Vattenkemi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christer T
    • mars 2024

    Vattenkemi

    Jag använder vid vattenbyte i mitt Malawikar "Malawisalt" köpt hos en välkänd zoohandlare i Stockholm. Häromdagen efter att ha läst ett inlägg här på forumet kollade jag ledningstalet i akvariet och kom upp i >1800 µS. Det är tydligen effekten av att använda "Malawisaltet". I Malawisjön är ledningstalet om jag förstått saken rätt 200-260 µS. Kan det höga ledningstalet ha negativ effekt eller är det viktigast att hålla Ph och hårdhet uppe? Är det någon som använder Reverse osmosis vatten till sitt Malawiakvarium?
  • Christer T

    #2
    Är det verkligen ingen som har några tankar om detta? Det finns ju så mycket kunskap om fiskar här, men om elementet dom simmar i??

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • juli 2002
      • 5395

      #3
      Många akvarister håller på att mäta i all oändlighet när det gäller vattenvärden, pH, KH, salthalt, mineraler, ledningstal etc och får massor av problem ändå... Det har många gånger diskuterats kring ifall vi verkligen stävar efter exakt samma förhållanden som i sjön då det gäller mineraler etc i våra akvarium. Häller vi i rätt mängd salt? Vet inte, men det som sägs, och som även funkar för mig, är en dl salt / 100 liter vatten. "Malawisalt" eller ektozonsalt etc tycker jag är onödigt. Salt verkar ha en helande effekt och används för att förebygga sjukdommar etc, exakt vilka mineralvärden jag får i karet vet jag inte, jag vet bara att det funkar...

      RO på malawikar har jag aldrig hört talas om då det ju sänker pH och KH, två värden man vill ha ganska höga när man har malawi.

      Jag vet inte riktigt om jag svarar på din fråga´men nu fick du ett svar iallafall...
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • Christer T

        #4
        Tack Zaphi!
        Jag tycker det skulle vara intressant att få igång en liten disskusion om det här. Jag vill inte komma in på pettimeternivå men gärna veta om någon har erfarenheter av om höga halter av närsalter kan vara skadligt för fiskarna, hämma lek eller ha andra negativa effekter?

        Kommentar

        • Zaphi
          NCS Medlem
          • juli 2002
          • 5395

          #5
          För höga salthalter kan få fiskarna att få problem med vatenbalansen i cellerna. Som att stoppa en hummer i sötvatten. Cellerna kvävs långsamt och det är nog en gansla plågsam död. Vill du ha detaljer så får du hoppas på att han Ola eller nån annan sån där biologsnubbe svarar..
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

          Kommentar

          • Mike_Noren
            Användare
            • februari 2003
            • 2695

            #6
            För hög salthalt knäcker njurarna, eftersom fisken dricker vatten hela tiden och måste utsöndra saltet den får i sig, samtidigt som den förlorar mer sötvatten än den kan ta upp igen, främst genom gälarna. Fisken törstar på sätt och vis ihjäl.

            Saltvattensdjur som skickas ner i sötvatten har omvänt problem - det strömmar in vatten i dem snabbare än de kan pumpa ut det igen via gälarna & urinen, och de dör av att kroppsvätskorna späds ut.

            Hur mycket 1800 µS är är svårt att säga - är det µS/cm så motsvarar det runt en promille salthalt (enligt http://gaea.es.flinders.edu.au/~matt...es/salcon.html ) fast det är lite missvisande, eftersom det salt du använt inte har samma sammansättning som salterna i havsvatten.

            1 promille är visserligen klart inne på bräckt område, men mycket få, om några, vuxna fiskar har problem med så låga salthalter. Fast du kan nog glömma att odla neontetror i det.

            För referens: Tanganyika har cirka 650 µS/cm, havet har uppemot 53000 µS/cm, och ur minnet har jag för mig Mälaren ligger runt 250 µS/cm. Fjällsjöar, som får allt vatten ur regn/snö, lär skall kunna ha ned mot 60 µS/cm.

            Så - allt är relativt, som vanligt.

            Kommentar

            • Kalle-Maja
              Användare
              • december 2004
              • 1324

              #7
              Jag skulle behöva förstå lite mer om konduktivitet och ledningstal. Är det någon som har någon bra länk? Tittar runt efter ledningstalsmätare(tipsa gärna om fabrikat och försäljningsställe) och alla verkar ligga mellan 0,1-19,9 mS/cm. Ovan pratas det om t ex Tanganyika 650 uS/cm, är det samma enhet eller typ 1m=1000u eller va? Och hur kommer det sig att man relaterar till ett ytmått(cm)? Hjälp en oupplyst.

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • maj 2005
                • 4642

                #8
                Jag vet att det var en hel del folk som tidigare försökte efterlikna olika Rift Lake-vatten i både pH, KH och mineralinnehåll. Har någonstans i gömmorna "recept" på både Malawi och Tanganyikavatten där man utgår från RO-vatten och sedan tillsätter olika salter för att få "perfekt" vatten.

                Vet dock inte om det fortfarande trixas med det - tror att tillräckligt många akvarister överbevisade "nördarna" om att sjöciklider gick utmärkt (ibland tom bättre) att både hålla och odla i vatten som har annan sammansättning. Utöver det har tydligen ffa Tanganyikasjön ett extremt komplext mineralinnehåll som ska vara väldigt svårt att efterlikna (handlar om att det finns många vulkaniska bergarter runt sjön).

