Kors i taket, hon tuggar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lena
    Användare
    • april 2002
    • 114

    Kors i taket, hon tuggar!

    Äntligen är det yngel på gång i mitt kar!! Jag hade faktiskt ställt diagnosen "ointresserade av såna övningar" alt. "ej lagda åt det hållet" på mina firrar eftersom det aldrig kommit några yngel.

    Men nu! Minsann har inte fuellebornihonan (dessutom min favvosort; dom fläckiga - OB?) nåt i munnen.

    Tänkte flytta över henne till ett annat kar och har två att välja på; ett 100-liters och en sk guldfiskskål "modell större". Honan är ca 10 cm och jag hoppas på att skålen räcker? Vad tror ni?
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    Ta det större, skulle jag gjort. Arten är ganska stor i sig och den vill nog inte känna sig trängd.. Du kan även vänta en vecka innan du flyttar henne.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • Juanito
      Användare
      • maj 2002
      • 180

      #3
      Jag har inte mycket erfarenhet av detta men jag rekomenderar dig att låta henne tugga ett tag innan du flyttar henne.
      juanito

      Kommentar

      • Lena
        Användare
        • april 2002
        • 114

        #4
        Ska man öht flytta honan när hon tuggar? Hon är så pass långt gången att det syns tydligt. Hörde nyss att det stressar bara upp henne så hon spottar när man försöker fånga med håven. Så det är kanske bättre att låta henne vara kvar?

        Kommentar

        • Laesk
          Användare
          • februari 2004
          • 2447

          #5
          Jag flyttade över min http://www.ciklid.se/medlemsbilder/M...i-Female03.jpg
          igår till ett 69 liters. Gjort mkt grottor osv.

          Flyttade henne när hon hade tuggat i 3-4 dagar. Å hon tuggar hej villt nu me =) så får se hur detta går

          Har täckt för 3 / 4 rutor med, så hon får lugn å ro!
          Lennart "Laesk" Axelsson
          http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

          With CANON you can!

          Kommentar

          • Kjell K
            Användare
            • april 2002
            • 128

            #6
            Om du är rädd för att stressa honan kan du håva upp henne på natten. Plocka bort täckglas, lysramp etc på kvällen. När det har varit mörkt några timmar kan du lysa lite försiktigt med en ficklampa för att se var honan är. Är du sedan lite snabb kommer fisken knappt att märka att du flyttar henne.
            De enda gånger som honor spottat för mig har varit när de har haft yngel i munnen som de mycket snart skulle släppa. Och då är det ju bara att släppa ned ynglen tillsammans med honan. Det brukar inte vara något problem med ägg.

            Kommentar

            • Lena
              Användare
              • april 2002
              • 114

              #7
              Tack för tipset, Kjell K, ska prova med det.

              Kommentar

              Arbetssätt...