Blandat eller oblandat??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HDahlberg
    Användare
    • februari 2004
    • 92

    Blandat eller oblandat??

    Hej!

    Är ny på det här med Malawiciklider. Skaffade mina första för två - tre veckor sedan, efter att ha funderat ett tag och rådfrågat min omgivning samt gjort många besök i olika affärer. Valet föll på Aulonocara Hansbaenschi 3 hanar och 6 honor. Så nu har jag en sort plus nyligen ett par ancistrus i mitt kar. Under tiden fram till köpet umgicks jag med att ha både två eller tre olika sorter, men det blev bara en. Väldigt intressant att iaktta hur dem beter sig i gruppen. Har noterat att det är många som frågar här på forumet om hur man skall kombinera olika malawis. Hur är det egentligen finns det något som är mer rätt än något annat?

    Med vänlig undring!

    Hasse
  • malawi_voodoo
    Användare
    • juli 2002
    • 790

    #2
    hur stort akvarium har du??

    man ska inte ha för många olika arter i ett å samma karm enligt mig. Man bör helst bara hålla arter som har samma argessivitet.
    /Glenn Wouda

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

    Kommentar

    • HDahlberg
      Användare
      • februari 2004
      • 92

      #3
      300 L. Inget jättekar, men det fungerar. Den dominante hanen har ett revir i ena tredjedelen,sedan finns det ett mindre revir i den andra delen. Observera det är amatören som yttrar sig, jag uppfattar att det är så. Intressant med kommentar.

      Kommentar

      • malawi_voodoo
        Användare
        • juli 2002
        • 790

        #4
        300L säger du..
        du skulle kunna ha en liten haplis till, eller en aulonocara som inte kommer från den blågula gruppen. tex en jacobfreibergi eller maylandi.
        /Glenn Wouda

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

        Kommentar

        • HDahlberg
          Användare
          • februari 2004
          • 92

          #5
          Hej!

          En av anledningarna till varför jag valde en sort, var för att undvika fisksoppa som brukar nämnas här på forumet samt att jag vill se hur stimmet fungerar. Jag är intresserad av någon bra tumregel för att kombinera och om jag måste göra något speciellt om jag kompletterar med någon ny sort.

          Jacobfreibergi är nog inte så bra dem var inte så bra kompisar i affären. Upplevde J som agressivare än H.

          Hasse

          Kommentar

          • HDahlberg
            Användare
            • februari 2004
            • 92

            #6
            Tar upp tråden igen!!!

            En liten haplis??? De flesta verkar vara stora eller finns det mindre. Finns det något annat än haplis eller aulonocara som skulle funka. Gärna något som håller till i den övre delen av akvariet.

            Med hopp om att någon malawikunnig som har ett bra svar?

            Hasse

            Kommentar

            Arbetssätt...