Vattenkemi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #16
    Ang 3. Det finns nagra fler orsaker. Se bla "THE USE OF SALT TO TRANSPORT OR HANDLE FISH" pa http://edis.ifas.ufl.edu/VM007 I stycket innan star det "a light solution of 0.01 to 0.2 percent salt (dvs. 0.1-2 promille) may be used as a permanent treatment in recirculating systems. Such levels are quite effective in eliminating single-cell protozoans".
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Matz Karlsén
      Användare
      • februari 2004
      • 1127

      #17
      Jag får ett Dh på cirka 10. Är det för högt. Och behöver jag öka saltmängden. Jag har ett Kh på 15 är det för högt?
      To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #18
        Matz,
        det låter som finfina vattenvärden i mina öron. Du sitter själv också på bevisen - firrarna trivs, färgar och mår bra. Så länge firrarna trivs ska man inte fundera så mycket. I mitt Tanganyika bikarbonatar jag upp KH till 10, då jag tycker det räcker bra. pH från kranen är ok på 8,2. Vill du vara lite snål så kan du nog halvera det du tillsätter, torde räcka fint det med - men om firrarna nu trivs så är det säkrast att inte kludda med något. Dumt att överge ett vinnande koncept!!

        Kalle,
        jo, jag kopplade att det där med RO och saltblandningar inte var det du letade efter, men diskussionen var lite om RO-vatten tidigare. Nämnde det mest som kuriosa. Håll tungan rätt i mun med enheterna - känns lite småviktigt att få en mätare som ligger i spannet man vill mäta. Håll oss gärna uppdaterade med erfarenheterna också!!

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • Mike_Noren
          Användare
          • februari 2003
          • 2695

          #19
          Ursprungligen postat av Ola Svensson
          Ang 3. Det finns nagra fler orsaker. Se bla "THE USE OF SALT TO TRANSPORT OR HANDLE FISH" pa http://edis.ifas.ufl.edu/VM007 I stycket innan star det "a light solution of 0.01 to 0.2 percent salt (dvs. 0.1-2 promille) may be used as a permanent treatment in recirculating systems. Such levels are quite effective in eliminating single-cell protozoans".
          Det var väl precis vad jag sa? :?

          Det finns dock en anledning till, nämligen att salt gör nitrit mindre giftigt för fisk (vet inte om det också funkar för ammoniak).

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #20
            Ja, citatet ja, men inte att det hjalper osmoreguleringen vid stress samt att det okar slemproduktionen vilket star i lanken. Med citatet ville jag bara saga att jag holl med.

            Enligt lanken sa ar det kloridjonerna som gor att det hjalper mot blown blood disease som orsakas av nitrit.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Mike_Noren
              Användare
              • februari 2003
              • 2695

              #21
              Ursprungligen postat av Ola Svensson
              Ja, citatet ja, men inte att det hjalper osmoreguleringen vid stress samt att det okar slemproduktionen vilket star i lanken.
              Aha, sorry, trodde länken var till citatet.
              Just de här två anledningarna ställer jag mig dock personligen tveksam till.
              Senast redigerad av Mike_Noren; 26 januari 2006, 16:49.

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #22
                Vad staller du dig tveksam till? Att det hjalper skadad fisk ser jag som ett faktum.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • tropfrog
                  Användare
                  • juli 2003
                  • 1827

                  #23
                  Vad menas med DH?
                  MVH
                  Magnus

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #24
                    Ursprungligen postat av tropfrog
                    Vad menas med DH?
                    MVH
                    Magnus
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • Kalle-Maja
                      Användare
                      • december 2004
                      • 1324

                      #25
                      Oj vilken fart det blev på den här tråden. Tack Mike och Styrsö för ytterligare info, nu måste jag tänka ett tag i lugn och ro. Visst Patrik ska jag hålla er uppdaterade. Det går så himla långsamt bara för mig, antar att jag jobbar för mycket eller nåt. Köper på mig massa prylar som jag får kallfrossa av innan driftsättning. Istället för att experimentera vill jag oxå fatta "allt" innan jag testar. Feg, lat eller trögfattad?

                      I väntan på MH-armaturer från Tyskland och mitt hemmabygge roddar jag med det jag har. Är intresserad av odling men har inga större erfarenheter. Har nu satt över ett par Ap hongsloi från mitt sällskapskar till ett eget 80-liters. Dom går i 23 grader och jag försöker sura ner med alkottar. Har bara kommit ner till 6,8 på två dagar. Tänkte köpa till en hona eller två och höja till 27 grader när jag fått ner pH-värdet. Vet inte bästa sätt. I ett annat sammanhang testade jag fosforsyra(40 ml/100 l 10%-igt gav pH 6,4) och det funkade men bara en dag eller två. Läste på discus-johans sida om svarttorv och t o m saltsyra. Hur skulle ni göra?

