Lustig sjukdom?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bromid
    Användare
    • december 2003
    • 117

    Lustig sjukdom?

    Hejsan.

    Jag undrar ifall flera har råkat ut för samma skumma sak som jag.

    I snart 2 veckor har ett antal av min Demasonis sett ut som om de tuggade. Igår kväll upptäckte jag att två av de honor som jag trodde tuggade endast låg längs botten. De var inte döda eller skadade på något sätt, men uppträdde helt avslaget. Idag när jag kom hem upptäckte jag att den ena av fiskarna var död.

    Min fråga är ifall jag skall behöva vara orolig och om jag behöver flytta den andra honan med samma beteende. Är lite orolig att det skall vara en sjukdom som kan sprida sig snabbt till de andra fiskarna.

    Det bör noteras att det är de två kraftigaste och äldsta honorna som uppvisar detta beteendet. När jag tog ut den döda fisken ifrån akvariet märkte jag att den var alldeles styv om magen. Skulle det kunna indikera på någonting.

    Letar febrilt efter ledtrådar till om det skulle vara någon sjukdom så ifall någon har en aning om vad som kan ha hänt så är jag tacksam för svar.

    Tycker att det verkar långsökt med att hon skall ha blivit jagad till döds då honan var en av de större och dominanta i akvariet.

    mvh Andre
  • Bromid
    Användare
    • december 2003
    • 117

    #2
    Funderar på om det kan vara förstoppning.

    Tror inte de är bukvatten för alla symptomen finns ej.

    Ja - hon mat vägrar, men det gör de ju oftast då de tuggar också. Därför noterade jag inte det som viktigt.

    Ja - Fisken ser ut att "hosta" eller tugga vilket som. Det är inte de vanliga "rätta till rycken" men någonting gör att hon flämtar.

    Nej - Jag kan inte se någon vit avföring. Bara lite extremt lite men det är liknande som på de andra fiskarna kanske lite tunnare dock.

    Nja - Hon är redan rätt så fet.

    Nej - inte död ännu.

    Skulle verkligen vilja ha lite hjälp rörande situationen då jag snart får hem en större uppsättning Demasoni. Vill inte att det skall finnas någon sjukdom i karet då.

    Har blivit rekommenderad att inte medicinera utan istället låta de svagare fiskarna gå till spillo då bukvatten inte smittar så farligt. (Enligt artikel här på forumet)

    Finns det något sätt att ta reda på om det är någon annan sjukdom eller möjligtvis förstoppning.

    Andre

    Kommentar

    • ozric
      Användare
      • mars 2004
      • 3187

      #3
      Hej Andre;Janne Här!
      Du beskriver en sak som ;tror jag, mina demisar också råkat ut för. Har förr utgått från att det varit "soten",men nu tror jag mig veta bättre...När en Dem-hona blir lekmogen(fysiologiskt) kan det gå ganska fort.Fel/övermatning kan va en orsak till det hela.Har man då inte nån stark hane som leker av honan kan hon bli förstoppad i äggledaren,och detta kan misstolkas som "soten".Och detta leder till döden.(Och om DETTA kan orsaka soten låter jag vara osagt.Men betänk att detta tillstånd är MKT stressande för honan!)
      Kolla upp med en nylgen avliden svullen hona,skär upp buken.Har hon långt utvecklade ägg ,och inte nån "varig gegga",kan hon dött av äggledarförstoppning,tror jag. Vad tror ni?
      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
      c",)

      Kommentar

      • Bromid
        Användare
        • december 2003
        • 117

        #4
        Nedrans jag spolade just ner den gamla honan

        Hoppas att den andra klara sig annars så kollar jag henne.

        Om honan är mycket stressad borde hon inte köra omkring i akvariet då? Den honan jag studerar ligger endast på botten och gör absolut inga försöka att äta eller röra sig alls.

        Tyvärr har jag ingen möjlighet att skilja på honorna och hanarna men teorin om att det inte finns någon stark hane som kan leka av henne kan stämma. För den stora andelen utav mina demasonis är ungfiskar som troligen inte är könsmogna ännu.

        Dock har jag fått yngel från samma grupp men det kan ju hända att hon tuggade innan jag släppte ner henne i karet.

        Du säger att du inte vet ifall det kan leda till soten. Hur menar du då? Att soten kan uppkomma genom den döda fisken eller?
        För skulle det vara så att fisken dör av förstoppning i äggledaren så borde ju inte det kunna framkalla soten.

        tack för ditt svar. Nu blev jag faktiskt mycket lugnare.
        Ifall honan dör så kan jag alltid kontrollera henne.

