Ang Tanganyikasjön

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imported_n/a
    Användare
    • januari 2003
    • 82

    Ang Tanganyikasjön

    Jag "tror" att jag läste nånstans i nån utav Ciklidårsböckerna att det även fanns Nilabborre i Tanganyikasjön? Går Tanganyika mot samma öde som Viktoriasjön? Är jag helt ute och "seglar"?
  • Gwendly
    Användare
    • december 2003
    • 374

    #2
    Nilaborren finns naturligt i Tanganyika, däremot inte i Viktoriasjön, det var därför den påverkade ekologin negativt där.

    Jag har dock läst att den är på nedgång och näst intill utdöd i Viktoriasjön, pga brist på mat + fiskning av lokalbefolkningen. Sen har jag även läst att den största anledningen till att viktoriasjöns ciklidbestånd gick ner så kraftigt var pga en inplanterad växt och inte nilaborren, men jag kanske kommer ihåg det fel. (aborren har givetvis fått ta smällen eftersom det är lättare att skylla på en aborre än en växt angånde utrotningen av x antal arter)

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Användare
      • april 2002
      • 4619

      #3
      citat:Jag har dock läst att den är på nedgång och näst intill utdöd i Viktoriasjön, pga brist på mat + fiskning av lokalbefolkningen. Sen har jag även läst att den största anledningen till att viktoriasjöns ciklidbestånd gick ner så kraftigt var pga en inplanterad växt och inte nilaborren, men jag kanske kommer ihåg det fel.
      Var har du läst detta - det har jag inte hört något om. Bl.a. så visades för något halvår sen ett långt ingående program i svensk TV som visade på fakta som är tvärtemot det du skriver.

      Vad gäller nilabborren i Tanganyikasjön så håller jag dock med dig om vad du skriver om detta även om det inte är samma art av nilabborre som finns i Viktoria- resp. Tanganyikasjön - detta foto http://www.zoopet.com/akvarium/fisk_bild.asp?BILD=661 visar en Lates angustifrons från Tanganyikasjön och där är en naturlig del av faunan, i Viktoriasjön har Lates niloticus inplanterats och är därför inte en naturlig del av faunan (men om tusen år eller nåt sånt är den säkert det).
      Ciklidhälsningar
      Kjell

      Kommentar

      • Gwendly
        Användare
        • december 2003
        • 374

        #4
        jag kommer nog ihåg fel eller nått, jag kan som sagt var inte ens komma ihåg vart jag har läst det eller om jag bara inbillar mig det. Förmodligen är det en ond bieffekt av 7 timmar hydrologi rapportskrivning som gör att jag inbillar mig det :/

        Kommentar

        • Durin

          #5
          Det bråkas väl fortfarande inom forskingnskretsar om vad som egentligen orsakade utdöendet av flera hundra ciklidarter. Ökad grumlighet i vattnet har också föreslagits som en orsak. Nilabborren verkar dock ha påverkat betydligt, vilket de flesta är överens om.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Användare
            • april 2002
            • 4619

            #6
            citat:Ökad grumlighet i vattnet har också föreslagits som en orsak.
            Nilabborren är en fet fisk och kan därför inte ligga i solen och torka som lokalbefolkningarnas vanliga fiskfångster. Detta har gjort att de istället röker den och för detta behövs träd, vilket har lett till att mycket träd runt sjön har huggts ner. Detta i sin tur leder till att mer jord dras ner i sjön under regnperioden, vilket alltså lett till ökad grumlighet. Den ökade grumligheten är alltså indirekt orsakad av nilabborren.
            Ciklidhälsningar
            Kjell

            Kommentar

            • klassisk ära
              Användare
              • juli 2003
              • 139

              #7
              "även om det inte är samma art av nilabborre som finns i Viktoria- resp. Tanganyikasjön"

              Det finns fyra Lates i Tanganyika-sjön: L. stappersi, L. mariae, L. microlepis och, som sagt, L. angustifrons. L. angustifrons är störst.

