Tropheus sp. "Green Terror"?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björn
    Användare
    • april 2002
    • 787

    Tropheus sp. "Green Terror"?

    Hej!

    Någon som känner igen namnet och kan berätta eller länka till bilder på denna fisk? "Green Terror" är ju annars ett relativt vanligt namn på Guldsömscikliden. Men i Tropheus-samanhang har jag aldrig sett eller hört detta innan. Fiskarna är ska enligt uppgift vara sjöodlade och inköpta under detta namn. Det är uppgifter som jag fått från folk jag har stort förtroende för, så jag tror inte det är något "bull shit", iallafall inte från mina kontakter. Skulle isåfall vara afrikanerna som försökt sej på en liten fuling, men dom fick sjöodlade Kiriza från samma ställe...

    Någon som har några tankar/bilder om detta?

    Mvh
    Björn
    fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2


    Det fanns inte så mycket att hitta på nätet om denna art eller dess artbenämning.

    Kommentar

    • Björn
      Användare
      • april 2002
      • 787

      #3
      Bra jobbat Stefan! Tack!

      Mvh
      Björn
      fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

      Kommentar

      • Robin
        Användare
        • januari 2003
        • 4526

        #4
        Jag diggar friggobakgrunden på bilden..
        Mvh
        Robin

        Kommentar

        • Fredrik H.
          Användare
          • april 2002
          • 1884

          #5
          Den där såg jag via något inlägg på Tropheus.info för ungefär ett år sedan och startade då en disskussion över det fåniga namnet. Som vanligt tråkigt att de inte anger fångstplats.

          mvh,
          Fredrik H.
          Gratis konto på: www.cichlidtube.com
          www.cichlidgallery.org
          www.tropheini.com

          Kommentar

          • Cutekid
            Användare
            • januari 2003
            • 3368

            #6
            Jag pratade med Björn i morses ang denna fisk och den tropheus som jag kan tänka mig det är, är just denna:



            Den går under namnet: Tropheus brichardi "Yellow Band Karago" eller "Green Moorii" som den också kallas.

            Här kommer en bild på den i vuxet tillstånd:

            Цихлида, цихлиды, цихлидами, продажа, покупка, фронтоза, фронтозами, трофеус, frontosa, tropheus, малави, танганьика, озера, великие, африка, африканские, лабидохромис, labidochromis, lobbardoi, lombardo, колибри, попугай, цихловые, Cichlidae


            Personligen ligger den högt på min lista tillsammans med T.brichardi " Ulwile", "Isonga yellow stain" och "katonga"

            Ett förslag är väl att maila eller ringa african diving och höra. Även om de har lagt ner.

            Mvh
            Carl

            Besök petrochromis.com´s forum:

            http://petrochromis.com/phpbb3/

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Enligt Pam Chin från The Cichlid Room Companion så är det Tropheus Brichardi "Kipili" som kallas för Green Terror. Detta skall enligt Pam även vara bekräftat i Aqualogs bok om Tropheus.

              Då skulle den se ut såhär för att vara mer exakt:



              Kommentar

              Arbetssätt...