Cirkulations i Yngelkar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fredrik H.
    Användare
    • april 2002
    • 1884

    #16
    Det där låter väldigt bra. Själv har jag tillverkat små adapters till mina "powerheads" som fungerar åt det hållet.

    De billiga men ganska ljudliga pumparna från Resun har ett munstycke av damsugarmodell som fungerar kanon.

    mvh,
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #17
      Intressant teori Troffemicke, om det är genomförbart på alla akvariestorlekar...

      Kommentar

      • TroffeMicke
        Användare
        • februari 2004
        • 412

        #18
        Tjenare Stefan.

        Visst är det genomförbart på alla akvariestorlekar,fast ett 1000L pumphuvud i ett 30L kar kanske inte ens "Farbror Boyle" klarar av.(ler)
        Men teorin har fungerat för mig ända sedan jag i mitt jobb ( jobbar sedan 22 år tillbaks med pumpar och pumpning av vatten) fick upp ögonen för att använda Boyles teorier i min hobby.Fredrik H. har ju också fattat teorin med detta fenomen att störa ytspänningen så mycket som möjligt för bästa syresättning,istället för att som dom flesta tror är bäst,spruta in syrebubblor genom ett injektorrör typ PowerHead eller Eheim.
        Mvh Micke.
        Ps .Har ni frågor om pumpar så fråga på.Ds
        Mvh.Micke

        http://www.troffemicke.com/

        Kommentar

        • Jonasaik
          Användare
          • oktober 2002
          • 57

          #19
          Fredrik H
          Adapters till powerheads som riktar utblåset mot ytan och desutom breddar utblåset!?!? låter som en dröm? Hur gör jag?! =)

          STORT TACK!
          Jonas

          Kommentar

          • Fredrik H.
            Användare
            • april 2002
            • 1884

            #20
            Man tar en bit slang på ungefär 10-15 cm som passar utblåset på ditt powerhead. Slangen är nomalt böjd av sig själv och anslutes till utblåset så att den riktas uppåt. Sedan skär man att snitt längs med slangen i den änden som inte är ansluten till utblåset. Man kan då fläka upp slangen på ett sätt som gör att utblåset breddas något.

            mvh,
            Fredrik H.
            Gratis konto på: www.cichlidtube.com
            www.cichlidgallery.org
            www.tropheini.com

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #21
              Eller så kan man använda PVC-rör i rätt storlek som man fäster i utblåsänden på slangen. Den PVC biten kan man smälta med antingen en värmepistol eller en tändare och platta till den lite.

              Så har jag haft på mina utblås och det fungerar bra...

              Kommentar

              • Jonasaik
                Användare
                • oktober 2002
                • 57

                #22
                TACK, ska mecka lite i helgen så får vi se

                Kommentar

                Arbetssätt...