Grottor eller inte grottor ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cassandra
    Användare
    • december 2002
    • 152

    Grottor eller inte grottor ?


    Jag har malawi. Närmare bestämt mbunas. Vissa av dem är riktigt dominanta. Har alltid byggt ett flertal grottor åt dem i mina akvarium men läste på en hemsida där en kille tyckte man skulle försöka undvika bygga grottor. Då hade de inget att "försvara".
    Vad anser ni andra om detta ? Själv har jag alltid haft grottor så jag har inget att jämföra med. Trodde det behövdes som skydd för de svagare fiskarna.

    Tacksam för svar.

    Mvh Cassandra
  • malawi_voodoo
    Användare
    • juli 2002
    • 790

    #2
    jag har mest "passager", men jag har inga mbunas nu så jag ska inte säga nått.
    /Glenn Wouda

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

    Kommentar

    • deelay
      Användare
      • september 2002
      • 5394

      #3
      Dom brukar lugna ner sig ganska kraftigt om man håller burken kal.
      http://www.aquariumstockholm.se/

      Kommentar

      • christer antonsson
        Användare
        • september 2002
        • 183

        #4
        Då Mbunas naturligt lever i en biotop bestående av stenbottnar och har tillgång till gömslen i olika former ,så skulle jag vilja rekommendera att du lägger större stenar längs hela bottnen utan några specifika "grottor" dessa skaffar sig fiskarna själva mellan stenarna. Lägg dock stenarna ganska tätt då Mbunas ofta gräver undan sanden och risk finns att stenpartierna kollapsar.Denna form av inredning har fungerat utmärkt för mig. Ett råd till är att inte blanda för många sorters fiskar utan håll dig till 2-4 olika(beroende på akvariestorlek)och då i större grupper .
        Christer Antonsson

        1800 liter Troffar:
        Ikola
        Pemba
        Duboisi- Mazwa
        Red Rainbow- Kapere

        Kommentar

        • Ralph
          Användare
          • maj 2002
          • 736

          #5
          Håller med Deelay att fiskarna blir rätt lugna om man inte har så mycket grottor. Dessutom ser man fisken mycket mer, bara en sån sak. Att köpa dyra VF som gräver en grop under en sten och sen ligger och trycker där dagarna i ända är ju inte så kul...

          Kommentar

          • Juanito
            Användare
            • maj 2002
            • 180

            #6
            Tja man kanske just vill att de ska ha revir. Då krävs motsattsen en massa grottor av varierande storlek så att de mera mobbade kan gömma sig undan sina "förtryckare". Men visst blir det lugnare med mindre grottor eller snarare utan revir. Samtidigt tråkigare betende i mitt tycke.
            juanito

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Användare
              • april 2002
              • 4619

              #7
              Att ha grottor:
              Fördel: Svagare fiskar kan gömma sig vilket är speciellt viktigt när nya fiskar tillförs, eller när honor som ruvat släpps tillbaka. Fiskarna leker lättare.
              Nackdel: Det blir mer revirstrider så om man har grottor så skall man alltid se till att det finns gott om grottor.

              Att inte ha grottor:
              Fördel: Mindre bråk i akvariet eftersom ingen fisk orkar hålla ett helt akvarium som revir uatn på sin höjd håller en hane revir just vid själva leken, men inte före eller efter denna.
              Nackdel: Bara de tuffaste hanarna klarar av att leka samt det är dessutom mer eller mindre omöjligt att introducera nya fiskar i akvariet eller släppa tillbaka honor som ruvat. Dessa behöver skydd att gömma sig på, men sådana finns inte.
              Ciklidhälsningar
              Kjell

              Kommentar

              • deelay
                Användare
                • september 2002
                • 5394

                #8
                Ibland kan man få hålla på ett tag innan man får rätt mängd grottor på rätt platser.Har man för få så blir det som e tänkt som skydd för svaga en borg för starka vilket inte alls är speciellt kul.Finns inga regler utan det är olika varje gång hur det tar sig med reviren o förhoppningsvis gömställen.
                http://www.aquariumstockholm.se/

                Kommentar

                • supersunk
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 86

                  #9
                  citat:Ursprungligen skickat av deelay

                  Ibland kan man få hålla på ett tag innan man får rätt mängd grottor på rätt platser.
                  Man kan ju uppenbarligen ha för få grottor men kan man ha för många?

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Användare
                    • april 2002
                    • 4619

                    #10
                    citat:Man kan ju uppenbarligen ha för få grottor men kan man ha för många?
                    Det skulle väl i så fall vara det att man inte får se fisken så mycket om man har väldigt många grottor.
                    Ciklidhälsningar
                    Kjell

                    Kommentar

                    Arbetssätt...