Lekande "röd rubin"-par ... hanen tokig ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MKN

    Lekande "röd rubin"-par ... hanen tokig ?

    De senaste två veckorna har mitt "Röd Rubin"-par lekt i akvariets grottor (uppbyggt av lavasten). Hanen har sammanlagt plockat undan/bort uppskattningsvis ett par liter akvariegrus under en av de bärande stenarna vilket har medfört att hela stenberget kollapsat vid två tillfällen sista tiden. När jag försökt att bygga upp detta igen så tar det inte många minuter förrän han är där igen ... Han har urholkat utrymmet under stenen. En himla tur att ingen fisk kommit till skada.

    Min första fråga är ifall det är vanligt att "Röd rubin" gräver/plockar bort småsten på detta sättet?

    Uppenbart har någonting hänt mellan paret då honan de senaste dagarna drar sig undan och bl.a. när övriga fiskar i akvariet får mat så vill hon inte ha. Hon uppsöker en lugn och fridfull plats för sig själv. Är detta ett vanligt beteende ? Om hon nu har kommit igång med munruvning ... när är det dags att flytta över henne till ett enskilt kar?

    Eftersom detta är min "första kull" så är jag mån om att ta hand om småfisken när den kommer så att dessa ej blir frukost för andra i karet.
  • imported_n/a
    Användare
    • januari 2003
    • 82

    #2
    Är inte "Röd Rubin" en framodlad variant?

    Kommentar

    • imported_n/a
      Användare
      • januari 2003
      • 82

      #3
      Det är nog helt naturligt att dom kan gräva, fast det låter lite väl mycket i mina öron. Det är säkerligen så att honan går och tuggar nu, det kan vara lite lurigt att se på en Aulonocara-hona om man är ovan. Beteendet stämmer väl på att hon har yngel. Flytta henne till ett spottkar efter 18-20 dagar så ska du se.. Titta efter om hon spottar i håven.. Vilket inte gör nåt men så du inte missar några småttingar.

      Kommentar

      • spaceace
        Användare
        • februari 2003
        • 93

        #4
        Mina beter sig exakt så vid lek.
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=99418

        Kommentar

        • Zaphi
          NCS Medlem
          • juli 2002
          • 5395

          #5
          Röd rubin är en urvalsodlad variant av A. maleri. Det är ingen korsning eller så.
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

          Kommentar

          • mikro
            Användare
            • november 2002
            • 666

            #6
            umm, jag hade fått för mig att röd rubin var en urvalsodlad Aulonocara sp. "Stuartgranti Chipoka". Är det samma fisk som maleri eller är det delade meningar om ursprunget?

            Jag tycker det låter som en perfekt beskrivning av en ruvande hona. Titta närmare på henne och se om du kan se om hon har någonting i munnen/hakpåsen. Om inte annat så borde det synas mer efter någon vecka när äggen börjar kläckas.

            Om det är deras första lek så är det inte omöjligt att honan sväljer eller spottar ut äggen innan ynglena är färdigutvecklade. Det tar lite träning innan de får kläm på det, men har du väl fått en lek så är det rätt troligt med fler : )
            /Mikael

            Kommentar

            • mikro
              Användare
              • november 2002
              • 666

              #7
              hittade svaret på frågan själv : ) nästan samma fisk i alla fall.



              och lite om röd rubin: http://www.cichlid-forum.com/articles/red_peacocks.php
              /Mikael

              Kommentar

              • MKN

                #8
                Jag tackar för era snabba och intressanta svar på mina funderingar / Micke

                Kommentar

                • Micke
                  Användare
                  • april 2002
                  • 9579

                  #9
                  Röd rubin är en urvalsodlad variant av Aulonocara sp. "stuartgranti maleri" från Chidunga Rocks".
                  Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                  Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                  Kommentar

                  Arbetssätt...