Sälja till affärer.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • medion
    Användare
    • augusti 2003
    • 243

    Sälja till affärer.

    Hej!

    Undrar hur mycket ni brukar få för dom vanligaste cikliderna när ni säljer dom till affärer?

    I detta fallet gäller det Rödzebra ca 5 cm och fina färger.


  • salo
    Användare
    • april 2002
    • 314

    #2
    Skulle också vilja veta, intressant fråga!

    Jag fick 7 spänn styck för Blå Ciklidyngel (A. Pulcher) ~5cm om nu det kan vara något riktpris, med tanke på kullarnas storlek så borde man kanske kunna få lite mer för malawis? Fast priset till slutkund ligger väl ungefär samma.

    /Jonas
    540 (180x60x50) under uppbyggnad
    30L Nano under planering
    Drömmer om ett Nanorev

    Kommentar

    • GoSatta
      Användare
      • februari 2003
      • 1686

      #3
      tror inte många affärer betalar några direkta stora summor, känns det ju bättre att kanske ta ut lite foder? få rabbat på nått inköp eller liknande.
      /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
      http://www.gosatta.org

      Kommentar

      • ankku
        Användare
        • december 2003
        • 79

        #4
        ja fick 4€ för mina Rödzebror
        //Joanna

        Kommentar

        • Tascha
          Användare
          • oktober 2002
          • 214

          #5
          Jag håller med GoSatta.
          Begär man pengar så får man inte många kronor av affären.
          Jag brukar lämna in fiskarna och så brukar jag säga att lite Ciklidmat är dom väl värda och det brukar alltid lösa sig.
          Har aldrig gått därifrån missnöjd.
          /Roger

          Kommentar

          • medion
            Användare
            • augusti 2003
            • 243

            #6
            Problemet är att jag gör egen mat och har inget behov utav det.

            Kommentar

            • GoSatta
              Användare
              • februari 2003
              • 1686

              #7
              pellets, håvar, medicin, böcker. . blablabla. . finns mycket mer i en butik en bara foder. Men absolut bästa sättet är ju självfallet att fråga din handlare. Finns ju knappast nån universell prissättning för hemodlad fisk. Allt beror ju på vad han säljer, vilka priser han tar, din kvalite på fisken etc. etc.

              Man ska nog dock inte räkna med för mycket, för vill man bli rik på sin hobby har man nog valt fel hobby och enda sättet att tjäna pengar på fisk är väl isåfall att börja odla i riktigt stor skala (och då antagerligen tråkigare mer lättsålda fiskar)
              /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
              http://www.gosatta.org

              Kommentar

              • medion
                Användare
                • augusti 2003
                • 243

                #8
                GoSatta: Nej jag vill inte bli rik på min hobby för då hade jag nog sysslat med betydligt mer lönsamma djur.

                Jag får väl åka bort å prata med han.

                Kommentar

                • Zaphi
                  NCS Medlem
                  • juli 2002
                  • 5395

                  #9
                  Normalt får man antingen pengar i handen där de räknar bort momsen eller så får man köpa i affären för lite mer och kan då lägga till momsen också.

                  Det är olika hur affärerna värdesätter fisken, vissa förstår att det är bättre med fina, stora exemplar, vissa bryr sig inte. Därför bör man välja butik lite efter vad du har för storlekar, färger etc...

                  För rödzebrayngel 4-5cm så är väl 12-15kr ganska normalt i Göteborg. Det vill säga, du får 240-300kr i handen för en kull på 20 fiskar, 300-375kr ifall du väljer att handla för det. Du kan som sagt få mer i vissa affärer, men de affärerna är oftast ganska noga med vad de tar in... De kanske inte tar in till exempel aulonocarayngel som inte börjat färga etc.

