Fånga tuggande Demasonis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bromid
    Användare
    • december 2003
    • 117

    Fånga tuggande Demasonis

    Hejsan alla glada.

    Har precis tillsatt en ny grupp Demasonis i mitt 540l malawi och fick på studs 5 tuggande honor.

    På vilket sätt är det lättast att håv upp dem ifall man har hela botten täckt av sten samt två stora rösen i varje hörn.

    Funderad på om det fanns något sätt som tillåter mig att behålla inredningen i karet?

    tacksam för erfarenheter.

    mvh Andre
  • tli0817
    Användare
    • mars 2004
    • 207

    #2
    Hejsan! Nu vet jag inte riktigt hur akvariet fungerar och har inga riktiga Pang förslag om inredningen i detta sammanhang. Men av egna erfarenheter så är det alltid underlättande att öppna upp så mycket som möjligt åvanför samt att använda två håvar!+ tålamod=) Jag brukar koncentrera mig på en å samma fisk tills man fångat den, sedan välja nästa.

    *Viktigt!* Misslyckas du med den första honan, dvs att den spottar ut "innehållet" så ska du inte fortsätta på nässta hona. För då har det inte gått tillräckligt met tid för honorna att säkert kunna kontrolera ruvningen.

    Detta är alltid en chansning, men kan fisken bli jagad utan att förlora ynglerna så är den mogen för förflyttning!

    Mvh// tobbe

    Kommentar

    • hanna
      Användare
      • april 2002
      • 118

      #3
      Hej! Det brukar ju också kunna vara en bra idé att fånga malawi på natten, när det varit släckt ett tag. De brukar då ligga och sova. Det kan iofs bli lite problem om man inte vill flytta på inredningen och den sökta fisken valt att sova inne i en grotta som är svår att komma åt :-).
      Mvh Hanna

      Kommentar

      • Aldebaran

        #4

        Hej!
        En "taktik" som fungerar i min burk är denna.
        -Två stora håvar placeras på ett strategiskt ställe i burken(ganska tätt 3-5 dm) låt stå någon timma.Fiskarna vänjer sig med håvarnas närvaro.Börjar låta som ett matlagnins program..
        Ta en kopp kaffe och vänta in rätt tillfälle.

        Ps Det tar en lite tid men din inredning klarar sig
        Det fungerar utmärkt i mitt 270 liters kar

        Tony

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          När ni ändå diskuterar tuggande Demasoni så vill jag passa på att tala om något jag såg idag. En liten pyttehona på ca 2-3cm tuggade i en affär som jag kollade upp och det förvånade mig att de börjar så tidigt. De såg nästan ut som yngel själva...

          Någon som varit med om att de startat i tidig ålder eller i liten storlek med lek och munruvande?

          Kommentar

          • Bromid
            Användare
            • december 2003
            • 117

            #6
            Jag trodde att mina Demasonis var yngel.

            Men efter att ha inhandlat 6 st enorma hanar 10+ så har flertalet utav mina småttingar börjat tugga.

            Otroligt att de skiljer så mycket i storlek hanarna är 10+ medans tuggande honor är runt hälften och ännu mindre.

            Kommentar

            • Bromid
              Användare
              • december 2003
              • 117

              #7
              En sak som jag funderade på var ifall det kan skada nämnvärt att flytta på honorna direkt när de börjar tugga och ifall det går att hålla dem i samma spott-akvarium bara man är observant så man flyttar dem när de har spottat.

              Om det är risk för att de blir för tunna så kan man väl flytta dem till ett uppmatningskar innan man introducerar dem i det stora akvariet igen.

              Kommentar

              Arbetssätt...