Placidochromis phenochilus - behöver hjälp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jowa
    Användare
    • februari 2004
    • 194

    Placidochromis phenochilus - behöver hjälp

    Är det någon som känner till om Placidochromis phenochilus får samma fina färgteckning som Placidochromis sp "phenochilus tanzania". Med den fina färgteckningen menar jag de fläckar som gör att den ser ut som en sprucken spegel eller likn.





    Ska man tolka bilderna på nätet har den det men i både BTN-guide om malawi och i Ad Konings bok är det bara "phenochilus tanzania" som har den teckningen på bild.

    Vad gäller?

    Är ute efter just den teckningen och vill inte köpa fel och sen märka det om något/några år då den ska färga ut :/
    http://hem.bredband.net/aquascene
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #2
    Placidochromis phenochilus från tanzania är väll den vanligaste förekommande varianten i handeln skulle jag tro, jag har inte sett den helblå vad jag kan minnas föruyom vilfångade.
    När butiker beställer Placidochromis phenochilus från till simontorp så får dom tanzania varianten.

    Där ser du ett ungdjur just från simontorps odling, man kan se att fläckarna börja komma lite.
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • malawi_voodoo
      Användare
      • juli 2002
      • 790

      #3
      Nej den "vanliga" phenochilus blir "bara" helt blå med vita läppar.
      /Glenn Wouda

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

      Kommentar

      • jowa
        Användare
        • februari 2004
        • 194

        #4
        Jäkla fin fisk där deelay, är det din?

        Dom här fiskarna som jag funderar över kommer från Aquarium Malawi i Örebro men handlaren hade inte haft dem förut och vet inte så mycket om dem. Han kanske bara har skrivit slarvigt på skylten och missat "tanzania" i namnet, vem vet. Får nog ta och pröva ringa Aquarium Malawi för att vara riktigt säker på vilken variant de sålt.

        voodoo, tack för den informationen, nu vet jag iaf vilken fisk jag INTE ska köpa för att slippa bli missnöjd!

        Om det är som ni säger så är det väldigt många på nätet som blandar ihop tanzania och den vanliga varianten med varandra
        http://hem.bredband.net/aquascene

        Kommentar

        • mikro
          Användare
          • november 2002
          • 666

          #5
          kul att det är fler som har och funderar på phenochilus. Riktig snygg fisk tycker jag, även om den verkar helt hopplös att få att leka. Har på 2.5 år haft två lekar där honorna ätit upp äggen båda gångerna : (

          Jag köpte min i Åkarp utanför Malmö och handlaren där kallade den också bara för phenochilus, även om det är en tanzania. Det tog drygt 1.5 år, men nu har den riktigt många prickar : )



          Är det någons om vet hur det är med de icke-dominanta hannarna? Jag har en hane som är blå, men helt utan prickar. Den är lika stor och gammal som min prickiga hane, men verkar inte få några prickar alls. Får de bara prickarna när de är dominanta?
          /Mikael

          Kommentar

          • deelay
            Användare
            • september 2002
            • 5394

            #6
            citat:Ursprungligen skickat av malawi_voodoo

            Nej den "vanliga" phenochilus blir "bara" helt blå med vita läppar.
            Skulle nog inte kalla den för vanlig, har sett 3ex i hela mitt liv av den.Tanzania varianten däremot har man ju sett tusentals av så frågan är ju vilken man kallar för vanlig =)


            jowa

            Jo det är en av mina phenochilusar.

            __________________________________________________ ______________
            mikro

            ursäkta att jag rota i din mapp men vad har denna stackarn råkat ut för?


            ser inte kul ut inte.
            http://www.aquariumstockholm.se/

            Kommentar

            • mikro
              Användare
              • november 2002
              • 666

              #7
              : ) rota på du. Ja, jag har ingen aning om vad som har hänt med henne. Hon har sett eländig ut i över ett år utan att bli värre eller frisk. Hon ser lite bättre ut idag, men ser fortfarande sliten ut. Jag har provat rätt många olika sorters medicinbad utan resultat. Alla idéer är välkomna.

