Ahli och fångstplatser. Samma fisk??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    Ahli och fångstplatser. Samma fisk??

    S. fryeri, the fish formally known as Ahli, finns över hela malawisjön och fångas på många olika platser. De olika varianterna är väldigt lika och skiljer bara lite i färgnyanser på fenor etc. Inte ens de mest respekterade affärerna vet fångstplatsen på dem. Om man vill köpa till fler ahli till sin nuvarande grupp, hur satan skall man veta vilka man får och anses det ok att ha från olika platser som får avkomma?

    Detta måste gälla många andra fiskar, till exempel C. moorii??

    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #2
    Jag tyckte att dina funderingar besvarades här;


    Sedan är det upp dig dig själv att avgöra.

    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • Vannar
      Användare
      • april 2002
      • 339

      #3

      Jo så ær det. det ær det som gør det så spænande och hæftigt med dom stora østafrikansdka sjøarna. vissa fiskar finns spridda øver hela sjøn och ser likadan ut, vissa finns spridda øver hela sjøn och ser olika ut i varje vik. Och vissa finns bara i en vik eller runt ett enda rev i hela sjøn (værlden!).

      Sjælvklart ska man stræva efter att inte korsa olika færgvarianter, men att hålla især olika fångstpløatser nær alla fiskar ser likadana ut ær nog att kræva før mycket.

      Ingen vet vad som ær rætt, kanske de arten som ær spridd øver hela sjøn men ser olika ut har mindre genetisk skillnad mellan populationerna æn den som ser liakdan ut øve hela sjøn.

      Mest troligt finns det exempel på båda.

      Du kan nog lungt køpa nya individer till din grupp.


      / Jonas Vannar

      Kommentar

      • Zaphi
        NCS Medlem
        • juli 2002
        • 5395

        #4
        Stämmer detta då: Man kan med gott samvete blanda en art som finns i olika delar av sjön som är så gott som ömöjlig att se skillnaderna på och som seriösa butiker inte ens blir informerade om fångstplatsen?
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

        Kommentar

        • christer antonsson
          Användare
          • september 2002
          • 183

          #5
          Ahlin är ju den fisk som är bland de vackraste enligt mitt tycke ,av malawicikliderna och som förekommer i ett antal olika varianter från helblå med inslag av vitt i analfena o rygg fena till de som har pärlemorfärgad bläs från nos till stjärtfena och med röd analfena.
          Vet ej vilken som är den riktiga???.. men den sistnämnda är ju enligt mig,vackrast. Så vilket är det man går efter när man inskaffar sina fiskar är det utseende eller är det stamtavla?? så länge det är en "renodlad" art så tycker jag att det inte spelar någon roll...
          Christer Antonsson

          1800 liter Troffar:
          Ikola
          Pemba
          Duboisi- Mazwa
          Red Rainbow- Kapere

          Kommentar

          Arbetssätt...