                      Kommentar

                      • eberhardt
                        Användare
                        • november 2005
                        • 32

                        #26
                        Ner med PH

                        Hej Alkottar går alldeles utmärkt att anvenda svart torv kann avhärda vattnet förmycket PH kann dyka för fort ned det är betre med vanlig torv ej svart torv . Syror är ej bra att anvenda sig av. Det fins ett till sett att göra bra vatten till Apistograma det är RO vatten DVS Omvendossmos Bra led tal ca 50 mickro simens Ph ca 6,0 kan even gå ner till 5,0 Nu får mann vara mycket för sicktig med torv PH kan dyka mycket fort om man till setter för mycket på en gång.

                        Kommentar

                        • PatrikMalmo
                          Användare
                          • maj 2005
                          • 4642

                          #27
                          Kalle,
                          det går långsamt här också, med flera saker. Förmodligen för att jag just nu jobbar med allt samtidigt. Så är livet ibland liksom. Ser dig varken som lat, feg eller trögfattad - klart tecken på nedvärdering. Skit i sådant.

                          Ang. A. hongsloi:
                          Eget kar låter bra. Storleken låter också bra, om det är massa gömslen i det och gärna ett par Guppys vid ytan (firrarna blir mindre skygga då). Kommer du ner i pH under sju är det fint, prova att mata upp firrarna och testa lek (vattenbyten triggar oftast). Kruxet med pH kan vara fördelning hannar/honor på ynglen, men det kan även bero på temperatur. Olika för olika arter, och jag är otillräckligt erfaren/påläst för att rekommendera något specifikt till just hongsloi. Fosforsyra ger resultat i det långa loppet. Svarttorv helt ok, men det är olika från olika batcher hur de funkar. För mig är saltsyra verklig varning - hade ALDRIG haft ner det i mina kar. Men det är jag det. Bäst är RO-vatten som man kan trixa med som man vill, enligt min mening.

                          Edit: eberhardt var kvickare - RO-vatten är bäst, men man får vara lite försiktig med det.

                          Hilsen,

                          P
                          Ingen fisk har läst böckerna.

                          Kommentar

                          • Kalle-Maja
                            Användare
                            • december 2004
                            • 1324

                            #28
                            Tack för det, nu blev jag geistad. Kanske inte behöver mickla särskilt mycket mer med det kemiska just nu. Köper några guppys i helgen och försöker sen trigga igång dom.

                            RO har jag funderat på. Köper gärna allt man kan behöva, det känns som rena julafton med alla braåhagrejer som finns till den här hobbyn. Men sen har vi det där med driftsättningen...Jag bor i en tvåa på 65 kvm och har ingen lokal så det kanske blir lite knepigt. Börjar redan se ut som en zooaffär här hemma. Blev ganska nyligen singel och är rädd att det kan permanenteras om jag fortsätter i den här takten. Min senaste investering var en grön regnvattentunna på 200 liter som står i sovrummet, ingen beaver trap direkt:-). En idé är att koppla på RO-anläggningen till rören som går till köksvattenkranen och ha den i skåpet under diskbänken. Men jag vet inte riktigt hur det fungerar. Finns det husmäklare här borde det väl finnas nå´n rörmokare oxå. Hur stora avtappningskärl behöver man ha?

                            Kommentar

                            • Mike_Noren
                              Användare
                              • februari 2003
                              • 2695

                              #29
                              Ursprungligen postat av Ola Svensson
                              Vad staller du dig tveksam till? Att det hjalper skadad fisk ser jag som ett faktum.
                              Jag ställer mig tveksam till att just de två mekanismerna (minskad "osmotisk stress" och ökad slemavsöndring) spelar nån betydande roll, eller rentav är stressfaktorer i sig.

                              Kommentar

                              • LN
                                Användare
                                • december 2004
                                • 4744

                                #30
                                Jag använder enbart osmosvatten i mina kar (har helt enkelt fördåligt kranvatten).
                                Funkar hur bra som helst. Saltar med Axal tabletter 69kr/25 kg. Tillsätter även bikarbonat.
                                Inga sjukdomar, ständigt tuggande honor och dom färgar bra.
                                Har just nu 70-90 multifasciatus i mitt 130 liters Tanganyika. Jag kan säga en sak och det är att dom ynglar något kopiöst med osmosvatten.
                                Mina mbunas leker även dom ofta vid osmosvattenbyte. Jag kan inte säga hur ofta dom leker normalt men jag har aldrig mindre än två honor som tuggar (har 20 mbunas i karet)
                                Har mitt osmosfilter fast installerat i tvättstugan och använder 25 litersdunkar som vattenreservoarer. Har fixat dunkarna på bilverkstäder. Dom använder tydligen en hel del destilerat vatten där och dom bara hivar dunkarna när dom är tomma.
                                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...