Röd zebra hane (?) som blir stressad av 3 honor???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Niclas
    Användare
    • oktober 2003
    • 37

    Röd zebra hane (?) som blir stressad av 3 honor???

    Jag har 4st röd zebra - 3st orange/röda (honor) och en mörklila/gråbrun (hane). Den största av honorna är riktigt fin och tydlig i sina färger, har tydliga äggfläckar på analfenan och gräver som en tok i akvariumet. Hanen däremot bara "simmar runt" och verkar mycket ointresserad av honan som ofta jagar ifatt hanen och vibrerar vid hans sida. Detta har jag tyckt verkat lite ovanligt men nu är jag ännu mer frågande, då de två andra lite mindre honorna också börjat jaga på hanen vilket resulterat i att han numera står och flämtar bakom pumpen i akvariumet. Förekommer det att även hanar blir stressade, eller kan det helt enkelt vara så att hanen är en hona? Jag förstår ingenting av det här. Är det någon annan som gör det?
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #2
    Hur pass är storlekskillnaden mellan fiskarna?
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • Cutekid
      Användare
      • januari 2003
      • 3368

      #3
      Är du säker på att där är 3 röda honor? Det kan mkt väl vara en hane som är röd.
      Carl

      Besök petrochromis.com´s forum:

      http://petrochromis.com/phpbb3/

      Kommentar

      • Niclas
        Användare
        • oktober 2003
        • 37

        #4
        Deelay: Storleksskillnaden är så att den stora orangeröda och den mörklila är ungefär lika stora, ca 8-9 cm. De två andra orangeröda är mindre, ca 5cm. Dessa två höll sig väldigt lugna i början då de var väldigt små, men i takt med att de växt har du också börjat jaga hanen.

        Cutekid: Så röd zebrahanar kan alltså vara röda? I så fall skulle det kunna vara en hane. Det konstiga tycker jag är att även de som är mycket mindre nu börjat jaga den utsatte hanen. Och varför vibrerar den största av de rödoranga bredvid just den mörklila och inte vid de andra? De tre orangerölda verkar totalt ointresserade av varandra, utan alla är "ute efter" den mörklila. Kan det vara så att alla är hanar?

        Kommentar

        • Tascha
          Användare
          • oktober 2002
          • 214

          #5
          Jag tycker också det verkar som om du har åtminståne en röd Rödzebra hane. Att den gräver och darrar tycker jag tyder på en hane.
          Visst kan det vara så att du har enbart hanar. Det är svårt att se skillnad såvida man inte plockar upp dom och tittar.
          /Roger

          Kommentar

          • engstedt
            Användare
            • juni 2002
            • 78

            #6
            Som jag förstått det är rödzebra hannar antingen ljusblå(grå) eller rosa, inte orangeröda. Just nu har jag bara en hona till min rosa hanne, och de vill inte riktigt kännas vid varandra, men de bråkar lite då och då (munslåss som så fint uttryckt i tidigare tråd )
            _______________________
            400 liter Juwel, 30 st F1 Tropheus Duboisi "Maswa"

            Kommentar

            • deelay
              Användare
              • september 2002
              • 5394

              #7
              Hanar kan vara orangeröda som små men ljusnar när dom tar revir o växer upp.Om en hona ta komandot över en hane kan det sluta illa för hanen, dom ger ibland upp och blir jagade av nästan allt o alla ibland.
              Kolla efter äggfläckar i stjärt och ryggfenan på dom, hanarna har oftast tydliga äggfläckar även där.
              http://www.aquariumstockholm.se/

              Kommentar

              • Niclas
                Användare
                • oktober 2003
                • 37

                #8
                Den största orangeröda har gula äggfläckar på analfenan, samt röda fläckar på rygg- och stjärtfena, och är klart ståtligast i hela akvariumet. Låter nästan som om det skulle vara en hane, men den är ju så stor, 8-9 cm och har inte ljusnat något som Deelay skriver att de brukar göra. Såg igår att den mörklila hanen nu blivit ännu mörkare, äggfläckarna syns knappt och han spottar ut maten. Han har även blivit något vit runt munnen.

                Kommentar

                • Cutekid
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 3368

                  #9
                  Låter definitivt som en hane.
                  Carl

                  Besök petrochromis.com´s forum:

                  http://petrochromis.com/phpbb3/

                  Kommentar

                  • deelay
                    Användare
                    • september 2002
                    • 5394

                    #10
                    Om han spottar ut maten bör du plocka bort han ganska fort.
                    Men den andra du beskriver låter som en hane iaf, har du tur så ljusnar han inte utan behåller mycket av den orangeröda färgen.
                    http://www.aquariumstockholm.se/

                    Kommentar

                    Arbetssätt...