Vara kvar/ta bort

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tascha
    Användare
    • oktober 2002
    • 214

    Vara kvar/ta bort

    Bör man ta bort en hane som är alltför domminant eller?
    Har en vit Rödzebra hane som dominerar i mitt akvarium. Har även en blå men varje gång han försöker att stila för en hona och färgar ut så tar det inte många sekunder förrän den vita är på honom och vips så blir han mörkblå igen. Dock så skadar den vita aldrig den blåa. Den vita hanen jagar honor hela tiden. Han försöker para sig med flera samtidigt. Dock är han ej aggresiv mot andra arter.
    Vad göra?
    /Roger
  • malawi_voodoo
    Användare
    • juli 2002
    • 790

    #2
    hur stort kar? övrigt sällskap? inredning?

    skaffa fler honor kanske...
    /Glenn Wouda

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • juli 2002
      • 5395

      #3
      Nej, du behöver inte ta bort hanen. Det är fullt normalt att en hane dominerar. Märker du däremot att den andra hanen åker på alldelles för mycket stryk, skadade fenor, avmagrar etc bör du väl omplacera honom. Jag har 3 rödzebrahanar i ett kar och det är ett ständigt jagande, men de klarar sig utan problem.

      I vissa fall är det lättare att få lek med fler hanar då de har något att kämpa mot. En ensam konkurrenslös hane kan bli lite lat.. Då blir det tipsextra och chips....
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Det finns även dominanta hanar som blir som tyranner och de anser jag behöver tas bort då de kan ödelägga en hel grupp av främst sin egna art. Det är inte alltid bra att plocka bort den mobbade...ibland kan man med fördel plocka bort den dominanta för att få lugnare i karet.

        Kommentar

        • Zaphi
          NCS Medlem
          • juli 2002
          • 5395

          #5
          Håller delvis med, men snart får du en ny dominant tyrann Bättre att låta det gå, se vad som händer, avvakta. Spårar det ur så agera.
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Näste dominante behöver inte alls vara lika aggressiv som den du plockat ur karet.

            Att plocka bort den tyrann-dominanta hanen kan medföra andra fördelar också såsom förnyelse av gruppens avkomma (gener)...

            Jag skriver nu om fördelar med att ta bort den dominanta, men som Zaphi skriver så ska man låta fiskarna vara och avvakta in i det längsta innan man gör förändringar. Att plocka bort en dominant hane har inte enbart fördelar utan kan också utlösa stress och eventuella stressrelaterade sjukdomar.

            Kommentar

            • Zaphi
              NCS Medlem
              • juli 2002
              • 5395

              #7
              Självklart finns det fördelar med att plocka bort en dominant hane, speciellt om karet är för litet eller om man märker att andra får stryk etc. Samtidigt måste man ju inse att detta är ett naturligt beteende och inte alls speciellt konstigt. I alla mina mbuna-kar finns en dominant hane, men de andra klarar sig fint och det är sällan de andra dör av hans aggressivitet. Om det blir så, är det ofta andra faktorer som spelar in, till exempel för få gömställen, för litet kar, eller för få av just den arten i karet (aggressionerna delas på för få individer).

              Nu kommer jag tillbaka till diskussionen om mbuna som går 1+1, 1+2, ja även 2+3 etc. Absurt. Jag anser att de skall gå minst 8-10 st... menmen, om detta tvistar de lärda...

              my 2c
              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #8
                citatamtidigt måste man ju inse att detta är ett naturligt beteende och inte alls speciellt konstigt.
                Nej nej...det är inte ett naturligt beteende som visas helt och hållet i ett akvarium. Vi akvarister skapar deras natur och de reagerar på sin miljö...sitt sällskap...m m.

                Det finns flertalet Mbunas som inte visar den aggression i sjön som de upplevs ha i akvarium. Det är detta som gör det så svårt att veta hur många man behöver i en grupp för att den skall bli stabil och hur stort akvarium man behöver.

                Kommentar

                • Zaphi
                  NCS Medlem
                  • juli 2002
                  • 5395

                  #9
                  Självklart uppvisar fiskarna liknande beteenden i sjön. Det är ju inte så att varje hane får en hona direkt och mbunad bildar inte par. Däremot blir det ju mer koncentrerat i ett akvarium, speciellt om man ger dem för litet med för få individer.

                  Jag tror inte vi skall spekulera för mycket i ämnet. Nu har vi beskrivit problematiken så är det väl upp till ägaren att fatta ett beslut.
                  www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #10
                    Jag tycker diskussionen är aktuell då det vi diskuterat har med beteende hos fiskarter att göra. Men jag förstår din önskan och accepterar den givetvis...

                    Kommentar

                    • Zaphi
                      NCS Medlem
                      • juli 2002
                      • 5395

                      #11
                      Jag tyckte bara det var konstigt att du sa att de inte va ett naturligt beteende, självklart är det det.. Variablerna har vi redan tagit upp, storlek, individer etc..
                      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 10784

                        #12
                        Njae...visst är det naturligt beteende, men i och med den begränsade storleken på ett akvarium så "tvingar" man fram ett aggressivare beteende som de inte alltid har i naturen.

                        Demasoni är ett exempel på att de är betydligt aggressivare i ett akvarium än vad de är i sjön (revir).

                        Kommentar

                        • Tascha
                          Användare
                          • oktober 2002
                          • 214

                          #13
                          Det här blev en mycket intresant diskussion.
                          Ska gå igenom era synpunkter innan jag bestämmer mig men det lutar åt att jag behåller den vita hanen därför att han är så vacker och ståtlig. Kolla själva:

                          /Roger

                          Kommentar

                          Arbetssätt...