"1 Golden" har ägg/yngel i munnen!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    "1 Golden" har ägg/yngel i munnen!

    Hej!

    Vad spännande alltså, jag såg det för ca 1 vecka sedan, nu ser man både ägg och som jag tror även yngel eller nära till det iallafall då jag ju tydligt kan se svarta ögon därinne i hennes mun, är väl inte så långt kvar då kanske....
    Hoppas man hinner med att ta upp henne och hon får spotta ut dem i en babybox som vi köpte häromdagen, en sån där i nät ni vet att hänga över kanten i samma kar som de andra, men om jag inte hinner det kommer ynglen då att käkas upp av de andra direkt eller finns det ngn chans till att man kan plocka upp dem ändå och spara dem, vill ju så gärna ha dem kvar...

    Tips och råd tages tacksamt emot!
  • kapatekk
    Användare
    • januari 2004
    • 39

    #2
    Har du mycket sten i karet som ynglena kan gömma sig bland så kan några klara sig. Jag hade en som spottade i mitt kar och ingen klarade sig. Nu har jag ett 54 l yngelkar där honor som ruvar får spotta.
    Patrik Ek, Kiruna
    Min Zoon http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=94715

    Kommentar

    • Hagge
      Användare
      • januari 2003
      • 432

      #3
      Tjena!

      En sån "nätbalja" är väl ingen höjdarlösning, bättre dock än inget alls kanske. Har du/ni inrett karet med mycket sten och/eller annat för ynglen att gömma sig i så är det ett bättre alternativ att låta honan spotta i karet (anser jag). Ynglen växer antagligen betydligt bättre då. I mitt kar går det några Golden, de får alltid spotta däri, och alltid är det några yngel som överlever till vuxna individer. Det bästa är naturligtvis att flytta honan till en separat balja där hon får spotta sina yngel, och där de sedan får leva och växa ifred, i frånvaro av vuxna fiskar.

      Lycka till!
      /Fredrik

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        Hej!

        Nej, det är kanske inte ngn höjdarlösning att ha en "nätbalja".

        Lavasten har vi rätt mkt av, så det bästa är kanske att låta henne spotta i karet hos de andra och hoppas på att det blir några som överlever.

        Igår såg jag att den andra honan vi har också går med ägg i munnen, i förrgår åt hon och var som vanligt tyckte jag så det måste ju ha skett precis nyligen, men det här ska bli spännande att vara med om.

        Hur pass stort/litet bör ett yngelkar vara?
        Ska man ta dit honan när man upptäcker att hon bär ägg eller ska man försöka ta det emot slutet istället?

        Kommentar

        Arbetssätt...