Tips på "gul" fisk????

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Tips på "gul" fisk????

    Hej!

    Jag har några Golden nu, men de är ju så gråaktiga kring mun och haka/bröst, så de är inte lika fina längre, vad kan det beror på?, har frågat om både vatten och mat, men får bara till svars att "de blir så där"....
    Nu undrar jag om det finns ngn annan "gul" fisk som är fin och som går bra ihop med mina andra fiskar (KingSize, Chilumba "Red Top", Röd Zebra & Acei "Mari Gold" och som inte lika lätt blir så missfärgade av vad det nu är frågan om????
    Vill att honor och hanar är ganska lika till färgen med varandra.

  • Gäst

    #2
    VA????!!

    Finns det ingen mer "gul" fisk som är "bättre" än Golden........?!

    Ngt annat tips då, som passar ihop med mina övriga fiskar?

    Kommentar

    • Ola
      Användare
      • augusti 2002
      • 1232

      #3
      "Golden" Discus? Kanske lite svårt att få en knall gul.
      Annars kan du försöka att få tag på VF av dina Golden då blir det starkare färger.

      Mvh Ola
      ola lindeberg

      Kommentar

      • Henrik Dehlin
        NCS Medlem
        • september 2002
        • 1913

        #4
        Ola
        Om du läser så ser du att ämnet ligger under "afrikanska ciklider" alltså handlar det om Labidochromis caeruleus....
        Och att få tag i sånna VF är mycket svårt -> omöjligt

        Men att hitta en Gul Malawi är väll inget problem det finns massvis,
        Kolla runt lite på bilder och så,så hittar du säkert en som du gillar!,
        Själv tycker jag Guld sebran och Saulosi(honor) är snygga gula fiskar men passar inte så jätte bra in i ditt akvarium...Men kika runt lite..

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Hej!

          tack för era svar, får väl kika runt som sgt så får vi väl se då om jag hitar ngt annat istället.

          Saulosi´n, passar den inte in här därför att jag har KingSize kanske?

          Kommentar

          • engstedt
            Användare
            • juni 2002
            • 78

            #6
            Vissa individer som står lägre i rang tenderar att bli lite solkiga och inte lika klart gula. Dessutom kan det bero på att de får fel foder, efter att jag började varva med räkmix så fick de flesta klargula färger, dock inte den hanne som har lägst rang.
            Mvh Olof
            _______________________
            400 liter Juwel, 30 st F1 Tropheus Duboisi "Maswa"

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Jag tror att det är aveln (nedärvda defekter) och fodret som skapar detta. Min dominantaste hane har lite svart markering runt mun/huvud. Detta intensifieras vid matning.

              Om du vill ha det "gula" inslaget i akvariet så är nog Saulosi-honorna det närmaste du kommer Goldens starkt gula färg.
              Personligen så tycker jag inte att Röd Zebrornas orange-gula färg går ihop bra med Goldens gula...jag har själv detta och det blir ingen estetiskt snygg blandning.

              Kommentar

              Arbetssätt...