        Borde nämna att den honan som dog och denna som har ett lustigt beteende är lite ovanligt formade. Ifall en vanlig Demasoni är linje formad och mjuk med ett runt huvud och en kropp som följer fisken hela vägen så har/hade dessa honorna en stor bröstkorg/mage som sedan snabbt smalnar av vid stjärten. Det ser faktiskt lustigt ut och det är endast de två som är formade på det sättet.

        Jag återkommer

        Kommentar

        • ozric
          Användare
          • mars 2004
          • 3187

          #5
          Hmm..
          Alltså:När mina Dem har dött av,vad jag tror är äggledarförstoppning,har de alltid varit mkt svullna(som de blir strax innan lek),hållt sig undangömda och idet sista stadiet flämtat en del.Detta har kanske inte dina fiskar drabbats av iom att de verkat så magra. Är du oviss om de är sjuka el om de ruvar så försök ta upp henne och se efter.
          Vad matar du med? Små mbuna kan vara känsliga för alltför dåligt malda räkor i räkmixen.Har hört att de kan skäras upp/proppas igen av skalbitarna.Pellets som inte svällts innan matning sväller innombords och detta är förstås inte bra.

          En stressad fisk behöver nödvändigtvis inte fara runt i karet.Det gör de bara om vattnet inte är ok för dom.
          DEt som oftast orsakar soten är smitta och/eller dåliga förhållanden för fisken (mat,vatten,ljus,temp osv).Och jag kan tänka mig att fisken även kan utveckla soten under tiden den är "förstoppad" iäggledaren.
          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
          c",)

          Kommentar

          • Bromid
            Användare
            • december 2003
            • 117

            #6
            Ok.

            För det första så är de fiskarna som är drabbade i detta karet relativt tjocka och stinna av sig så det lutar åt att det kan vara äggledarförstoppning.

            Jag matar med flingfoder som enbart är grönt.
            Matade enbart med räkmix innan "fryst" men slutade med det när en lokal odlare rekommenderade de flingorna som jag använder nu.

            Smitta bör det inte vara då inga andra fiskar uppvisar samma symptom. Endast de två lite "tjockare" fiskarn som jag antar är honor har blivit drabbade.

            maten skall inte vara negativ då den är starkt rekommenderad av uppfödare.
            vatten byts med max 10 dagars mellanrum.
            ljus är dagligen på, kanske i viss mån för mycket.
            temp står på 25-27 grader på en 300watt doppvärmare. Vet inte om akvariet håller det för den ända termometer som jag har litar jag inte riktigt på.


            Soten smittar inte direkt överdrivet mycket, efter vad jag har förstått. Eller?

            Antar att det måste vara någon form av förstoppning då inga tydliga symptom finns att studera inga sår,svampar eller liknande på någon annan fisk i hela karet.

            Kommentar

            • Mangan
              Användare
              • november 2003
              • 86

              #7
              Har precis samma problem med mina demansoni, såfort jag plockar bort en halvdöd hona som beter sig som den har buken så dröjer det bara en dag innan en annan hona uppvisar samma symtom, din teori låter ju rätt vettig eftersom det bara e honor som dör.

              Mvh
              Mangan

              Kommentar

              • Bromid
                Användare
                • december 2003
                • 117

                #8
                Men ozric har du liknande problem med de fiskarna du har nu ?

                Eller räcker hanarna till.

                För jag antar att jag endast har en könsmogen hane bland mina Demasoni resten är ungfiskar.

                Kommentar

                • ozric
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 3187

                  #9
                  Har inte haft nå`ra sådana problem på ett tag nu . Å andra sidan matar jag nästan enbart m räkmix nu,"tropheus-mixen". Vet inte hur mkt det skulle betyda ,men chanserna att övermata blir mindre ,jämfört m pellets tex.
                  Har 6 hanar till ett 20-tal honor och alltid är det nån hane som är på G.
                  Tror också att det bara är bra att svälta dom nån dag emellanåt.Men har man tex inte utfodrat på ett par dar ska man nog va försiktig när man sedan börjar mata på dom igen,så de inte proppar igen.Jag brukar då dra ut på matningen under ett par timmar(bara en gnutta i taget).Uteblivna utfodringar bör aldrig kompenseras med att ge mer nästa gång,tror jag.
                  Knepigt det här med magar och sjukdomar,och tyvärr verkar Demasoni vara något känsligare än andra.Kanske ditt problem,Bromid,handlar om nåt helt annat...Det kanske skulle va bättre att medicinera ,trots allt?
                  Eller avvakta en stund till...
                  Lycka till!/Janne
                  "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                  c",)

                  Kommentar

                  Arbetssätt...