Copadichromis vs Protomelas?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Matz Karlsén
    Användare
    • februari 2004
    • 1127

    Copadichromis vs Protomelas?

    Jag undrar om man kan hålla Copadichromis alternativt Protomelas tillsammans med mbunas[?]
    Jag hade i såna fall tänkt ha en grupp i mitt 720-liters mbunaskar.Vore tacksam över svar eftersom jag skall på shoppingresa till stoby. Jag är tacksam för alla svar.
    To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!
  • Linda A
    Användare
    • juli 2002
    • 404

    #2
    Matz om du inte får några svar här så kan Lars på stoby hjälpa dig.. Han är hur duktig som helst!
    Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

    Kommentar

    • Micke
      Användare
      • april 2002
      • 9579

      #3
      citat:Jag undrar om man kan hålla Copadichromis alternativt Protomelas tillsammans med mbunas.
      Det är inte att rekommendera, speciellt inte Copadichromis som är allt för veka som sällskap till livliga mbunas.
      Protomelas kan fungera om de hålls i majoritet antalmässigt jämfört med mbunas.
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      • deelay
        Användare
        • september 2002
        • 5394

        #4
        Att generellt säga att Copadichromis skulle vara vekare än Protomelas måste jag nog säga e fel.Finns en del riktigt veka Copadichromis som tex Borleyi från mbenji medan tex kadango och Namalenje varianten är bra myckte tuffare än tex P.Virgatus,finns fler exempel...men men detta va lite off från huvud tråden =)

        Ska du ha mbunas med dessa så ska dom vara små och få och läggas i efter att dina utakas har vant in sig annars blir det lätt problem som att mbuna fiskarna kommer domdera ganska kraftigt beroende på vilka du väljer,jag provade nyligen precis med att lägga i Ps.Daktari i mitt utaka kar men det blev inte så lyckat så dom åker ut igen.Man kan säga att hela harmonin rasa på 12 timmar.
        http://www.aquariumstockholm.se/

        Kommentar

        • Robin
          Användare
          • januari 2003
          • 4526

          #5
          Jag håller C. Borleyi kadango tillsammans med m'bunas och ganska stygga sånna (auratus) och kan inte rekommendera detta. Jag hoppas på att få sålt dessa m'bunas så fort som möjligt för att mina kadangos ska kunna färga och leva fridfullt. I dagsläget har dom en lite plätt i mitten att vara på.
          Mvh
          Robin

          Kommentar

          • Niclas Lundin
            Användare
            • april 2002
            • 128

            #6
            Jag håller sedan 3år tillbaka en grupp om 8st C. Borleyi kadango med både en grupp om 18st Trophues sp.chilumba och lite övrig ströfisk (M. sp.chiluma, Venustus etc.) i ett 540 och det är absolut inte några problem.
            // Niclas Lundin

            Kommentar

            • Micke
              Användare
              • april 2002
              • 9579

              #7
              Jag visste inte att det finns Tropheus i Malawisjön [], jag antar att du menar Tropheops.
              Att det inte fungerar på samma sätt för alla är just det som är tjusningen med akvaristik. Jag har själv också ett blandakvarium med både haplisar och mbunas, till och med en grupp Aulonocaror och det fungerar bra för mig också.
              Att det fungerar bra för mig i detta fall menar jag beror på några olika faktorer, akvariet är stort (900 l.), Haplisar är i klart övertal, jag har valt fredliga mbunas och robusta haplisar. Aulonocarorna jag har är jacobfreibergi som tål ganska tuffa tag. Dessutom har jag inrett akvariet helt utan stora stenar och grottor för att undvika allt för häftiga revirstrider.
              Det finns ändå nackdelar som t ex att mbunas'en får i sig för mycket foder och de blir lätt småfeta.
              Som jag ser det är det inte optimalt att blanda fiskar från dessa båda grupper, men under vissa förutsättningar kan det fungera hyfsat. Man har betydligt bättre förutsättningar att lyckas skapa harmoni i ett akvarium med fiskar ur en av grupperna.
              Och som sagt, att det inte fungerar likadant för alla är det som gör vår hobby så trevlig och intressant.
              Jag kan som exempel berätta om en kompis till mig som för omkring 20 år sedan höll en grupp med storvuxna L. trewavasae i ett 150-liers akvarium. Han hade inga filter utan bara en luftpump kopplad till en syresten. Han bytte aldrig något vatten utan fyllde bara på det som dunstade. Han matade enbart med den tidens mycket dåliga torrfoder. Detta fungerade bra under flera år och fiskarna lekte regelbundet (Sverre Sjölander hade intressanta teorier om detta på förra årets ciklidstämma). Trots detta skulle jag inte testa det själv eller rekommendera andra att göra det. Att han lyckades menar jag beror bl a på följande faktorer; det var yngel som fick växa upp tillsammans, de var invanda till att leva med dålig vattenkvalitet och de var invanda med fodret.
              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

              Kommentar

              Arbetssätt...