Multisar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jerker
    Användare
    • juli 2002
    • 10

    Multisar?

    Hej på er allihop! Är ny på forumet...

    Jag har ett litet akvarium på drygt 60 liter som jag funderar på att byta innevånare i. Givetvis funderar jag på ciklider men har förstått att antalet ciklider man med fördel kan ha i ett sådant litet akvarium är begränsat. Har dock hört att en art, populärt kallad "Multisar" skulle gå finfint då de går att ha i så små akvarier som 40 liter. Min fråga är nu, stämmer detta? Och vad är det korrekta namnet på dem (så att jag kan läsa på ordentligt innan jag börjar).

    Tackar på förhand!

    Jerker

  • Jerker
    Användare
    • juli 2002
    • 10

    #2
    ...undrar också om det går att ha någon mer/annan ciklid i ett sådant akvarium...gärna då Tanganyikaciklid...

    Tack igen!

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      Fisken heter Neolamprologus multifasciatus (alt. "Lamprologus" multifasciatus då revision verkar vara på gång). Fisken går hålla i ditt akvarium men du ska inte ha några andra arter tillsammans med den. Jag skulle föreslå att du kör i ca 50 snäckskal samt planterar smalbladig Valisneria. Sedan finns det faktiskt en hel del sydamerikanska dvärgciklider som skulle funka i ditt akvarium och även en del västafrikaner. Med dessa skulle du kunna hålla annan fisk också.

      Mvh.

      Ola
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Therese
        Användare
        • april 2002
        • 196

        #4
        Jag skulle nog rekomendera dig ett gäng multisar, dom är enormt roliga och kaxiga. =) dom kör bort andra stor fiskar utan något problem. detta är den enda? snäcklekaren som är kolonibildande och stå rut med varandra=) så om jag var du skulel jag köpa 4-6st så kommer du nog snart ha tillökning i gruppen.
        mvh Therese

        Kommentar

        • Jerker
          Användare
          • juli 2002
          • 10

          #5
          Tackar för svaren! Ett gäng Neolamprologus Multifasciatus får det bli! Det lustiga är att jag tänkte fråga hur många man skall börja med men det har jag ju redan fått svar på. Är det något speciellt man bör tänka på med dessa fiskar? Jag reser en del och kan vara borta en 3-4 dagar i stöten...skulle detta bli något problem? Är de kräsna i maten? Jag läste någonstans att de klarar sig på flingfoder, men det kanske finns annan mat de föredrar?


          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Hej

            De käkar det mesta. Fryst Artemia, Mysis, Räkmix, flingfoder... När du är i affären så tänk på att storlekeken är den tydligaste könsskilnaden. En fisk på 4cm med insjunken mage är en hane. En fisk på 2cm med något rundad buk är en hona. Tittar du noga så hjälper beteendet dig att se könet. Du kan ha mer än en hane i ditt akvarium under förutsättningen att du har många snäckor.

            Mvh.

            Ola
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Therese
              Användare
              • april 2002
              • 196

              #7
              Jag har haft två hanar och två honor utan problem. Är inte säke rpå könsfördelningen men med tanke på deras betende verkade det vara så.

              Antingen kan du ha ett harem eller par, av dom erfarenheter jag har och det jag har läst så har jag komit fram till att det inte verkar spela någon roll.

              Jag har en del artiklar sparade med dom som jag har läst om du vill kan jag maila dom till dig?

              mvh Therese

              Kommentar

              • Jerker
                Användare
                • juli 2002
                • 10

                #8
                Ola: Tack för tipset om hur man ser skillnad - kanske 2 hanar och 4 honor vore bra? Tänkte inhandla dem om en månad eller så (vill läsa på lite först och få bra vattenvärden i akvariet) på Åleds Akvarier om de fortfarande är öppna.

                Therese: Tack, det vore väldigt snällt - jag vill kunna så mycket som möjligt innan jag sätter igång.

                Kommentar

                Arbetssätt...