Mikrosiemens?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Matz Karlsén
    Användare
    • februari 2004
    • 1127

    Mikrosiemens?

    Hur mycket salt skall man tillsätta vattnet för att komma upp dom 200/250 mikrosiemens som vattnet i malawisjön håller? Finns det något mätinstrument för mikrosiemens och var hittar man i sådana fall ett sådant? Bör man också tillsätta bikarbonat i vattnet?
    To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!
  • Christer T

    #2
    Akvarielagret har mätinstrument för µS. Ganska dyra, runt 750 pix. I Stockholmstrakten håller kranvattnet runt 200 µS så vill du inte landa högre efter att ha haft i salt så måste du nog använda R/O vatten.... Jag gick och mätte i mitt Malawikar. Kom upp i över 1800 µS. Känns mycket, jag undrar om jag har för mycket salt i!?

    Kommentar

    • Matz Karlsén
      Användare
      • februari 2004
      • 1127

      #3
      Tack för tipset om mätare. Nu undrar jag bara om det är någon från Växjö som vet hur många mikrosiemens kranvattnet håller?
      To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

      Kommentar

      • tropfrog
        Användare
        • juli 2003
        • 1827

        #4
        Jag har en total vattenanalys på växjös kranvatten i min hand. Men ingen stans nämns microsiemens. Om du vill ha en aktuell vattenanalys så kontakta Jan Everling på vattenverket, han kan förmodligen anpassa analysen efter dina behov. Telefonnummret är: 0470-777105.
        MVH
        Magnus
        PS du vet väl att det finns en inoficiell akvaristförening i Växjö med möte ca 15 ggr om året, kolla här: http://www.zoopet.com/akvarium/forum...?TOPIC_ID=2341 DS

        Kommentar

        Arbetssätt...