              Jag har ännu inte haft möjlighet att flytta henne till ett eget kar för långtidsmedicinering, men måste nog snart göra det.
              /Mikael

              Kommentar

              • jowa
                Användare
                • februari 2004
                • 194

                #8
                Ringde till Aquarium Malawi och frågade ang phenochilus och jag fick ett svar som jag tror fler än jag är intresserade av så jag återger det som framkom av samtalet.

                Det finns två olika populationer, den norra och den södra, varav den södra så vitt de vet aldrig har blivit odlad då man inte lyckats fånga några honor av den sorten. Så oavsett om fisken heter Placidochromis phenochilus eller Placidochromis sp "phenochilus tanzania" ute i affären är den från den norra populationen och kommer att färga ut efter några år.

                De hade för tillfället VF hanar av den södra populationen inne, men tyvärr utan honor och till ett högt pris.

                Vad man kan fråga sig är vad som kommer att hända med namnet Placidochromis phenochilus om man i framtiden lyckas odla den södra varianten? Då står vi ju där med fiskar med samma namn men som färgar ut helt olika efter några år, korsningar känns nästan oundvikliga

                Eller är jag ute och cyklar?
                http://hem.bredband.net/aquascene

                Kommentar

                • mikro
                  Användare
                  • november 2002
                  • 666

                  #9
                  jag tror det är rent slarv från handlarnas sida. Enligt konigs så kallas den prickiga för Placidochromis sp "phenochilus tanzania" och den helblåa placidochromis phenochilus. Sen att handlarna slarvar med namnmärkning och inte håller koll på det är väl inget nytt i sig.
                  /Mikael

                  Kommentar

                  • jowa
                    Användare
                    • februari 2004
                    • 194

                    #10
                    Så kan det säkert vara! Det är alltför ofta som det saknas fångstplats och likn. namn i butikerna.

                    Slarvet med just denna art beror säkert på att placidochromis phenochilus enligt uppgift inte har odlats och att det efterhand har blivit "underförstått" att alla placidochromis phenochilus ute i handeln egentligen är Placidochromis sp "phenochilus tanzania"

                    Slutsatsen är väl att om jag köper dessa fiskar så är det med 100% säkerhet just Placidochromis sp "phenochilus tanzania" jag köper?
                    http://hem.bredband.net/aquascene

                    Kommentar

                    • Henrik Dehlin
                      NCS Medlem
                      • september 2002
                      • 1913

                      #11
                      citat:voodoo, tack för den informationen, nu vet jag iaf vilken fisk jag INTE ska köpa för att slippa bli missnöjd!
                      tss...jag har sett "orginalet" och den är grymt mycket snyggare än tanzania'n!

                      förästen så har malawi AB haft in bägge dessa...

                      Kommentar

                      • jowa
                        Användare
                        • februari 2004
                        • 194

                        #12
                        hehe, smaken är olika! Hade jag bara plats och pengar så skulle orginalet också införskaffas.

                        Malawi AB hade ju "orginalet" med vita läppar igår, men bara hanar, och till vilket pris sen ~1700kr/st om jag minns rätt. Den finns tyvärr inte kvar på listan idag.
                        http://hem.bredband.net/aquascene

                        Kommentar

                        • mikro
                          Användare
                          • november 2002
                          • 666

                          #13
                          det här är väl den som bara heter phenochilus:



                          Kom förresten på att vissa handlare kallare den prickiga för lupingo-varianten också.
                          /Mikael

                          Kommentar

                          • deelay
                            Användare
                            • september 2002
                            • 5394

                            #14
                            Varför kallar ni den södra/helblå varianten för "orginalet" ?
                            Sedan så tror jag inte munnen kommer vara "vit" på den södra varianen efter man odlat den, kolla moorina där läpparna är mer rosa på dom VF.
                            http://www.aquariumstockholm.se/

                            Kommentar

                            • Henrik Dehlin
                              NCS Medlem
                              • september 2002
                              • 1913

                              #15
                              För mig känns alltid enfärgade fiskar mer orginal än dom som har massa fläckar och annat jox..
                              T.ex så känns en Brun diskus mer orginal än en Red Spotted Saffron eller?
                              Därför skrev jag så

                              Kommentar

                              Arbetssätt...