Hur ofta mata yngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tascha
    Användare
    • oktober 2002
    • 214

    Hur ofta mata yngel?

    Hur många gånger om dagen skall/bör man mata ciklidyngel?
    Undrar samtidigt hur ofta man skall byta vatten till dom?

    /Roger
  • Robin
    Användare
    • januari 2003
    • 4526

    #2
    Jag matade mina 3-4 ggr/dag och bytte 1/3 vatten varannan dag.
    Då växte dom ganska bra..
    Mvh
    Robin

    Kommentar

    • Henrik Dehlin
      NCS Medlem
      • september 2002
      • 1913

      #3
      Jag matade mina 6ggr om dagen när dom var små med levande artemia...
      Sen gick jag över till räkmix efter ett par veckor och då mata jag 4-5ggr om dagen!,

      25-35% vatten varannan dag bytter jag i mina yngelkar!

      Kommentar

      • Zaphi
        NCS Medlem
        • juli 2002
        • 5395

        #4
        6 ggr om dagen! Jösses, Kamma dig och skaffa dig ett jobb .. Jag känner arbetslösa / sjukpensionärer som matar kanske 3ggr om dagen, och fler gånger är säkert bättre, men en gång räcker. De växer fort då med om man byter vatten och inte drar upp den för trångt.
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

        Kommentar

        • Fredrik H.
          Användare
          • april 2002
          • 1884

          #5
          Jag matar mina yngel två gånger om dagen och då så pass mycket att de är runda som ärtor.

          Zaphi: Jag lägger märke till att du förespråkar täta vattenbyten för yngel. Jag var riktigt inne på det en tid och bytte var annan dag men kom så småning om fram till att jag inte tyckte att det gav någon effekt alls. Idag byter jag på hela fiskrummet en gång i veckan.

          I den vevan då jag bytte mycket vatten till yngel så gick jag ut, dels här men också på ett antal amerikanska och även ett spanskt forum och ställde frågan:

          Vad är det som gör att yngel växer fortare i samband med täta vattenbyten?

          Svaren jag fick var mest en massa pladder. Vissa teorier var dock intressanta men jag lyckades inte få fram något riktigt relevant. I två yngelkar vari det ena byts vatten på dagligen och det andra veckovis märks ingen skillnad här hos mig.

          Det vanliga man hör som anledning är att det friska vattnet helt enkelt är bra för dem och får dem att växa bättre. I så fall undrar jag vad i vattnet som förorsakar denna reaktion? Det florerar även teorier om hormonutsöndringa hos ett yngel i kullen som ska kunna hejda tillväxten hos de övriga. Det ska alltså gå att avlägsna denna utsöndring genom vattenbyten. Det ska vara gjort några försök om sådant på Aborrar om jag inte minns fel.

          Ännu en gång alltså, varför ska man byta vatten på yngel oftare än på vuxna fiskar?

          mvh,
          Fredrik H.
          Gratis konto på: www.cichlidtube.com
          www.cichlidgallery.org
          www.tropheini.com

          Kommentar

          • Mike_Noren
            Användare
            • februari 2003
            • 2695

            #6
            Jag byter vatten ofta, dvs 2-3 gånger i veckan, på yngel som går i oinredda yngelakvarier, för att jag matar massor och det finns dåligt med bakterier som kan bryta ner avfall, dvs det är risk för bakterieblomning och/eller ammoniakförgiftning.

            Enda anledningen jag kan se till att yngel skulle växa fortare efter vattenbyte vore om man får skyhöga nitratnivåer - vid mycket höga nitratnivåer så kan fiskars hälsa & tillväxt påverkas. Nitrat är inte _helt_ ogiftigt, bara nästan.

            Vad gälle frågan om matning: jag matar så ofta jag kan. Målet för mig är att hålla ynglen konstant proppmätta.

            Kommentar

            • Tascha
              Användare
              • oktober 2002
              • 214

              #7
              Om man nu matar och byter vatten ofta, hur påverkar det fiskarna när dom är så pass stora så at man släpper ner dom i ett "vanligt" akvarium?
              Då blir det vattenbyte en gång i veckan och mat en-två gånger om dagen och ibland ingen mat alls.
              Far dom inte illa av detta?
              /Roger

              Kommentar

              • mikro
                Användare
                • november 2002
                • 666

                #8
                jag tror att jag har läst någonstans att fiskar utsöndrar någon form av tillväxthämmande hormon i vattnet. När koncentrationen av detta hormon blir för högt så avtar tillväxthastigheten, och förhindrar att fiskarna växer ur det lilla akvariet. Har man då många yngel i litet akvariet så skulle täta vattenbyten hålla tillväxten på en konstant och hög nivå.

                Jag vet inte var jag läst det här eller hur mycket sanning det ligger i det. Jag tycker personligen det låter vettigt och intressant, men dessvärre behöver det ju inte vara sant för det : )
                /Mikael

                Kommentar

                Arbetssätt...