Cirkulations i Yngelkar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bromid
    Användare
    • december 2003
    • 117

    Cirkulations i Yngelkar

    Hejsan

    Jag hade lite funderingar på hur mycket och om man skall ha cirkulation i sitt yngelkar.

    Just nu går ynglen (Demasoni) i ett 80 liters kar med 1000l i cirkulation är detta olämpligt? Bör jag införskaffa en mindre kraftig cirkulationspump eller stänga av den jag har?

    En annan sak också:

    Har införskaffat ett gäng röda rubiner där en av hanarna är knall röd över huvudet men svart om stjärten. Någon annan som har varit med om något liknande?

    Kan Röd rubin vara så lätt påverkade att de tar efter demasonis beteende. För nyligen fann jag en död Golden med blod på huvudet. golden och Demasoni har gått jättebra ihop men efter tillskottet av Röd Rubin blev det våldsammare i akvariet.

    Tacksam för svar.

    Andre
  • Henrik Dehlin
    NCS Medlem
    • september 2002
    • 1913

    #2
    1000 L/H i ett 80 liters yngelkar är lite väll i överkant!
    Jag brukar ha ca 3xVattenmängden i cirkulation när ynglena är jätte små!,När dom blir lite större så brukar jag gå upp till 5-6ggr,

    Kommentar

    • TroffeMicke
      Användare
      • februari 2004
      • 412

      #3
      Hej.
      Jag har odlat Demasoni under flera år och vet att det är viktigt med mycket syre och kraftig cirkulation i yngelkaret.
      Tänk på att Demasoni är en fisk som går på väldigt grunt vatten där det bryter mot land.

      Hade själv 2x 800L/H innerfilter med powerhead i ett 200L kar.
      Mvh.Micke

      http://www.troffemicke.com/

      Kommentar

      • Bromid
        Användare
        • december 2003
        • 117

        #4
        TroffeMicke du tror inte det kan vara för mycket att använda sig av så stark cirkulation.

        1000l i ett 80l. Behöver inte fiskarna simma extra mycket heller de hittar lä bland stenar ändå?.

        För närvarande har jag bytt lavasten emot finkornig sand och 2 stora kalkstenar. Det verkade som om ynglen vilade emot lavastenarna och skar sig.

        tacksam för dina funderingar.

        Kommentar

        • Fredrik H.
          Användare
          • april 2002
          • 1884

          #5
          TroffeMicke: På vilket sätt har du sett att dina yngel mår bättre av den kraftiga syresättningen? Själv har jag demasoni och Tropheus yngel(båda från extremt syrerikt och strömmande vatten) i ett antal olika yngelkar med allt från enbart syresten till kraftigt innerfilter men jag lyckas inte se någon skillnad på varken tillväxt eller humör hos mina yngel.

          mvh,
          Fredrik H.
          Gratis konto på: www.cichlidtube.com
          www.cichlidgallery.org
          www.tropheini.com

          Kommentar

          • Bromid
            Användare
            • december 2003
            • 117

            #6
            Fredrik H.

            Det spelar alltså inte så stor roll hur man har dem?

            Tänkte mest för att de inte skulle behöva kämpa som djur för att överleva.

            Vanlig tillväxt? Mina har funnits i karet i snart 3 veckor och de är inte nämnvärt stora. Kanske runt 4 mm och då har de inte vuxit mer än kanske 1 mm om de har vuxit något alls.

            andre

            Kommentar

            • Tommy K
              Användare
              • maj 2002
              • 309

              #7
              Den energi de behöver för att växa går åt till att kämpa mot stormen du skapat i deras akvarie.
              Jag håller med Fredrik H fullständigt. Pumpraseriet när det gäller Tanganyika o Malawi måste ifrågasättas.

              Kommentar

              • Stelin
                Användare
                • december 2002
                • 1339

                #8
                Det låter på tok för mycket med 12,5 *volymen i ett yngel kar. Det borde vara full storm i karet och detta är nog inte speciellt lyckat. Kan du inte genom att "trixa" lite med utblåset få ner cirkulationen så köp ett nytt mindre filter.
                //Stefan Lindstedt

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #9
                  citatumpraseriet när det gäller Tanganyika o Malawi måste ifrågasättas.
                  Instämmer helt...

                  citatet låter på tok för mycket med 12,5 *volymen i ett yngel kar. Det borde vara full storm i karet och detta är nog inte speciellt lyckat.
                  Instämmer. Det är för mycket. Jag använder mig av Aquaclear 301 (680L/h max) i mina 105L och det räcker gott och väl för cirkulation. Redan med denna effekt är det bra drag...

                  Kommentar

                  • TroffeMicke
                    Användare
                    • februari 2004
                    • 412

                    #10
                    Tjenare Fredrik H.
                    Jag menade inte att det skall vara storm i karet,utan att det är viktigt med en bra ytrörelse.Jag använder Shark pumphuvud för att få en rejäl cirkulation på ytan av vattnet.Shark pumphuvud har den fördelen/inställningsmöjligheten att man kan få en kraftig ytrörelse/syresättning utan att ha full storm nere vid botten.
                    Mvh.Micke

                    http://www.troffemicke.com/

                    Kommentar

                    • Bromid
                      Användare
                      • december 2003
                      • 117

                      #11
                      Skulle det funka med ett eheim 270 liters i mitt 80/100 tror ni?

                      Kommentar

                      • Fredrik H.
                        Användare
                        • april 2002
                        • 1884

                        #12
                        Det låter bra. Rikta utblåset mot ytan så blir det bra syresättning.

                        mvh,
                        Fredrik H.
                        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                        www.cichlidgallery.org
                        www.tropheini.com

                        Kommentar

                        • Stelin
                          Användare
                          • december 2002
                          • 1339

                          #13
                          citatkulle det funka med ett eheim 270 liters i mitt 80/100 tror ni?
                          Jag hade siktat in mig på en pump som cirkulerar c:a 4-5 ggr akvarievolymen.
                          //Stefan Lindstedt

                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 10784

                            #14
                            citathark pumphuvud har den fördelen/inställningsmöjligheten att man kan få en kraftig ytrörelse/syresättning utan att ha full storm nere vid botten.
                            Hur fungerar detta egentligen? Vattenrörelsen måste ju ta vägen någonstans...

                            Kommentar

                            • TroffeMicke
                              Användare
                              • februari 2004
                              • 412

                              #15
                              Enligt en av Boyles lagar, den om vågrörelse på grunt vatten, så frigörs vattenytans expansiva rörelse uppåt i atmosfären med 2/3 och 1/3 bildar underström (dvs.storm i bottenskiktet).Detta har tillverkarna av Shark pumphuvuden tagit fasta på.I stället för ett smalt utlopp typ Eheim eller Fluval mm.mm. där det skapas ett tryck gnm. att vattnet pressas mot ett krympt utlopp slussas vattnet i Shark gnm. ett horisontellt brett utlopp alldeles under ytskiktet och skapar därför maximal syresättning.
                              Mvh.Micke

                              http://www.troffemicke.com/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...