livingstonii död?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan
    Användare
    • augusti 2002
    • 3029

    livingstonii död?

    har haft tre st honor som utan större anledning dött nu. de äter helt normalt o beter sig som vanligt. senare när jag ser dem så ligger de på botten o andas tungt tapar lite av balanser o flyter upp o dör. vad kan detta bero på jag matar en gång om dagen med cichlid gold. byter vatten 1-2ggr i veckan ca 30 %. är det så att de stressas ihjäl eller kan det vara buksoten? vet inte varför de skulle få det jag matar bara en ggr per dag. kom gärna med tips/teorier vad det kan vara.
  • Fredrik H.
    Användare
    • april 2002
    • 1884

    #2
    Jag har själv haft en som dött på samma vis.

    Lasse på Sandby Ciklidhobby, som jobbar mycket på Simontorp nu för tiden där man drar upp samtliga Nimbochromisarter i stor skala, har upplevt genom åren att de har en lite besvärlig tröskel i sin mognad. Det verkar som att man måste dra ner riktigt kraftigt på maten vid ett särskilt stadium då fisken övergår från "stort ungdjur" till vuxen. Det sägs inträffa ungefär strax efter 15 cm. Detta var den ganska exakta storleken på den honan jag förlorade.

    Enligt Lasses föreskrift började jag vid den tidpunkten att mata endast 3-4 dagar i veckan och de ser ut att må bra av detta. Min tanke är att det kan finnas något som händer med vissa utpräglade rovfiskars ämnesomsättning då de övergår från att plocka i sig lite av varje i sin omgivning till att verkligen ge sig ut på jakt. En vuxen N. livingstonii jagar ganska stora yngel i det fria och blir troligen helt inställd på dessa. Det är nog fullt troligt att den inte får tag i ett byte mer än var tredje dag eller så.

    Min teori är alltså att vuxna Nimbochromis livingstonii inte tål ett jämnt, rikligt flöde av mat.
    mvh,
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • Johan
      Användare
      • augusti 2002
      • 3029

      #3
      som du säger så är faktiskt fiskarna i detta stadium, så jag får väl dra ner på maten nu då. fan att jag inte kollat tidigare har förlorat st st fina nu runt 13cm. att det inte står någonting om detta någonstans jag har lust läst nästan allt om livingstonii.

      Kommentar

      • Fredrik H.
        Användare
        • april 2002
        • 1884

        #4
        Det bör nog tilläggas att jag inte framhåller vad jag skrev som fakta utan som en teori. Jag har heller aldrig läst det någonstans utan som jag sade bara hört det från Lasse och tycker att det låter väldigt logiskt.

        mvh,
        Fredrik H.
        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
        www.cichlidgallery.org
        www.tropheini.com

        Kommentar

        • Johan
          Användare
          • augusti 2002
          • 3029

          #5
          det är ju det det gör. för de har alla dött på samma sätt vid nästan samma strl. hoppas jag kan rädda sen ena som går nu som verkar ha problem har lagt henne i en str yngel kassa så hon får var ifred.

          Kommentar

          • Mattias Nilsson
            Användare
            • april 2002
            • 467

            #6
            hm jag hade oxå honor som dog på samma vis, bland annat en vf hona i den storlek ni beskriver, men även två stycken lite mindre Livingstonii dog på samma sätt.... Tycker det låter som en bra teori på deras död.
            Mvh
            Mattias

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

            Kommentar

            • Ralph
              Användare
              • maj 2002
              • 736

              #7
              Samma här, två vf-honor dog i ca 13-14 cm´s storlek helt oförklarligt.

              Kommentar

              • Johan
                Användare
                • augusti 2002
                • 3029

                #8
                verkar som om kanske honorna är lite extra känsliga?

                Kommentar

                • Ralph
                  Användare
                  • maj 2002
                  • 736

                  #9
                  Hanen jag hade samtidigt visade inga tendenser till att insjukna öht utan han gluffade i sig som vanligt och växte som om han gick på stereoider.

                  Kommentar

                  • Johan
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 3029

                    #10
                    samma här ingen av mina hanar är dåliga. de är från 14cm till ca 25

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #11
                      Jag kan inte låta bli att kommentera den festliga särskrivningen av "livingstoniidöd?" till "livingstonii död?". Det verkar som om du frågar om den verkligen är död eller om den spelar död vilket rent hypotetiskt skulle kunna vara en livingstoniifråga.
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • Johan
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 3029

                        #12
                        hehe ser det nu men jag kan garantera dig att när de flyter vid ytan så spelar de inte döda

                        men ibland så när de ligger helt stilla på botten o bara chillar så blir man orolig o knackar lite på glaset o de simmar de iväg .hehe ibland får man kolla efter.

                        Kommentar

                        • Johan
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 3029

                          #13
                          nu har en till dött. denna ggr så obduserade jag o en kompis till den.det verkar som den stöter upp sina egna tarmar, har ni varit med om det nån gång eller hört nåt?

                          Kommentar

                          Arbetssätt...