Tillsätta bikarbonat eller ej?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Leif Edvardsson

    Tillsätta bikarbonat eller ej?

    Jag har ett malawikar på 600l. Byter vatten en gång i veckan. Tillsätter då lite salt och aquasafe. Kranvattnet ligger på pH 7,7-7,8 men vattnet är mjukt, ca 4 dH.Funderar på att tillsätta bikarbonat. Vad tycker ni? Tillsätta eller ej, och i så fall, hur mycket?
  • fredrikr
    Användare
    • oktober 2002
    • 985

    #2
    Mät vilket pH du har direkt efter ett vattenbyte och sedan varannan dag eller så fram till nästa vattenbyte. Om pH faller väsentligt innan nästa vattenbyte, så kan bikarbonat vara en bra idé.

    50g per hundra liter vatten du bytt, direkt efter varje vattenbyte. Det är inte petnoga med mängden bikarbonat, eftersom det inte kan höja pH över 8,3. Det är dock mycket viktigt att du aldrig tillsätter bikarbonat utan att först göra ett rejält vattenbyte.
    Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
    http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

    Kommentar

    • Leif Edvardsson

      #3
      Tackar för tipsen. Skall byta vatten i morgon så då är det bara att testa pH, så får vi se om det ändrat sig nästa vecka.

      Kommentar

      • Vannar
        Användare
        • april 2002
        • 339

        #4
        Varfør inte, det skadar aldrig. Æven om inte pH faller (vilket jag misstænker att det kan gøra) så ær buffringsførmågan i ditt vatten ganska låg och det ær inte helt optimalt.

        Bikarbonatkostnaden kan du spara in på att sluta med aquasafe som jag inte tycker man behøver i ett akvarium annat æn møjligen vid uppstart. Men du har hållit på med akvarier længre æn jag så du vet sækert hur du vill ha det :-)
        / Jonas Vannar

        Kommentar

        • Leif Edvardsson

          #5
          Det är möjligt att jag har längre vana än du Jonas, men på malawi är jag helt grön. Det är möjligt att du har rätt. Vårt vatten kommer från en otroligt ren sjö och det går i princip bara genom ett sandfilter. För mig är inte bikarbonat någon kostnad alls. Jag jobbar på ett pappersbruk och där använder vi pallvis med bikarbonat. Aquacafen däremot är ju inte direkt gratis. Jag får väl testa och hålla tummarna.

          Kommentar

          • Mattias Olsson
            Användare
            • september 2003
            • 328

            #6
            Jag ska börja tillsätta bikarbonat då mitt vatten är relativt mjukt och runt ph7. Läste att 50g per 100liter kunde vara nån sorts tumregel?!

            Hur bör jag göra den första gången, endast tillsätta bikarbonat till den mängd jag byter eller för allt vatten i karet? dvs. 300liter - sten,grus = ca250liter??

            Jag har malawiciklider.

            Kommentar

            • deelay
              Användare
              • september 2002
              • 5394

              #7
              Jag gör som så att jag pyttsar i en påse (50g)i halvtimmen ca efter ett kraftigt vattenbyte när jag startar med bikarbonat å det har funkat tycker jag.
              http://www.aquariumstockholm.se/

              Kommentar

              • Mats
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 804

                #8
                Hej.
                Vist har vi rentvatten i Vänern,frågan är vad tillsätter dit komunala vattenverk för att bibehålla kvaliteten ut i ledningarna.Gå in på vattenverket och fråga om ett utdrag av vattenanalysen innan du slutar med Aquasafe.Jag har förlorat 15 diskusar på grund av tillsatser i vattnet här i Uddevalla.När jag var bosat i GBG förlorade jag 9st.VF Gröna på grund av utsläp i vattnet,vattenverket han ej stänga i Alelyckan.Numera använder jag alltid Aquasafe.
                MVH Mats
                http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                Kommentar

                • Mattias Olsson
                  Användare
                  • september 2003
                  • 328

                  #9
                  deelay, om jag har förstått rätt: du pytsar i bikarbonaten för hela din volym (inte bara för det vatten du bytt ut), dvs för mig med ca 250liter vatten skulle det bli 50g gånger 2,5 ungefär.

                  Kommentar

                  • Fredrik H.
                    Användare
                    • april 2002
                    • 1884

                    #10
                    Ni som använder bikarbonat i era kar, vad upplever ni för exakt skillnad hos fiskarna med eller utan? Leker de oftare? bråkar de mindre? äter de bättre?

