Melanochromis - Några förslag???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tli0817
    Användare
    • mars 2004
    • 207

    Melanochromis - Några förslag???

    Hejsan, ciklidälskare! Jag är nu ägare till en fin stor Melanochromis..tror det är en johannii! uppemot ca 18 cm stor! Mitt problem är att jag inte kan få itag några honor till min stolta melanochromis! Den har säkerligen aldrig sett "äkta" honor på åratal!

    Just nu har jag ett karpå 400 L som innehåller några röda zebror,trevavase samt Pseudotropheus demasoni. Min stolta Melanocromis är förstås totalt dominant i karet men gräver förgäves eftersom den inte har några äkta honor!

    Problemet är att akvarieaffärerna säljer bara Små yngel om dom överhuvud taget får hem..Ps jag har ett yngelakvarie på 60 L med små blandraser..

    Några förslag hur jag ska få min fina Melanochromis att "föra sin släkt vidare"?
  • jinnarparen
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 2670

    #2
    Johanni, 18 cm stor. OJ!!! Måste vara något av rekord, du är säker på att det är en johanni?
    Har du någon bild på den?
    Åter till CA

    Det är där jag hör hemma

    Kommentar

    • tli0817
      Användare
      • mars 2004
      • 207

      #3
      Jepp, har bild på den, ska lägga in den då ja kommer hem, sitter på skolan för tillfälligt! Är svårt å uppskatta storleken men ska genast försöka mäta=)tror det..här helt svart med ljusblå strimmor längs efter å allt igenkännande för melanochromis! En riktigt gammling, ärvt den av min svårger som i sin tur hafft den under sin akvarietid!

      Funderar på att köpa några yngre melenochromis för att sedan föra över till akvariet vid lämplig storlek...men vet inte om de löns försöka..

      Kommentar

      • Henrik Dehlin
        NCS Medlem
        • september 2002
        • 1913

        #4
        Inga problem att få Mbunas att bli 18cm....Bara att mata mycket och med mycket "kött" i mixen...Men man ska dock inte göra det!!
        Det blir svårt för oss att säga vilka honor du ska köpa om du inte ens vet vad det är för fisk =)...
        Liknar den nån av dessa ? http://www.zoopet.com/akvarium/fisk_...NDELSNAMN+Desc

        Kan tippa på att det är en Chipokae som jag har hört att gärna kan bli lite för stora....

        Kommentar

        • tli0817
          Användare
          • mars 2004
          • 207

          #5
          Tjenare igen! Nu har jag Försökt och försökt mäta och har lyckats uppskatta till en ca 15 cm lång!Jag har som sagt bilder på den men inte så jag kan bifoga här..Har ni msn eller nån mail så maila mig gärna så kan jag skicka! tobias.739123@telia.com De röda zebrorna ligger på 8 cm. Jag tycker det mest liknar en johanni!

          Aja, men det är då verkligen inget jag tänker göra, mata några honor större med onaturligt mycket mat,he=)

          Men om det nu är en johanni så tar jag kanske och slår till på några honor! Sedan vänta ett tag med att beblanda dem med min till de är stora nog att passa in i "samhället" Skulle det funka?,. med tid eller annat?

          Kommentar

          • christer antonsson
            Användare
            • september 2002
            • 183

            #6
            skulle misstänka att du kommit över en M.Chipoka den kan bli upp emot 15cm men en Johanni ??!! Nää det tror jag ej ,men de e klart det finns alltid avarter uppväxta på pellets..
            Christer Antonsson

            1800 liter Troffar:
            Ikola
            Pemba
            Duboisi- Mazwa
            Red Rainbow- Kapere

            Kommentar

            • tli0817
              Användare
              • mars 2004
              • 207

              #7
              Pellets? Finns det uppfödare som använder det innom ciklider? Är inte så haj på historiken å så..=)

              Kommentar

              • tli0817
                Användare
                • mars 2004
                • 207

                #8
                Tänkte då på sådana som akvarieafärerna beställer ifrån..

                Kommentar

                • Henrik Dehlin
                  NCS Medlem
                  • september 2002
                  • 1913

                  #9
                  Visst finns det många som matar med pellets...Men det behöver inte vara det som är felet matar man mycket med räkmix så kan dom bli för stora av det med!

                  Kommentar

                  • spec mats

                    #10
                    Du har sannolikt chipokae, paralellus eller vermivourus-det kan ju såklart vara en ovanligt stor johanni

                    Kommentar

                    • tli0817
                      Användare
                      • mars 2004
                      • 207

                      #11
                      Okej!..Måste nog vara någon slags chipokae då, den har alltid verka må alldeles utmärkt och jag är välldigt glad är över exemplaret!

                      Har hört att dessa endast säljs i par när de vuxit lite..att man måsste det för att få bort alla hanar ut odlingarna..sant? Vorde lite jobbigt å beställa dubbla par för bara för att jag vill ha några honor..

                      Kommentar

                      • Henrik Dehlin
                        NCS Medlem
                        • september 2002
                        • 1913

                        #12
                        Nej det kan vara en Johanni har själv sett en johanni på över 15!
                        Men det låter troligare att det är en chipokae..

                        "bra" affärer säljer honor styckvis andra affärer gör det ej!

                        Kommentar

                        • tli0817
                          Användare
                          • mars 2004
                          • 207

                          #13
                          Okej! Amen kanske är en blandning, för den har inte de vita sidoränder av johannin utan blå.

                          Bra? Okej..amen ska se vad jag kan fåitag på här uppe

                          Kommentar

                          • tli0817
                            Användare
                            • mars 2004
                            • 207

                            #14
                            Jaha=).."bra" affärer! bor i Skellefteå nu och tycker faktiskt det är lite svårt att få itag de malawi ciklider man vill ha, beställer nu från umeå..

                            Kommentar

                            • Henrik Dehlin
                              NCS Medlem
                              • september 2002
                              • 1913

                              #15
                              Med "bra" menar jag att jag tycker att en affär som är "bra" så ska man få plocka som man vill!,Med vissa undantag t.ex på sällsynta fiskar..

                              Kommentar

                              Arbetssätt...