Malawi korsning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • afo

    Malawi korsning?

    För ett år sen köpte jag 10 st Pseudotropheus Saulosi. 5 blå hanar och 5 gula honor.
    Efter en tid gulnade den största hanen. Det är inte så konstigt enligt vad jag har läst.
    Dessutom visade sig 2 av honorna vara av en annan sort. En "Golden", gul med svarta feor. Jag antar att det är en hane. Och en orangegul som jag inte vet vad det är för sort .
    Sen har det blivit yngel i ett par omgånar. Saulosi trodde jag. Jag har väntat och väntat på att nåra ska bli blå. Men nu ser det mer ut att vara "Golden" barn.

    Har jag fått en korsning mellan Saulosi och Golden, eller har jag vuxna Golden honor utan att veta om det?
    Hur ser en Golden hona ut? Kan dom förväxlas med en Saulosi? Knallgul utan svarta på fenorna.

    Anders
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    För det första så tycker jag att utseendet är olika. Golden har spetsigare nos och en mer högdragen kropp.

    Saulosi: http://www.zoopet.com/akvarium/fisk_bild.asp?BILD=367

    Golden:http://www.cichlidtrios.com/products...yellow_lab.jpg


    Hur små är dina fiskar? En Golden får ganska snabbt svarta linjer på fenorna...

    Det låter överhuvudtaget ganska mystiskt med det du skriver...10 Saulosi som blir några Golden och kanske en Röd Zebra...hm?!?!

    Kommentar

    • Tony
      Användare
      • april 2002
      • 4594

      #3
      Det är långt ifrån alla golden som har markerade svarta fält, men att de skulle förväxlas med saulosi verkar osannolikt då de som Stefan säger skiljer sig ordentligt i kroppsform.

      Tony Englund

      Kommentar

      • afo

        #4
        Tack för era svar.
        Jag har studerat bilderna och tycker själv att dom är väldigt lika.
        Dom största av mina "yngel" är nu ca 3-4 cm (så dom är väl inte yngel längre). En del har vit prick på bakfenan.
        Alla är gula, några randiga i lite mörkare nyans andra helt klargula.
        Mamman till dom var helt klargul utan vare sig ränder eller svart på fenorna.

        Finns det några entydiga tecken att gå på? Typ, Saulosi är aldrig svarta på fenorna eller liknande?

        Jag köpte mina "Saulosis" i en akvarieaffär, Globefish i Stockholm, och tyckte väl att det var lite konstigt att två stycken klart avvek från dom övriga efter en tid. Jag påpekade det i affären vid ett tillfälle och fick till svar att "Det var konstigt. Leverantörerna brukar vara noggranna." Jag tyckte dock inte det gjorde så mycket, jag hade ju trots allt 5 blåa fina hanar och 3 gula fina honor.
        När dom sedan fick yngel också så var jag helt nöjd.
        Men nu börjar jag undra om jag har några Saulosi över huvudtaget.

        Anders

        Kommentar

        • Pierre_N
          Användare
          • mars 2004
          • 772

          #5
          Det där låter inte bra, det är nästintill omöjligt att förväxla dem. Jag skulle nackat allihopa, för det där med korsningar gillar jag inte. Om du inte nackar dem så ta iaf inga yngel från dem och sälj aldrig några.

          Kommentar

          Arbetssätt...