Vad är era erfarenheter med Paletter? Aggressiva?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mike_Noren
    Användare
    • februari 2003
    • 2695

    Vad är era erfarenheter med Paletter? Aggressiva?

    Vid ett antal tillfällen nu har jag sett att folk avråder nybörjare från att skaffa palettciklider, för att paletterna skall döda deras guppies, platies etc. Detta även i så stora akvarier som 90 - 110 liter, där jag utan att tveka hade sagt det fanns plats för två palettpar + övrig fisk.

    Jag har odlat hundratals paletter genom åren, och har aldrig någonsin haft en palett som dödat icke-territoriella fiskar - andra paletter, fjärilsciklider etc fick se upp när de lekte, men guppies, danios, tetror etc fick lalla på precis som vanligt, utom i omedelbar närhet till ägg/yngel. Detta i akvarier så små som 30 liter.

    Tänkte bara höra om det är mina erfarenheter som är ovanliga, eller om de som hävdar att deras paletter slaktat ut deras sällskapsakvarier haft fiskar med hjärnskador?
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Jag har heller aldrig upplevt att Paletter skulle vara aggressiva mot andra icke-territoriella arter.

    Däremot har jag vid ett flertal tillfällen upplevt att honor kan vara aggressiva mot hanarna efter lek och under yngelvård.
    En del honor jag haft har varit rena psykfallen...

    Kommentar

    • anli
      Användare
      • mars 2003
      • 3740

      #3
      nemas problemas... de gånger jag har haft paletter så har det funkat utmärkt i 90 L sällskapsakvarium. Vist har de väl jagat bort fisk när de leker.. med det var aldrig några problem.
      Anders L

      Kommentar

      • Micke_A
        NCS Medlem
        • januari 2003
        • 638

        #4
        Hej

        Mina paletter brukar visa en rätt stor pondus när de visar andra fiskar att de kommer för nära ynglen, men dödat nå´n har de nog aldrig gjort. Nu är jag dock lite konfunderad över mina gula paletter. De har en kull på ca en månad gamla yngel, och har nu lekt igen. Problemet är bara att hanen verkar inte vara med på noterna riktigt, han verkar mer intresserad av att vakta de gamla ynglen än starta nå´t nytt. Innan leken jagade han honan, och igår när honan visade sig, så slogs de så det skvätte om det.
        Och detta trots att de hållt sams innan, förutom några små meningsskiljaktigheter när ynglen var små, men de gick över snabbt.

        MVH Micke
        MVH Micke

        "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Paletter är ju inte de snällaste men i ett akvarium över 70 liter så har jag erfarenheten att de lämnar fiskar som inte håller territorier i fred. Däremot har jag sett paletter som varit rejält stygga mot scalarer. Sedan får en vuxen paletthane in förvånansvärt "stora" fiskar i munnen. Jag har blivit av ej utvuxna neontetror och pirangatetror och yngel efter ungfödare kan man knappast räkna med (har inte testat sedan jag var mycket liten och då var man kanske inte en mästare på att inreda så att yngel överlever).
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Daniel Odell
            Användare
            • januari 2003
            • 2437

            #6
            Jag har bara hafft Paletter under en kort period för att köra in ett 600L kar. De var kvar när mina 5 Chokladciklider kom ner i det karet. De var rejält elaka mot chokladerna ... inte för att de dödade dem eller så men de var inge snälla alls. Psychofisk vart mitt intryck.
            fish r friend

            Kommentar

            • Mike_Noren
              Användare
              • februari 2003
              • 2695

              #7
              Tycker det låter som om vi är i stort sett överens om att paletter gärna äter yngel, gärna jagar ihjäl varandra eller andra ciklider om de kan - men knappast bryr sig tillräckligt mycket om icke-revirhållande fiskar för att döda dem.

              Tackar för all input!

              Kommentar

              • GoSatta
                Användare
                • februari 2003
                • 1686

                #8
                vanligaste problemet med paletter är ju nog att dom ofta hålls i så små akvarium efter som dom ofta går under det löjliga namnet "sälskapsfiskar", tror ju dom flesta cikliderna i samma storlek skulle bete sig likadant om vi tryckte ner dom i 30 40 liter med guppys och silverhajjar. I större akvarium är dom enligt mig iaf en rätt snäll ciklid som dock kan sloss inbördes rätt rejält och håller på sitt revir.
                /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
                http://www.gosatta.org

                Kommentar

                • Ola
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 1232

                  #9
                  Mina går i ett 222L kar som är fullproppat med växter, rötter och grotter.

                  Dom har aldrig varit i närheten av Blåciklidynglena.
                  Dom är istället skygga- för mkt inredning?

                  Mvh Ola
                  ola lindeberg

                  Kommentar

                  • Sofus
                    Användare
                    • februari 2004
                    • 190

                    #10
                    Mina har varierat i beteende. Första veckorna var dom ganska oroliga och aggresiva och skyddade sin grotta frenetiskt. De spöade en regnbågshaj rätt duktigt, men sen en dag så slutade allt bråk i princip helt. Numera är dom väldigt sällskapliga, simmar och umgås fritt med alla andra fiskar, inklusive en honungsgurami som blev mobbad av dom ett tag. Om man kommer i närheten av karet så kommer paletterna, guldbarberna och våra två pakistanbotior direkt fram till glaset och blir inte rädda ens om man rotar runt med armen i akvariet.

                    På det hela taget väldigt sällskaplig ciklid som dock kan bli aggresiv när dom skyddar yngel/rom, men jagar då bara bort inkräktande fisk bort från reviret.
                    1m³ afrika i vardagsrummet!
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=164682
                    http://www.akvarieforening.se/

                    Kommentar

                    Arbetssätt...