                  Detta är min erfarenhet iallafall... Inga butiker nämnda
                  www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                  Kommentar

                  • kapatekk
                    Användare
                    • januari 2004
                    • 39

                    #10
                    Brukar byta in mot nya fiskar, eller saker.
                    Patrik Ek, Kiruna
                    Min Zoon http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=94715

                    Kommentar

                    • jowa
                      Användare
                      • februari 2004
                      • 194

                      #11
                      Min erfarenhet är att det både är lättare att bli av med och få bättre betalt för lite större fiskar som börjat färga ut. Små icke utfärgade fiskar säljer inte sig själv på samma sätt som färggranna blickfång! Men det brukar löna sig att fråga runt lite bland affärerna för att få bästa pris.
                      http://hem.bredband.net/aquascene

                      Kommentar

                      • Ola
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 1232

                        #12
                        Bra och veta.
                        Har väl ca 40 st Blåciklidyngel på ca 5cm.

                        Mvh Ola
                        ola lindeberg

                        Kommentar

                        • tropfrog
                          Användare
                          • juli 2003
                          • 1827

                          #13
                          En bra måttstock är att ta 1/3 av utpriset. Jag vänder alltid ryggen om dom erbjuder mig mindre, då brukar dom säga åt mig att komma tillbaka så att vi kan diskutera. Varför skall affärerna tjäna mer på fisken som vi hobbyodlare levererar än på fisken från dom stora grossisterna? Många gånger är våra fiskar i bättre skick. 1/3 del av priset ligger en bra bit under leverantörernas pris (iunklusive moms) Om man sen vill undvika att behöva redovisa och eventuellt skatta för det så är det bästa att plocka ut allt i varor ur butiken, för då är det uppenbart att din hobby inte går plus.
                          Ni som skall lämna växter till butik: Där gäller halva utpriset.
                          Och: Gå aldr5ig med på att affären skall köra en drive med billigare fisk på din bekostnad.
                          MVH
                          Magnus
                          (ekonom)

                          Kommentar

                          • olaJ
                            Användare
                            • augusti 2003
                            • 584

                            #14
                            Håller fullständigt med Tropfrog, 1/3 är minimum, allt annat är skambud. Skulle önska att alla som odlade fisk resonerade som Magnus, då hade det varit lättare att få igenom sina kostnadskrav gentemot butikerna, visst är det lätt att säga här hur det skall vara, man minns väl alltför väl hur det var när man var ung och grön på det här, man avtalade med butiken om leverans, när fisken väl var på plats i butikens kar så hände ofta något märkligt.....fisken var helt plötsligt inte så stor eller så fin (i handlarens ögon) som man kommit överens om innan, därför kunde handlaren inte betala så mycket som man enats om.....vad gör man....?? Fångar upp fisken igen och går hem? Nä!! Man tar skiten och går hem, lurad och ledsen, för inte fan var det något fel på fisken!!

                            Ett gott råd är därför att du mäter fisken (ta 10 stycken och mät dom med linjal), den som är minst anger du som storlek på fisken du vill sälja, var mycket noga med att tala om storleken för butiken, gnäller dom sedan kan du med gott samvete säga, den minsta firren är si och så stor, dom andra större så hit med slantarna :-), var också noga med att komma överens om priset innan du lämnar fisken.

                            Oj, det blev mycket på en gång.

                            Lycka till och acceptera inga skitpriser på fisken, det urholkar bara marknaden.
                            "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx

                            Kommentar

                            • GoSatta
                              Användare
                              • februari 2003
                              • 1686

                              #15
                              tycker ni överdriver. Bättre att ge bort fisken än att avliva den. Jag har ju då heller aldrig hålt på med yngelkar etc. överlever fisk så överlever den och först å främst skulle jag vända mig till folk å se om dom vill ha den, vill ingen ha dom får butiken ta dom.

                              handlar om sånna små summor så skulle inte orka engagera mig, men har iof ingen aning om hur mycket fisk ni drar upp, handlar det om 50 - 100 - 200 fiskarn kanske det är värt att göra det?
                              /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
                              http://www.gosatta.org

                              Kommentar

                              Arbetssätt...