Dom slåss med munnen...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lena
    Användare
    • april 2002
    • 114

    Dom slåss med munnen...

    En av mina rödzebror har helt plötsligt blivit utmobbad och "munslåss" med en av de andra zebrorna. Dom har gått i samma kar minst ett år, så varför börjar dom slåss nu?? Finns det något jag kan göra eller är det bara att vackert vänta på att den utmobbade helt enkelt dör?

    Inga nya andra fiskar har kommit till på senaste tid.
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    De behöver inte dö bara för att de slåss. Det är helt normalt. Om du märker att det går översyr kanske du kan skaffa fler individer som aggressionerna kan spridas ut på eller ett större akvarium.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • Lena
      Användare
      • april 2002
      • 114

      #3
      Större kar, nja, har ett 450 liters så det räcker ju ett tag...

      Javisst kan dom väl slåss ibland, men denna fisk har nu fenorna avbitna, den gömmer sig hela tiden, är jagad osv. Blev bara nyfiken på varför det hux flux blir sådan osämja, inget nytt har tillkommit. Samt om man kan göra nåt åt det, typ flytta grottor etc, innan den där stackarn dör.

      Kommentar

      • Byttorp
        Användare
        • november 2003
        • 1585

        #4
        Har nyligen haft samma "problem" ser lustigt ut när dom biter tag i varandras munnar och simmar runt runt runt..

        I mitt fall så bet dom också av den ena honans stjärtfena "ända ner" men jag hade tur som kunde flytta henne. Det startade i samma veva som hon hade lekt.

        Nu skall hon snart spotta och fenan har vuxit ut fint igen. Har kompletterat med två honor till så hanen har numera 6 honor att ta ut sin leklusta på. Hoppas det skall gå bra när hon får komma tillbaka igen om 2-3 veckor.
        Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
        Ordförande GCG

        Kommentar

        • Kjell K
          Användare
          • april 2002
          • 128

          #5
          Det kan vara många saker som får maktbalansen att skifta i redan etablerade grupper. Fiskar blir könsmogna och skall in i hierarkin, andra blir sjuka eller svaga och petas ned, etc. För det mesta leder inte detta till att någon fisk dödas, men i oturliga fall kan det gå så illa. Personligen tycker jag mig ha sett att agressionsnivån är mycket olika, beroende på vilken hane som är "kung".
          Det som funkat bäst för mig med malawiciklider är att öka antalet individer av den sort som det är problem med.

          Om en fisk är så illa åtgången att fenorna nästan är borta är det en bra idé att isolera fisken och låta den få tillbaka kraften i ett eget akvarium. De brukar tyvärr inte kunna återfå krafterna i samma akvarium som de blev skadade. Observera att om fisken sedan sätts tillbaka utan att något annat ändras så kommer ursprungsproblemet oftast tillbaka etter värre. Du skulle förslagsvis kunna sätta tillbaka fisken om några veckor tillsammans med några nyinköpta.

          Kommentar

          • Lena
            Användare
            • april 2002
            • 114

            #6
            Tack Kjell K för ditt svar.

            Den mobbade fisken verkar ha morskat upp sig, för idag har den varit framme, inte alls skygg som tidigare. Den tom jagade andra...så kanske mitt pep-talk funkade!

            Tyvärr har jag inte möjlighet att flytta över fiskar till andra kar (om inte en glasburk "modell guldfisk" skulle duga en kortare tid??).

            Kommentar

            Arbetssätt...