Förstoppning/Bukvattensot

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bromid
    Användare
    • december 2003
    • 117

    Förstoppning/Bukvattensot

    Skulle bli mycket tacksam om någon skulle kunna skriva en lista om vanliga sjukdomar för Demasoni.

    Som jag har skrivit i tidigare inlägg i forumet så har jag lite problem med de äldre i min grupp och rädslan för att förlora hela karet växer för varje dag.

    Om det ändast är en förstoppning finns det inget man kan göra för att rädda fisken. Varför får fisken förstoppning? Käkar den för mycket eller matar jag med fel foder? Använder bara helt grönt flingfoder som jag blev rekommenderad av en uppfödare som håller det mesta. Han använder samma foder på alla sina fiskar.

    Om det inte är en förstoppning utan en sjukdom exempelvis bukvattensot vad skall man göra?

    Har läst på forumet att man helst inte skall medicinera då detta förstår bakteriekulturen i akvariet.

    Skall jag ta bort den misstänkta fisken eller låta den vara kvar och se ifall den repar sig?

    Den har exakt samma beteende som Demasonin som gick bort igår kväll.

    tacksam för svar.
  • christer antonsson
    Användare
    • september 2002
    • 183

    #2
    En varierad kost med inslag av något slags skaldjur vanligtvis räkor men krill och artemia är oxå bra. Skalet gör att tarmarna får lite att arbeta med. Blanda en räkmix på 30/70 med merparten grönt tex .spenat eller gröna ärtor.Hoppas att det fixar sig..
    Christer Antonsson

    1800 liter Troffar:
    Ikola
    Pemba
    Duboisi- Mazwa
    Red Rainbow- Kapere

    Kommentar

    • ciklidMartin
      Användare
      • februari 2004
      • 213

      #3
      I räkmixen kan man ha rent räkskal som man kör i matberedaren. Det hjälper till att hålla tarmarna i trim.
      Och glöm inte att ta bort räkhuvudet. Där sitter gallblåsan och hjärnan vilket man absolut inte vill ha med i fiskmaten!
      www.polarpumpen.se, Fujitsu värmepump

      Kommentar

      • Sofus
        Användare
        • februari 2004
        • 190

        #4
        det där med att ta bort räkhuvuden har jag inte hört förut, är det verkligen så nödvändigt? Vad anser ni andra?
        1m³ afrika i vardagsrummet!
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=164682
        http://www.akvarieforening.se/

        Kommentar

        • Mangan
          Användare
          • november 2003
          • 86

          #5
          Ta bort räkhuvudet? Har jag aldrig gjort och aldrig hört nån som gör
          Mvh
          Mangan

          Kommentar

          • Bromid
            Användare
            • december 2003
            • 117

            #6
            Är det en nödvändigthet att mata med räkor/räkmix.

            Jag matar enbart med grönt och det verkar gå bra. Än så länge i alla fall. Möjligtvis så har jag övermatat verkar det som.

            Kommentar

            Arbetssätt...