förslag på malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ryghar
    Användare
    • oktober 2002
    • 215

    förslag på malawi

    Hejsan, jag vill göra mig av med mina lombardo eftersom hanen stressar alla andra fiskar.

    Karet är på 375L och förutom lombardoi har jag:
    Metriaclima estherae 1 Mcat+ 3 OB
    Melanochromis Maingano 6st
    Pseudotropheus elongatus mphanga 2+4

    Nu funderar jag på vad jag ska skaffa istället. Hur går det med haplisar eller aulonocara till denna kombination. T.ex.Placidochromis electra
    Janne
    Min Zoon
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Jag skulle vilja säga att det inte går alls. Det hade kanske fungerat tillsammans med Röd Zebran...men inte de andra. Maingano är aggressiv, men oftast sinsemellan. Det är dock grym fart på dessa så det passar nog inte Placidochromis. Detsamma gäller Elongatus...de är tyvärr bara för mycket för t ex en Placidochromis. Aulonocara ser jag som vek och där kan du få problem med deras svårighet att få tag i foder.

    Vill du ha Haplis eller Aulonocara så får du nog anpassa de övriga arterna efter dessa...och inte tvärtom.

    Jag har själv haft viljan att kombinera på liknande sätt men kommit fram till att det är få arter som tål att kombineras...det är tråkigt om man har arter som inte färgar ut ordentligt pga att de lever i en felaktig miljö. Det tappar liksom glansen...

    En art som jag dock upplevde fungerade bra med Mbunas var Cyrtocara Moori. Men då var de störst i akvariet...tillsammans med Röd Zebra, Golden och L.Trewavasae. Aulonocara fungerade inte till glädje för någon...hanen var dock tuff(ast)...men honorna var riktigt riktigt veka.

    Kommentar

    • malawi_voodoo
      Användare
      • juli 2002
      • 790

      #3
      Som sagt janbanan, jag håller med Tricella.
      En mbuna art eller göra av med ytterligare en mbuna.

      Jag skulle köra på:
      Labidochromis sp. "perlmutt"
      Metriaclima hajomaylandi
      Pseudotropheus sp. "acei" (bilden på zoopet visar en acei white top)
      Pseudotropheus socolofi
      Pseudotropheus polit

      det är dom jag kommer på nu.
      /Glenn Wouda

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

      Kommentar

      Arbetssätt...