              Mikael

              Kommentar

              • Mikael W
                NCS Medlem
                • augusti 2002
                • 8597

                #8
                God morgon
                Det där med växt är kanske inte helt fel. Har en kompis som jobbar med miljöfinansiering inom Nordiska Investeringsbanken, han berättade en gång om ett projekt de hade på gång, som handlade om att motverka igenväxning av Viktoriasjön. Nån hade planterat ut vattenhyacint, Eichornia crassipes från Sydamerika och den hade så att säga börjat trivas i sjön.

                mvh
                Mikael W
                (NCS-medlem sedan 1981)

                Kommentar

                • AndreasW
                  Användare
                  • november 2003
                  • 18

                  #9
                  Angående vattenhyacinten har jag läst det samma, som en av orsakerna som ledde fram till det nuvarande läget..
                  Men jag har också läst att dessa växter nu i viss mån hjälper yngel/ungfisk att klara sig undan rovfiskar då deras rotverk erbjuder skydd. De undervattensbilder som var med i boken visade denna effekt ganska så tydligt. Så enligt författaren till den boken var vattenhyacinten inte enbart av ondo.

                  Kommentar

                  • Mike_Noren
                    Användare
                    • februari 2003
                    • 2695

                    #10
                    citat:Ursprungligen skickat av Mikael W

                    ett projekt de hade på gång, som handlade om att motverka igenväxning av Viktoriasjön. Nån hade planterat ut vattenhyacint,
                    Vattenhyacinten är ett problem för sjöfart och fiske, och kanske för djur & växter i långsamflytande floder och sumpmarker, men knappast där det är betydande vågor & vind. Jag är lite osäker på viktoriasjöns geografi, men nog är det huvudsakligen klipp/sten kust?

                    Förutom skogsavverkning och nilabborre är Viktoriasjön dessutom överfiskad, och kraftigt övergödd pga utsläpp från omgivande mycket stora och snabbt växande befolkning & jordbruk. Övergödningen har dessutom lett till återkommande syrebrist i de djupare områdena.

                    Viktoriasjön är visserligen stor, men den är grund, så den blir lättare påverkad av mänsklig aktivitet än Malawi & framförallt Tanganyika.

                    En mycket bra sida om sjöns problem är denna:


                    Notera särskilt vad det står under Fisheries. Det är lätt att tro att introduktionen av nilabborre var ett fiasko, men nilabborren står idag för en fångst större än sillfisket i nordsjön, och totala fiskefångsten i sjön har nästan tredubblats sen nilabborren inplanterades. Ur fiskeribiologisk synvinkel är inplanteringen en av de största framgångarna någonsin, nånstans, precis som den ur bevarandebiologisk synvinkel är en av de värsta enskilda katastroferna någonsin, nånstans.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Användare
                      • april 2002
                      • 4619

                      #11
                      citat:Notera särskilt vad det står under Fisheries. Det är lätt att tro att introduktionen av nilabborre var ett fiasko, men nilabborren står idag för en fångst större än sillfisket i nordsjön, och totala fiskefångsten i sjön har nästan tredubblats sen nilabborren inplanterades. Ur fiskeribiologisk synvinkel är inplanteringen en av de största framgångarna någonsin, nånstans, precis som den ur bevarandebiologisk synvinkel är en av de värsta enskilda katastroferna någonsin, nånstans.
                      Om man enbart ser till den totala fångsten av fisk så stämmer det, men ur mänsklig synpunkt så stämmer det inte.
                      Det är nämligen så att nilabborren är alldeles för stor för att kunna fångas av lokalbefolkningen med deras primitiva fångstredskap som nät - det är t.o.m. som så att nilabborren är stor att den trasar sönder deras nät.
                      Nilabborren fångas istället av stora trålare och levereras till automatiserade stora fiskfabriker och därifrån exporteras sedan fisken.
                      Vad som blir resultatet är att de människor som bor runt sjön har blivit betydligt fattigare och deras möjlighet att få i sig proteinrik fisk har minskat rejält.
                      Allt detta framgick med all önskvärd tydlighet av det TV-program om Viktoriasjön som visades i SVT för något halvår sen.
                      Så detta projekt var kanske inte ett fiasko om man ser det från den rika världens synpunkt, men det var utan tvekan en katastrof för de människor som bor vid sjön.
                      Ciklidhälsningar
                      Kjell

                      Kommentar

                      • Durin

                        #12
                        Tyvärr missade jag det programmet, men jag har samma åsikt som Kjell. Inplanteringen av nilabborren skapade en massa direkta och indirekta problem, som tyvärr lokalbefolkningen (både den mänskliga och den fiskliga) fått betala.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...