Nu räcker det !!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bromid
    Användare
    • december 2003
    • 117

    Nu räcker det !!

    Har en förfrågan.

    Hur mycket fiskar utav varje är rimligt att ha i ett 540 liters.

    Demasoni
    Röd rubin
    Golden
    Ancistrus

    Just nu finns det

    11 Demasoni
    10 Röd rubin
    6 golden
    2 ancistrus

    Planerar på att utöka demasoni med en grupp på ca 25 individer.

    Vore det lämpligt eller blir fiskantalet för stort i mitt akvarie?

    Akvariet innehållet.

    1 BTN
    ett bottenfilter kopplat till 1800l/h cirkulation
    1000 cirkulation + filtermatta
    760 l/h innefilter
    samt värmare

    mått på akvariet är 150*60*60



    Tacksam för svar.

  • christer antonsson
    Användare
    • september 2002
    • 183

    #2
    Ja e de harmoni du eftersträvar så bör du inte öka Demasonigruppen till 25 såvida du inte tar ur Rubinerna...Tycker att din nuvarande besättning är ganska bra skulle kanske istället skaffa en sort till tex 10 st C.Moori.
    Christer Antonsson

    1800 liter Troffar:
    Ikola
    Pemba
    Duboisi- Mazwa
    Red Rainbow- Kapere

    Kommentar

    • Pierre_N
      Användare
      • mars 2004
      • 772

      #3
      du kan juh ha 50fisk i om du vill, det är väl max, ka nvara fint, men ajg skulle nog ha ca 40, du kan juh utöka demasoni lite, men sen skulle jag skaffa ngn mer sort.

      Kommentar

      • Bromid
        Användare
        • december 2003
        • 117

        #4
        Svar till Christer:

        Tanken var att utöka beståndet med 25 Demasonis till vilket skulle göra gruppen så stor som 35-37 fiskar av Demasoni plus 10 Rubin 6 Golden och 2 ancistrus.

        På vilket sätt menar du att harmonin skulle störas? Många på forumet förespråkar ju att man skall hålla Demasoni i mycket stora grupper.
        Är dock orolig för den grupp på 11 som jag har nu har kommit till ro och slår inte ihjäl varandra eller är nitiskt aggressiva över huvudtaget.

        Skulle det innebära problem för de andra fiskarna ifall det blev för många utav de aggressivare?

        Mvh Andre

        Kommentar

        • Bromid
          Användare
          • december 2003
          • 117

          #5
          Svar till expN:

          Varför skulle du endast ha 40 fiskar i ett sådant akvarie? Ge gärna konkreta exempel.

          Vad ligger vikten i att utöka antalet sorter fisk istället för mängden?

          mvh Andre

          Kommentar

          • Robin
            Användare
            • januari 2003
            • 4526

            #6
            Jag tror nog christer menar att iom att utöka demasonipopulationen i karet så störs harmonin eftersom demasoni kan vara en riktigt otrevlig rackare.
            Mvh
            Robin

            Kommentar

            • Bromid
              Användare
              • december 2003
              • 117

              #7
              Ok. Men det förespråkas ju att man skall hålla Demasoni i större grupper. De andra fiskarna som jag har i akvariet är mest till för att det inte skall bli för aggressivt.

              Vad tycker du om ca 50 fiskar på 540l Det är ju inte 540l i och med att det sitter en BTN i akvariet. Men kanske ca 50 fiskar på 440 l säger vi.
              Det ger ju mindre än 10 liter/fisk vilket inte är att rekommendera.

              Men fiskarna är ju av dvärgsläktet (Den stora mängden) och det kommer ju finnas två grotthögar samt sten på hela botten då de nya fiskarna skall introduceras.

              tacksam för dina reflektioner mr. Robin

              Kommentar

              • Zaphi
                NCS Medlem
                • juli 2002
                • 5395

                #8
                Att utöka beståndet av demasoni skulle snarare minska aggressionerna då det fördelas på fler individer.

                40 fiskar är lugnt, bara du har bra syresättning, men det verkar du ju ha...
                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                Kommentar

                • Bromid
                  Användare
                  • december 2003
                  • 117

                  #9
                  Svar till Zaphi:

                  Så tror du att det är möjligt att hålla

                  36 Demasoni
                  6 Golden
                  10 Röd rubin
                  2 ancistrus i samma 540 liters akvarium?

                  Utan att det blir för skitigt eller för mycket fisk (Det vill säga aggressivt eller stökigt för de olika sorterna.)

                  Tjänar man något på att ha filtermattor och cirkulations pumpar bakom en BTN? Jag har endast ett bottenfilter som drar in vatten från framsidan. Medans jag har en filtermatta och ett innefilter bakom BTN.

                  Jag oroar mig för att vattnet på framsidan inte blir tillräckligt rent.

                  Kommentar

                  • Juanito
                    Användare
                    • maj 2002
                    • 180

                    #10
                    Att utöka med fisk behöver inte vara ett problem i sig. Jag har följt den principen att om man tillsätter fisk ska den grupp man tillsätter gärnda vara fler än den grupp man redan har gärna större också.

                    Fungerade bra när jag utökade Mina Tropheus Moliro från 7 till 29 även om den största av dem redan gick i karet. Och där med är han oxå kung i halva karet. Akvariet är ~650l. Jag möblerade inte om. De sex andra som jag hade från tidigare är alla mindre än de ja tillförde till gruppen.
                    juanito

                    Kommentar

                    Arbetssätt...