Storlek på fiskar som ses som mat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Xeroc

    Storlek på fiskar som ses som mat

    Hur stora fiskar kan man förvänta sig att fullvuxna D. Compressiceps & N. Livingstonii kan ta? Alltså som dom ser som mat.

    Mvh Marcus

  • Kenneth
    Användare
    • april 2002
    • 277

    #2
    Jag har observerat mina D. Compressiceps ta fiskar som är så stora att de inte kan svälja dem. Fisken i mitt fall var runt 5 cm och ganska trind. Detta hände när jag varit på bortrest och fiskarna inte fått mat på nästan två veckor. När jag sedan slängde i ett par bitar räkmix spottade han genast ut den stackars fisken som lite vimmelkantigt simmade iväg. Av denna och senare iaktagelser kunde jag dra slutsatsen att så länge man matar dem ordentligt så äter de hellre räkmix än fisk. Jag antar att det är lättare att äta räkmix och den mättar fortare/bättre än fisk. Däremot får man räkna med att ett och annat yngel slinker ner då och då. Jaktinstinkten sitter trots allt väldigt djupt rotad och tur är väl det för annars hade nog D. Compressiceps inte varit lika rolig att hålla.

    MVH
    /Kenneth Johansson, www.akvarie.net
    MVH
    /Kenneth Johansson,

    ordförande
    Linköpings Akvarieförening, www.linkopings-akvarieforening.net
    Ansvarig för Ciklidstämman 2007

    Kommentar

    • Xeroc

      #3
      Tack Kenneth för ett svar. När jag hade compreesiceps tog han som störst en golden i storleken 4-5cm. Han spottade ut den ganska direkt ...

      men då är iallafall fiskar på 10cm säkra =)

      N. Livingstonii borde väl inte kunna ta så mycket större fiskar? Iallafall inte fiskar bortåt 10cm...?

      Kommentar

      Arbetssätt...