fisk som stöter upp sina egna tarmar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan
    Användare
    • augusti 2002
    • 3029

    fisk som stöter upp sina egna tarmar

    hej igen. det verkar som mina livingstonii dör genom att de stöter upp sina egna tarmar.förra fisken som dog obducerade vi o då var det dennes egna tarmar som var på väg o upp i munnen.

    jag har aldrig hört om att någon fisk gjort så innan . om ni har någon som helst info så delge mig gärna om det.

    saken är den oxå att jag hade 5 från början som jag köpte via en detaljsist som tog dem från simontorp. alla de fem har jag kvar. jag kompleterade gruppen med 9 st andra livingstonni och de är de som faller av en efter en.
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #2
    skicka till sva det låter lite läskigt
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • robban-h
      Användare
      • maj 2003
      • 24

      #3
      är det simblåsan som spökar? enda gången jag har sett sånt är när man fiskar långa och sånt på djupt vatten <-lite offtopic men ändå

      Kommentar

      • Johan
        Användare
        • augusti 2002
        • 3029

        #4
        förklara mer med simblåsan, hur menar du?

        Kommentar

        • Cutekid
          Användare
          • januari 2003
          • 3368

          #5
          Det som sker med att simblåsan m.m. kastas upp när man havsfiskar beror på det tryck som bildas när fiskarna tas hem så fort från djupt vatten. I detta fall tror o alla fall jag inte att det har ngt med detta att göra.

          Låter mysko det där Johan.
          Carl

          Besök petrochromis.com´s forum:

          http://petrochromis.com/phpbb3/

          Kommentar

          • Mohlin
            Användare
            • maj 2002
            • 139

            #6
            Du är säker på att det inte är mask?

            Kan fiskar kräkas, förresten?

            Kommentar

            • Johan
              Användare
              • augusti 2002
              • 3029

              #7
              det fanns inget som rörde sig i de invälver vi tittade på, borde man inte sett det där.

              Kommentar

              • boflakt
                Användare
                • januari 2004
                • 17

                #8
                Tjena Johan,

                Det var några dagar sedan du skrev om dina Livingstooni som dör på detta märkliga sätt men idag dog en av mina (VF) dito. Jag kikade ner i halsen på fisken och där låg hälvvägs in i munhålan något som såg ut som simblåsan eller en tjockare tarm. Någon form av inälva var det tvärsäkert. Mina Livingstooni (4 st) har jag haft i ca 2 månader och för ca tre dagar sedan blev tre av dom tämligen apatiska och matvägrar. Förloppet från att de varit mycket livliga vid utfordringen till denna totala apati har m a o gått snabbt. Den enda idén jag har är att jag kanske matat fel då jag gett dom "oblötade" pellets (dock små, ca 2 mm i diameter). Jag tänker som så att eftersom de varit ruskigt glupska kan de ha fått någon form av förstoppning av pelletsen vilket orsakar att inälvör/simblåsa "trycks ut". Men inte vet jag, biologi har aldrig varit min starka sida.

                (Dina Moori lever väl än så länge i alla fall!)

                MVH

                Bosse
                Det finns inga dumma frågor - bara korkade människor!

                Kommentar

                • Johan
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 3029

                  #9
                  via konsultation med en kille i usa så tror vi att det är bukvatten sot men en kanske sällsynt reaktion på det. så jag medicinerar nu med otocin tror jag det hette.

                  det är fler som skrivit att deras livingstonii dött på liknade sätt. frågan är om det är något med maten eller om det är vatten värdena i kombination med stress. vore intressant att kunna gå till botten med dettta men frågan är hur.


                  skönt att höra att moorina mår bra iaf.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...