra"

        (Ber om ursäkt om namnen blivit felstavade)

        (Demasoni är på gång också, de är just nu i ett yngelkar då de nog är lite för små än att släppas ihop med de andra, är rädd för att de kommer bli uppätna, de är nu mellan 1,5 - 3 cm)

        Jag har provat lite olika och bytt ut en del mot andra då vissa inte funkat ihop, tex King Size och Afra Jalo, King Size lät de andra inte färga upp utan då blev det bråk direkt, så nu har jag satsat på sådana fiskar som håller sina färger oavsett vilka andra som går i samma kar, här funkar dessa jättebra ihop.
        King Size håller rätt hårt på sina revir, Röd Zebra kan visst vara tuffa också som större har jag hört, mina är typ 6 cm, men allt är lugnt och skoj med ett kar som nu är snyggt i färger också....

        Lycka till!

        Kommentar

        • Jeza

          #5
          Oj, jag kanske skulle preciserat mig lite mer kanske ja

          Jag har ett 375l med Malawi i redan (Golden, Rödzebra, Acei och Moorii) så det går bort.
          Tänkte med nån tuff liten rackare, nån slags dvärgciklid eller så.

          Marcus1979> jag har sökt igenom och läst massor artbeskrivningar, men nu var jag ju ute efter folks erfarenheter, vilka ni som kan tycker/tyckte var roliga att ha.

          Kommentar

          • Jeza

            #6
            kom på att mitt svar till MArcus kanske lät lite syrligt.. men det var inte alls min mening!

            Kommentar

            • Jeza

              #7
              Inga fler förslag alls?

              Kommentar

              Arbetssätt...