Färg eurecahonor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DanielGrenholm
    NCS Medlem
    • augusti 2003
    • 13

    Färg eurecahonor

    Hej!
    Jag har tre stycken A Eureca. De är köpta som en hane och två honor. Nu är jag lite osäker på könsfördelningen eftersom att "honorna" fått ganska mycket färg. Någon som vet hur honorna ska se ut. Det skulle vara kanon med en länk till någon bild. Kan eurekahonor få mkt färg (orange) beroende på vad jag matar med? Förut matade jag nästan bara med Aquatic nature Excel en period (om jag kommer ihåg namnet rätt). Nu får de mycket räkmix men också en del Aquatic nature.
    Daniel G
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #2
    Aquatic nature Excel kan ge färg utöver det vanliga.
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • Henrik Dehlin
      NCS Medlem
      • september 2002
      • 1913

      #3
      Så här ser dom ut ungefär men kan skilja sig lite från exemplar till examplar såklart..

      Kommentar

      • DanielGrenholm
        NCS Medlem
        • augusti 2003
        • 13

        #4
        Tackar!
        Mina "honor" har helt klart mer färg runt huvud/gälar än den på HeNkes bild. Men kanske är det ändå honor. Jag har aldrig sett någon tendens till lekbeteende. Det gör mig ännu mer misstänksam. Kanske kan det i och för sig bero på att de finns flera fiskar som är betydligt mer dominanta än eurekan i akvariet. Jag har bl a Taiwan reef, Phenochilus och C Borleyi. Vid vilken storlek börjar aulonocaror visa lekbeteende?
        Daniel G

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • september 2002
          • 5394

          #5
          Kan du inte ta en bild o visa hur "honorna" ser ut?
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • DanielGrenholm
            NCS Medlem
            • augusti 2003
            • 13

            #6
            Det blir nog svårt att få till någon bild. Jag har ingen bra kamera. När jag skaffade aulonocarorna för drygt ett år sedan såg "honorna" ut som på HeNkes bild. Jag var då ganska säker på att det verkligen var honor. Nu har de ju fått en färgteckning som mer liknar hanens. Kan aulonocaror ändra kön? Om Aquatic Nature Excel kan ge en färg som mer liknar hanens färg, kan det då också påverka beteendet på något sätt?
            Daniel G

            Kommentar

            • deelay
              Användare
              • september 2002
              • 5394

              #7
              Om jag säger så här. En vän till mig berätt att hans hinderi hona blev lite röd på kroppen efter han börjat med Aquatic Nature Excel men att det ändrar beteendet tror jag knappast.
              http://www.aquariumstockholm.se/

              Kommentar

              • DanielGrenholm
                NCS Medlem
                • augusti 2003
                • 13

                #8
                Du har nog rätt. Intressant om hinderi honan. Om jag får möjlighet framöver kanske jag slänger ner eurekorna i ett akvarium där de får vara mer dominanta. När fiskarna blir äldre kanske det också blir lättare att avgöra könsfördelningen. Jag kommer nog att vara lite lugnare i användandet av Aquatic Nature Excel. Jag var lite slö med tillverkningen av räkmix ett tag.
                Tack för hjälpen!
                Daniel G

                Kommentar

                Arbetssätt...