Sälja till affärer.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robin
    Användare
    • januari 2003
    • 4526

    #16
    Ska man tjäna en slant så är det troffar man ska odla
    Mvh
    Robin

    Kommentar

    • Cutekid
      Användare
      • januari 2003
      • 3368

      #17
      eller discus
      Carl

      Besök petrochromis.com´s forum:

      http://petrochromis.com/phpbb3/

      Kommentar

      • GoSatta
        Användare
        • februari 2003
        • 1686

        #18
        ja tex. discus yngel, altum etc. skulle jag också ta betalt för =)
        /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
        http://www.gosatta.org

        Kommentar

        • Zaphi
          NCS Medlem
          • juli 2002
          • 5395

          #19
          Det man skulle tjäna mest på är förmodligen tropheus och ancistrus...

          1/3 är ganska standard ja! Och jag tycker det är helt ok betalt ändå faktiskt. Får du 2 kullar / vecka a 25 st är det ändå en hel del pengar, även om det är "billiga" mbuna som säljs för 39kr i butik. Jag tror inte många butiker ger mindre än 1/3 av utpriset, snarare en hel del mer ibland.
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

          Kommentar

          • deelay
            Användare
            • september 2002
            • 5394

            #20
            Om man vänder på det o kollar varför affären skulle handla utav dig(småodlare/hobbyist) ist för en stor etablerad grossist/odlare.
            Lite svårt o komma in med nya tex rödzebra yngel om man redan sålt alla om det skulle vara nått fel på dom som visar sig efter natten, grossisten kan ju skicka 30 nya samma dag som exempel...
            Det finns en hel del folk som drar upp yngel som är rent skräp tyvärr som säkert många handlare råkat ut för och även privatpersoner vilket jag skulle tippa på e en annledning till at dom hellre ger lite mer hos nån som kan ge nån form av garanti...
            Men nu e ju inte jag någon handlare så va vet jag, detta e ju bara en gissning.Det är säkert enklare om man kanske känner handlarn lite o han känner till dina avelsdjur.
            http://www.aquariumstockholm.se/

            Kommentar

            • tropfrog
              Användare
              • juli 2003
              • 1827

              #21
              Tänk dig att du säljer fisk som ut kostar 1000 kr. Det innebär att du kräver 1/3 av priset av handlaren. Du får 333 kr för det som du handlar andra prylar för. Altså får handlaren in fisk som han får ut 800 kr för (om han redovisar moms på din fisk). Sammtidigt ger han dig prylar som kostat ca 160 kr (+moms) i inköp. Dett är en väldigt god affär för handlaren. Jag själv tröttnade på att jaga handlare så jag tog kontakt med en brosist som till min förvåning betalade 1/3 av butikspriset utan att blinka. Den som inte är övertygad om vilken enormt bra deal 1/3 är för handlaren räck upp en hand. Jag menar: Om dom kan köpa fiskarna för under grossistens inköpspris så är väl det ganska så bra, eller?
              MVH
              Magnus

              Kommentar

              • deelay
                Användare
                • september 2002
                • 5394

                #22
                Dom har ju så högt påslag pga det faktiskt dör en hel del fisk för dom innan som hinner sälja den vilket innebär att vinsten från dom exemplaren uteblir så i långa loppet så har dom inte den vinsten som ni pratar om.
                http://www.aquariumstockholm.se/

                Kommentar

                • christer antonsson
                  Användare
                  • september 2002
                  • 183

                  #23
                  sålde av min besättning med malawi(haplisar) för ett tag sedan till en butik i göteborg dessa djur hade kostat mig i runda svängar ca 3000:-, då jag "sålde" dom fick jag HÖR Å HÄPNA 120:- detta e ju skandal!!!!med tanke på att de flesta firrarna faktiskt var köpta i denna butik ca 1 år tidigare!!! men jag hade tyvärr ingen annan möjlighet att kränga av dom på så kort tid så det blev en mkt mkt mkt dålig affär för mig....
                  Christer Antonsson

                  1800 liter Troffar:
                  Ikola
                  Pemba
                  Duboisi- Mazwa
                  Red Rainbow- Kapere

                  Kommentar

                  • imported_n/a
                    Användare
                    • oktober 2002
                    • 405

                    #24
                    Vilket gnäll.
                    Varför ska handlare överhuvudtaget köpa från "privatodlare"??
                    Ofta är det bättre för en zooaffär att köpa in från en eller ett par
                    grossister (rabatt ju mer Du handlar,garanti, etc.)