                    Jag har centaralamerikaner, Sydamerikaner (även discus) och västafrikaner, Tanganyika (flera grupper av Tropheus) och Malawi. Jag har testat kalklfiltrering, torvfiltrering, bikarbonat, olika typer av salt, substrat, stenar, rötter i två olika städers vatten och inte märkt någon skillnad alls på fiskarna men dock i PH-värden. Sedan ett år tillbaka kör jag discus, jordätare, demasoni och Tropheus i exakt samma vatten.

                    Jag är nyfiken på hur ni utläser vattenskillander hos djuren?

                    mvh,
                    Fredrik H.
                    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                    www.cichlidgallery.org
                    www.tropheini.com

                    Kommentar

                    • imported_n/a
                      Användare
                      • mars 2004
                      • 13

                      #11
                      Jag lägger mig i och avgår lite från ämnet. Jag brukade länge konstant tilsätta salt vid varje vattenbyte till mina Malawi. Sedan slutade jag med det efter som jag egentligen bara gjorde det för att någon sagt att det skulle vara bra. Sedan dess har jag inte haft några problem med sjukdomar (bla. Buken), vilket jag hade tidigare. Dessutom insåg jag att saltet blir rätt så verkningslöst när man väl behöver det vid en behandling om de alltid får det. Nu kör jag endast med Bikarbonat. Det är väl inte heller så naturligt att alltid ha ettt par promille salt i vattnet egentligen?

                      Mvh
                      /Micke
                      VF Aulonocara maisoni, Auloncara "Ruby Red"
                      Labidocramis "Golden"
                      Tramitochromis intermedius
                      Glasmalar

                      Kommentar

                      • Mats
                        NCS Medlem
                        • april 2002
                        • 804

                        #12
                        Hej Micke.
                        Exat det som du skriver har jag också lagt märke till.Ju mindre salt ju friskare fiskar,har syd amrikaner.
                        MVH mats
                        http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                        Kommentar

                        • deelay
                          Användare
                          • september 2002
                          • 5394

                          #13
                          citat:Ursprungligen skickat av Fredrik H.

                          Ni som använder bikarbonat i era kar, vad upplever ni för exakt skillnad hos fiskarna med eller utan? Leker de oftare? bråkar de mindre? äter de bättre?


                          Jag är nyfiken på hur ni utläser vattenskillander hos djuren?

                          mvh,
                          Ganska bra fråga, personligen kör jag det nu efter en del missöden som kan bero på kraftiga phförändringar vilket jag inte alls är hundra på att det va enbart ph som kanske va boven men just nu e min teori att hålla så jämnt ph jag kan för att se hur effekten visar sig i fråga om div åkommor hos fisken och då är det absolut enklast att köra bikarbonat o mätta vattnet då vet jag att det e samma vilket jag även mäter(digitalt) varje dag under en tid just nu.Dom varken äter/leker/sover/simmar bättre eller mer med bikarbonat i utan det jag hoppas på är att det ska leda till bättre motståndskraft med stabilare ph mot sjukdomar som härjar ganska hejdlöst hos mig på senare år.En lite rolig sak är att en vän som jag lurade på ett malawiakvarium för 2år sedan har inte haft ett enda problem med sina fiskar, han byter vatten max 3 gånger om året och matar endast med torrfoder, till saken hör att hans fiskar ser mycket pigga o fina ut i färgerna och är väldigt livliga o har bra aptit så det motsäger ju det jag gör ganska kraftigt för när han väl byter vatten blir det ju en ordentlig ph förändring som hitintills inte orsakat någon åkomma på fisken alls.

                          summering

                          1.Jag byter vatten varje vecka och matar med bla räkmix och har haft en del problem med sjukdomar och dödsfall.

                          2.Han byter i princip alldrig vatten och matar med OSI flingfoder endast
                          och har inte haft en endaste problem eller dödsfall...

                          vad säger man om detta?

                          http://www.aquariumstockholm.se/

                          Kommentar

                          • Mike_Noren
                            Användare
                            • februari 2003
                            • 2695

                            #14
                            Bikarbonat kan nog vara bra om man har väldigt mjukt vatte och/eller väldigt hög biologisk belastning, men precis som med de flesta vattenbehandlingspreparat så har de nog större effekt på akvaristens välbefinnande än på fiskens.

                            Inte minst med tanke på att Malawisjöns pH verkar ligga mellan 7.5 och 8.1, och att ledningsförmågan är runt 250 - 300 mikroSiemens per centimeter.
                            Dvs malawisjöns vatten är likt vattnet i t.ex. Mälaren.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...