Vilken tropheus!???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Engstad
    Användare
    • februari 2003
    • 48

    Vilken tropheus!???


    Hittade en fin tropheus när jag var ute och surfade...vilka fina färger!!Är det nå´n som vet vad det är för en variant??
    Denna webbplats är till salu! duboisi.com är din första och bästa källa för all information du letar efter. Allt från allmänna frågor till vad du kan förvänta dig att hitta här, duboisi.com har allt. Vi hoppas att du hittar vad du letar efter!


    Tacksam för svar
    Mia

    mia@engstad.nu
  • Stelin
    Användare
    • december 2002
    • 1339

    #2
    Det är en chipimbi
    //Stefan Lindstedt

    Kommentar

    • Bromid
      Användare
      • december 2003
      • 117

      #3
      Skulle man kunna få veta vilken variant som är gulrandig.

      Flera ränder det gula går kanske mot orangt också.

      Så några i en djuraffär för ett tagsedan och jag funderar på att skaffa mig en grupp. Men kommer inte på namnet så om någon som är säker på tropheus så kanske ni kan länka en bild så att man kan se ifall det är rätt fisk.

      tacksam för hjälp

      Kommentar

      • Pierre_N
        Användare
        • mars 2004
        • 772

        #4
        Bomid storlek på fiskarna du såg? ka nvara så att de inte fått sina vuxna färger än..

        Kommentar

        • Engstad
          Användare
          • februari 2003
          • 48

          #5
          Men hallå!
          Hoppas att du, Stelin, skojjar men mej.
          När jag kollar på andra bilder av chipimbi kan jag inte hitta ett enda vackert exemplar....kan det inte vara någon annan sort??
          eller är det första kortet som jag såg inte "äkta" eller är det en udda individ???

          Kommentar

          • Cutekid
            Användare
            • januari 2003
            • 3368

            #6
            citat:Ursprungligen skickat av Engstad

            Men hallå!
            Hoppas att du, Stelin, skojjar men mej.
            När jag kollar på andra bilder av chipimbi kan jag inte hitta ett enda vackert exemplar....kan det inte vara någon annan sort??
            eller är det första kortet som jag såg inte "äkta" eller är det en udda individ???
            Som Stelin säger: Det är en Chipimbi!
            Carl

            Besök petrochromis.com´s forum:

            http://petrochromis.com/phpbb3/

            Kommentar

            • Engstad
              Användare
              • februari 2003
              • 48

              #7

              Tack för svar!!

              Så kan andra chipimbi bli så vackra som det exemplaret som jag såg på den första bilden?????

              Kommentar

              • Stelin
                Användare
                • december 2002
                • 1339

                #8
                Visst kan dom det. Är fisken från en "bra" stam och den hålls på ett bra sätt(bla m y c k e t ljus, bra mat, bra vattenkvalite osv.)så är dom enormt vackra fiskar.

                (jag har själv haft en annan variant från sp red gruppen, "moliro" också den sanslöst vacker när man håller den "rätt")
                //Stefan Lindstedt

                Kommentar

                • Engstad
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 48

                  #9


                  Tack för svaren!

                  Kommentar

                  • Fredrik H.
                    Användare
                    • april 2002
                    • 1884

                    #10
                    Det ska väl tilläggas att enbart den dominanta hanen, plus möjligen någon individ till kommer att se ut sådär. Sedan så är bilden tagen med en ganska direktriktad blixt vilket inte ger samma lyster i fjällen som när fisken belyses uppifrån. Utöver det så är kontrasten med mycket stor säkerhet förhöjd i bilden vilket får de mörkröda partierna att framstå som nästan lila bland annat.

                    Den fisk i gruppen som färgar ut på detta vis är dessutom inte alls utfärgad såhär hela tiden utan bara när det "hettar till" av olika anledningar så som att honor är romstinna eller andra hanar verkar "sticka upp". Det är ju inte målade prydnadsföremål vi talar om här som tur är.

                    När jag tittar på en Tropheusgrupp så vill jag att den ska avspegla något som liknar en grupp i naturen. Alltså ligger skönheten för mig i att det finns individer med olika drag. Det är ju vi människor som pratar om den perfekta teckningen på en Tropheus, och därav uppstår linjeavel och ibland ännu otrevligare saker. Det är ännu en gång pengar som styr. En "perfekt" Troffe betingar ett högre värde eftersom den ska säljas till någon som antingen ska ha den som "prydnad" eller avla på den och sälja avkomman till någon som ska ha den som "prydnad". Mitt användande av ordet "prydnad" här ska alltså dra tankarna till färgval på gardiner och diverse porslinsfigurer och annat som folk kan tänkas "pryda" sitt vardagsrum med.

                    mvh,
                    Fredrik H.
                    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                    www.cichlidgallery.org
                    www.tropheini.com

                    Kommentar

                    • David Johansson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 581

                      #11
                      Bilden heter ju: tropheus_moorii_chipimbi.jpg
                      Så det bör kanske inte råda någon tvekan om att det är en chipimbi, sedan fångas chipimbi på en ganska lång sträcka där flera av de röda tropheusarna varianterna lever. De finns de varainater som är mer röda än andra, vissa hävdar ju t.ex. att chipimbi och moliro är samma fisk. Chipimbi kan ibland nästan vara helt svart i akvarieaffärerna, men mycket beror på det som Fredrik skriver.
                      David

                      Kommentar

                      Arbetssätt...