                    Kommentar

                    • spaceace
                      Användare
                      • februari 2003
                      • 93

                      #25
                      Jag brukar få 20.- för rödzebror
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=99418

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 10784

                        #26
                        Jag har aldrig lyckats få pengar när jag velat sälja till affärer utan jag har fått avdrag/rabatt på något annat jag köpt samtidigt.

                        Kommentar

                        • Pierre_N
                          Användare
                          • mars 2004
                          • 772

                          #27
                          brukar få 30kr/st, 3 - 10 cm.. men tar man grejjer så får man juh så mkt mer så gör det.

                          Kommentar

                          • christer antonsson
                            Användare
                            • september 2002
                            • 183

                            #28
                            OBS! Jga fick detta i form av tillgodokvitto...URRRK[]
                            Christer Antonsson

                            1800 liter Troffar:
                            Ikola
                            Pemba
                            Duboisi- Mazwa
                            Red Rainbow- Kapere

                            Kommentar

                            • Bromid
                              Användare
                              • december 2003
                              • 117

                              #29
                              Vad är troligt att man får för

                              Demasoni och Röd Rubin yngel?

                              Kommentar

                              • tropfrog
                                Användare
                                • juli 2003
                                • 1827

                                #30
                                citat:Ursprungligen skickat av Bromid

                                Vad är troligt att man får för

                                Demasoni och Röd Rubin yngel?
                                1/3 av utpriset, gå ALDRIG med på mindre. Vänd ryggen och gå där ifrån om du inte får det.

                                citatom har ju så högt påslag pga det faktiskt dör en hel del fisk för dom innan som hinner sälja den vilket innebär att vinsten från dom exemplaren uteblir så i långa loppet så har dom inte den vinsten som ni pratar om.
                                Visst stämmer det, att driva en akvarieaffär är inte det mest lönsamma. Men faktum kvarstår att det är bättre för dom att köpa av dig som hobbyodlare för 1/3 av utpriset än att köpa av grosist för ca 60% av utpriset. Detta oavsett hur många som dör i butiken. Får du inte tillräckligt betalt och har lite större mängder så lämna dom hos din närmaste grosist, dom betalar 1/3.


                                citat:sålde av min besättning med malawi(haplisar) för ett tag sedan till en butik i göteborg dessa djur hade kostat mig i runda svängar ca 3000:-, då jag "sålde" dom fick jag HÖR Å HÄPNA 120:- detta e ju skandal!!!!med tanke på att de flesta firrarna faktiskt var köpta i denna butik ca 1 år tidigare!!!
                                Vad tror du dessa fiskar hade kostat om han köpt dom hos grossist? Du lurar dig själv när du säger att du inte hade något val. Du blir förvånad hur sammarbetsvilliga affärerna är när man vänder dom ryggen. Har du överhuvudtaget förhandlat med dom alls? Göteborg är Sveriges akvariebutikstätaste stad, visst hade du kunnat gå till någon annan affär med fiskarna.

                                Det jag stör mig lite på är att vi här på forumet diskuterar hur mycket man kan "få" för sina fiskar. Vi svenskar går alltid till butiken utan att alls fundera över att pruta, vi säger alltid att vi fick "ge" si och så mycket samt att det var bra eller dåligt. När jag har något till en affär så går jag alöltid in och säger "jag har 100st x att sälja, tar du alla får du dom för 10kr/st. Jag kan tänka mig att ta allt i grejor från din butik". I Sverige är det alltid försäljaren som förkunnar förutsättningarna, varför skulle det inte vara det när det gäller hobbyodlade akvariefiskar. Om affären inte vill ha dom till det förutbestämmda priset så går man till en eller ett par andra butiker, det är först när man inte kan få avsärrning på andra sätt som man funderar på att sänka priset.

                                Men det är klart att kommer ni till butik och frågar hur mycket ni får för era fiskar så kommer dom ALLTID att ge er ett skambud, skillnaden mellan er och akvariebutiksinnehavaren är att han är affärsman och hans lön är direkt avhängd resultatet i hans butik (oftast).

                                Detta skriver jag för er skull och inte för min, hobbyodlandet är så litet i Sverige att det endast utgöt en väldigt liten del av butikernas omsättning. DVS jag blir inte utkonkurerad av folk som tar för lite betalt, det är för små volymer för det. Så om ni vill fortsätta att dumpa priserna så gör det, det drabbar inte mig. Men jag tycker ändå att man skall stå på sig.
                                MVH
                                Magnus

                                Kommentar

                                Arbetssätt...