Trewawasae?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Matz Karlsén
    Användare
    • februari 2004
    • 1127

    Trewawasae?

    Jag köpte en grupp trewawasae hos håvmästarna i Växjö. Hannen är närmast Lila med något mörkare ränder: I affären påstod dom att det var en red top, men på dom bilder jag har sett så är redtop mycket ljusare kan det skilja så mycket mellan olika individer eller är det en korsning jag har gått och köpt.[?]
    To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!
  • zidane
    Användare
    • maj 2003
    • 34

    #2
    det skiljer väldigt mkt på humör eller vad man ska säga också. Min hane är ibland väldigt mörk men oftast som på dom bilder du har sett d.v.s ljust blå. Sen har jag för mig att dom är mörkare när dom är yngre

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Jag hade ett gäng Trewassar (Red Top) förut och de var mer åt det mörkare hållet mest, men när de "spelade" för honorna så formligen lyste det om hanarna. Detsamma gällde när de utmanade varandra och försökte imponera. En otrolig effekt och en fantastiskt vacker fisk.
      Jag var väldigt fascinerad av denna omkastning i färg som skedde på någon sekund...

      Kan liknas vid Tropheus där de kan se lite mörka ut i färgen men helt plötsligt så formligen "glöder" det om dom.
      Den dominanta kan ha den vackra färgen konstant även om den oftast är lite mattare.

      Kommentar

      • Henrik Dehlin
        NCS Medlem
        • september 2002
        • 1913

        #4
        Alltså..Red top har väll inget med färgerna att göra mer än att det är toppen på ryggfenan som är röd på red top...Sen kan väll fisken var blå,röd eller gul eller vad som helst eller har jag fel?

        Kommentar

        • johanm3
          Användare
          • januari 2004
          • 63

          #5

          vad har du för färg på dina honor?
          citat:Ursprungligen skickat av Tricella

          Jag hade ett gäng Trewassar (Red Top) förut och de var mer åt det mörkare hållet mest, men när de "spelade" för honorna så formligen lyste det om hanarna. Detsamma gällde när de utmanade varandra och försökte imponera. En otrolig effekt och en fantastiskt vacker fisk.
          Jag var väldigt fascinerad av denna omkastning i färg som skedde på någon sekund...

          Kan liknas vid Tropheus där de kan se lite mörka ut i färgen men helt plötsligt så formligen "glöder" det om dom.
          Den dominanta kan ha den vackra färgen konstant även om den oftast är lite mattare.
          222L Malawi
          112L yngel
          20L yngel

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Precis som henkedeh skriver så tror jag också att "Red Top" endast är ryggfenans färg och sedan kan kroppsfärgen variera. Däremot verkar urtypen för "Red Top" Trewavasae vara röd fena med blå kropp (Thumbi West).

            De honor jag hade (från henkedeh faktiskt) var orange/svagrosa till grå/blå. Jag har inte Trewassarna kvar.

            Kolla denna länk på Trewassar:



            De jag hade var den som finns i högra spalten och nr 6 uppifrån.

            Kommentar

            Arbetssätt...