                Ledningstal för vatten brukar idag anges i milliSiemens per meter, mS/m. Man har även länge använt mikroSiemens per cm. 1 milliSiemens/m motsvarar 10 mikroSiemens/cm. Jag skulle tro att det är samma enhet som menas om det står **/cm någonstans - enda raka är att fråga. Har inga tips på bra länkar eller bra instrument, det jag har tillgång till finns i mina böcker. cm och m används förmodligen för att det är ett längdmått och inget ytmått - då går det alltså fint att mäta hur mycket ström som leds på en viss sträcka.

                Hilsen,

                P
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • Kalle-Maja
                  Användare
                  • december 2004
                  • 1324

                  #9
                  PatrikMalmo, kunskapen jag söker behöver nödvändigtvis inte vara publicerad via internet, jag uttryckte mig lite slarvigt där. Boktips emottas med samma tacksamhet.

                  Tack för förklaringen av sambandet mellan beteckningarna mS/m och uS/cm, men jag är fortfarande brydd om skillnaden bara är faktor 10 då dessa instrument jag hittar i så fall bara är användbara vid lägre konduktivitet.

                  Jag är inte ute efter att hitta det "perfekta vattnet" m h a RO och saltlösning utan vill bara ha lite allmän koll både på tanganyikavatten och SA-vatten.

                  Kommentar

                  • Mike_Noren
                    Användare
                    • februari 2003
                    • 2695

                    #10
                    Se upp med att en del mätare för anger mätområde i mS/cm (1mS/cm = 1000 uS/cm = 100 mS/m, om jag inte kollrat bort mig i decimalerna).

                    Fick idag just ett utskick från MAKAB (www.makab.se) där de gör reklam för konduktivitetsmätare, och även om man kanske skulle velat ha lite snävare mätområde & lite högre noggrannhet verkar den rätt rimlig: 0 - 3999 uS/cm (+/-2%). 2000:- exkl moms. Om mätaren faktiskt är bra vet jag däremot inte; jag har tidigare köpt en Hanna pH mätare från dem som var rent skräp.

                    Kommentar

                    • Tony
                      Användare
                      • april 2002
                      • 4594

                      #11
                      Om ni glömt av den, så finns historiens roligaste teori om vattenvärden i Jerkas artikel "Så vill dom ha det - för så är det". Läs själva och skratta

                      Tony Englund

                      Kommentar

                      • Styrsö
                        Användare
                        • november 2004
                        • 343

                        #12
                        Kalle-Maja – om de kan vara till hjälp
                        Från en gammal fysiker…
                        Konductans=1/ resistans så C [Simens]=1/R [Ohm]
                        Konduktivitet, c, = ledningstal är en materialparameter, dvs man kan ange den för en metall, en vis kvalitet vatten etc. Konduktansen blir sen beroende av geometrin (hur mycket ström som passerar vid en viss spänning). Tänk en ledning med tvärsnittsarean A [m^2] och längden L [m]. Konduktansen är då C [Simens]=c*A/L, dvs dubblar du arean flyter dubbelt så mycket ström och omvänt för längden. En dubbelt så lång ledare har dubbel resistans, eller halva konduktansen.

                        Av resonemanget framgåt att materialparametern konduktivitet, c, får enheten [Simens]*[m]/[m*m]= Simens/m i SI enheter.

                        Peter

                        Kommentar

                        • Matz Karlsén
                          Användare
                          • februari 2004
                          • 1127

                          #13
                          Nu blir jag lite konfunderad. Jag tillsätter salt ibland ungefär en gång i månaden och tillsätter då ca 500 gram. Men vid varje vatten byte i mitt 720-liters Malawikar tillsätter jag vid vattenbyte 2 dl bikarbonat. Kranvattnet har ett Ph på 8,2 och Dh på 2,5. Är det tillräckligt. Fiskarna verkar i alla fall, Trivas och har kanonfina färger och leker hela tiden.
                          To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

                          Kommentar

                          • Hank
                            Användare
                            • april 2002
                            • 1321

                            #14
                            Ursprungligen postat av Matz Karlsén
                            Men vid varje vatten byte i mitt 720-liters Malawikar tillsätter jag vid vattenbyte 2 dl bikarbonat. Kranvattnet har ett Ph på 8,2 och Dh på 2,5. Är det tillräckligt.
                            Frågan är om du måste tillsätta SÅ mycket bikarbonat. Låter mycket med 2dl till ett 720.
                            Vad får du för värden i karet när du tillsatt bikarbonatet? Borde ha ett onödigt högt DH, eller.....
                            /#378 Hank
                            Zoonen:
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

                            NCS medlemsbilder:
                            http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

                            Kommentar

                            • Mike_Noren
                              Användare
                              • februari 2003
                              • 2695

                              #15
                              1) Det är svårt att överdosera bikarbonat - alkalineteten stiger och pH går mer mot 8.3, men fisken bryr sig inte mycket.
                              2) Malawisjöns vatten är inte överdrivet hårt/salt, utan vore rätt normalt mellansvenskt sjövatten (300uS/cm, pH strax under . Kommunalt kranvatten har ungefär samma ledningsförmåga, men högre pH och lägre alkalinetet pga att man fällt ut bikarbonat med kalciumhydroxid. Enligt min mening räcker det dock att ha kalksten i akvariet, så kommer vattnet att återgå till jämvikt med samma pH & alkalinitet som det hade innan det processades.
                              3) Att höja ledningsförmåga och alkalintet med salt och bikarbonat är alls inte nödvändigt för fisken; egentligen enda anledningen att göra det är att höja så pass högt att man tangerar bräckvatten (0.5 promille salthalt), och därmed förhoppningsvis dödar en del parasiter, som inte kan reglera sin vattenbalans lika bra som fisk.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...