Fossorochromis rostratus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Matz Karlsén
    Användare
    • februari 2004
    • 1127

    Fossorochromis rostratus?

    Är det någon som har någon erfarenhet av att hålla Fossorochromis rostratus tillsammans med mbunas? Funderar på att skaffa mig några stycken till mitt 720-liters mbunaskar
    To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!
  • Henrik Dehlin
    NCS Medlem
    • september 2002
    • 1913

    #2
    Jag tycker att man ska hålla rovmalawi med endast rovmalawi och kanske endel större happlisar!Dom är också stora och aggresiva så stora akvarium är ett måste,2meter känns väldigt litet när man ser hur stora och blaffiga dom egentligen är!

    Kommentar

    • malawi_voodoo
      Användare
      • juli 2002
      • 790

      #3
      från Guide om Malawi, andra utgåvan:
      Fossorochromis rostratus
      Föda- Den silar sand på jakt efter små ryggradslösa djur som insektslarver och små kräftdjur.

      hmm den äter alltså samma föda som Aulonocaror...varför har vår kära Ad då placerat in den i "Rovmalawigruppen" ?? måste ha tänkt fel där...

      Jag tycker att man ska hålla så pass stora fiskar som rostratus i stora akvarium, minst 2m. Samt hålla dem med lite lugnare fiskar. rostratus är vad jag vet ingen märkvärdigt aggresiv art, den har en 2:a på cichlid-forums sida, samma som de flesta mbunas..




      /Glenn Wouda

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

      Kommentar

      • Henrik Dehlin
        NCS Medlem
        • september 2002
        • 1913

        #4
        Jag vet inte om just rostratus är så dyng aggresiv,men dom rovmalawisar jag har skulle jag absolut inte ha ihop med Mbunas!

        Kommentar

        • malawi_voodoo
          Användare
          • juli 2002
          • 790

          #5
          men är det bara jag som reagerar på att rostratus INTE är en renodlad rovmalawi, lika rovgirig som en Aulonocara.
          /Glenn Wouda

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

          Kommentar

          • Henrik Dehlin
            NCS Medlem
            • september 2002
            • 1913

            #6
            Nej jag håller med dig...Jag kan tyvärr inte säga om det är en rovmalawi eller inte!,Men det är nog av storleksskäll den ligger i gruppen "rovmalawi" ?...Men visst på beskrivningen låter den inte mer rovmalawi än t.ex C.moorii

            Kommentar

            • Ralph
              Användare
              • maj 2002
              • 736

              #7
              Henke: C Moorii kan vara ganska glupsk, se (min) bild i nya Ciklidbladet. Jag har också varit sugen på Rostratus men det blir andra firrar istället.

              Kommentar

              • Henrik Dehlin
                NCS Medlem
                • september 2002
                • 1913

                #8
                Mjo jag vet,
                Har haft C.moorii ett par gånger..Men det är fortfarande ingen rovciklid...(C.moorii alltså)
                Nästintill alla fiskar kan väll ta en annan fisk ifall dom känner för det ..

                Kommentar

                • Ralph
                  Användare
                  • maj 2002
                  • 736

                  #9
                  Jodå, har varit med om det många gånger. Men mina Moorii var helt galna i Saulosi och käkade upp alla utom en hona och en hane (hann få upp honan och hanen självdog, kanske av skräck?)...

                  Kommentar

                  • christer antonsson
                    Användare
                    • september 2002
                    • 183

                    #10
                    F.Rostratus är en utpräglad rovciklid med ett ganska säreget beteende-dom gräver nämligen ner sig liggandes på sidan i sanden detta händer när fisken känner sig trängd men även då den är på jakt.
                    Höll denna fisk med mbunas och jag kan tillägga att antalet mbunas minimerades ganska drastiskt pga denna "jägare".
                    Ett råd till dig som ska inskaffa dessa mkt vackra men något rovgiriga djur, är att hålla fisk över 10cm som sällskap.
                    Christer Antonsson

                    1800 liter Troffar:
                    Ikola
                    Pemba
                    Duboisi- Mazwa
                    Red Rainbow- Kapere

                    Kommentar

                    • malawi_voodoo
                      Användare
                      • juli 2002
                      • 790

                      #11
                      men varför står det i "boka" att den äter kräftdjur?
                      /Glenn Wouda

                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

                      Kommentar

                      • per w
                        Användare
                        • april 2002
                        • 59

                        #12
                        Jag har mina rostratus med mbunas,de största är ca 20 cm å de minsta mbunas är ca 5 cm (M johanni) och det går kanon bra..
                        /Per

                        Kommentar

                        • Mård
                          Användare
                          • februari 2004
                          • 285

                          #13
                          Per: Hur stort är ditt kar? jag har okså velat skaffa några rostratus men alla har sagt att det inte fungerar ihop med mabunas....har lombadoi och tänkt skaffa fuelleborni sen har jag nu fåt nytt hopp om att det kankse skulle funka med rostratus.....kan du komma på varför det har funkat för dig när det inte gått bra för andra? Vore liksom bra att veta...elin
                          Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

                          Kommentar

                          • Cutekid
                            Användare
                            • januari 2003
                            • 3368

                            #14
                            Ni som gillar rostratus, kika den här länken med goa bilder:

                            Denna webbplats är till salu! duboisi.com är din första och bästa källa för all information du letar efter. Allt från allmänna frågor till vad du kan förvänta dig att hitta här, duboisi.com har allt. Vi hoppas att du hittar vad du letar efter!


                            Mvh
                            Carl

                            Besök petrochromis.com´s forum:

                            http://petrochromis.com/phpbb3/

                            Kommentar

                            • per w
                              Användare
                              • april 2002
                              • 59

                              #15
                              Hej "Mård"
                              Mitt kar är på 720 l (2,0*0,6*0,6)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...