pelviachromis pulcher

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kittykatty

    pelviachromis pulcher

    var i en butik och köpte ett par sådana och var hemskt lycklig nu fattas det bara en sort i denna samling och vf och allt var de!!!! till min glädje hittade jag nya i en annan butik! köpte ett nytt par! så där tänkte jag nu har jag två par wow, tills!!!! jag började undersöka i boken till min fasa har jag lyckats få en hona med form A och en med form B och de båda hannarna var i form B ojojoj till min förtvivlan!!! nu undrar jag kan dessa olika former skaffa barn???? hur blir dessa i så fall????? tror att det kan vara svårt att hitta ny hanne med form B!!! skulle "nog" kunna ge guld och gröna skogar för en sådantill saken hör att jag tycker att den honan som är form A är vakrast!!!
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Jag har aldrig förstått (min bok är på tyska) om färgformerna är (1). polymorfisk (olika utseenden) inom populationen eller (2). två populationsgenetiskt (olika populationer/arter) skilda former. Om (1) gäller så är det bara att odla på. Om (2) gäller så bör de hållas isär. Inom populationerna så finns det sedan polymorfism med gula och röda hanar men det är en (helt?) annan historia.

    "Gatukorsningen" som säljs som vanliga paletter lär vara en blandning av rubbet och de får säkert fortplantningsduglig avkomma med varandra.

    Hur ser du att honan är A eller B (svarta linjen)? Vad står det om skilnaderna i din bok? Vad har du köpt fiskarna som. Det dräller av populationer så "vildfångad P. pulcher" kan vara en hel del.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • kittykatty

      #3
      stod i boken pelvicachromis sp. aff. pulcher
      heter visst nu pelvicachromis sacrimontis nu

      ena honan är betydligt svartare än den andra den ena har stora svarta ränder så att honm ser nästan helt svart ut hela hon med jätteröd mage den andra har en svart rand men har ljus ovansida och något mörkare buk med röd mage, såg att hannen till henne (mörkaste honan) skall vara röd över hela buken medans den andra hannen (till den lusa honan) skall vara gul först sedan lite röd på buken.

      vi har våran bok på engelska och den är "rätt" oki

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        sp. aff. pulcher betyder att det är en obeskriven art som liknar pulcher. Det betyder inte så mycket och fler arter kan kallas det. Vet du något om fiskarna? Det går inte att sitta och bläddra i en bok och titta på bilderna för att ta reda på vad det är på den här nivån.

        Vad är det för bok?
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • kittykatty

          #5
          den har blivit artbestämd till sacrimontis

          boken köpte min man för många år sedan och är från 1994 och heter cichlids from west africa och är skriven på engelska har hittat samma nu men de är på tyska "svåra att förstå"!!
          vet att de kommer från imazoo köpta mammutzoo och på akvarielagret i stockholm
          vi vet att de är vild fångade intagna som pelvicachromis pulcher "red" min man har jobbat med akvariefiskodling och säger att han tror att de är sacrimotis och att de vildfångade inte brukar vara vad imazoo brukar sätta dom för så att säga....

          Kommentar

          Arbetssätt...