Insjunken mage??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PeterP
    Användare
    • december 2002
    • 31

    Insjunken mage??

    Några av mina Malawi mbuna har fått insjunken mage. Jag har en liten aning om att det kan ha kommit under sommarn när de inte fick mat så regelbundet som vanligt dock ändå flera gånger per vecka.

    De är i övrigt helt normala, pigga och äter bra. Har ingen nitrit i vattnet. De har varit så här i flera månader, kanske bara jag som är paranoid. Matar med räkmix och började för ett tag sedan kompletera med lite pellets som ska vara lite mer näringsrikt.

    Frågade i akvarieaffären och de pråstod att detta fenomentet drabbade alla deras malawi, han sa att på 50 fiskar var det kanske 2 som fick insjunken mage, enligt honnom skulle detta tillstånd inte gå att bota.

    Någon som vet något mer? Har sett detta på många fiskar kanske helt normalt? Ingen som har varit med om samma?


    MVH Peter
  • Henrik Dehlin
    NCS Medlem
    • september 2002
    • 1913

    #2
    Insjukna magar går visst att bota!..Men det är svårt för mycket smala fiskar blir även mycket svaga under tiden dom har insjukna magar och brukar mobbas till döds innan dom blir normala!...
    Hur ser din räkmix ut ?..Om du har lite räkor och annat "kött" så kan det bero på det och det kan även bero på hur ofta du matar ? Mbunas ska ha lite "kött" iofs i mix men bara det inte blir för lite!
    Skriv gärna upp vad du har i din räkmix när du tillagar den!

    Kommentar

    • PeterP
      Användare
      • december 2002
      • 31

      #3
      Jag vet inte exakt vad räkmixen innehåller eftersom jag köper den färdig. Men räkmixen ska iaf. vara väldigt bra och kommer från en större odlare.
      Jag tänkte också att problemet kunde ligga i att maten inte var näringsrik nog och började därför kompletera med pellets var annan dag, men detta verkar inte har gjort någon stor förrändring. Tillägas kan nog att vissa av fiskarna är väldigt feta dock inte bara de dominanta. Har t.ex. en dominant hane som också är insjunken.


      Jag har funderingar på att börja göra mixen själv nu när fiskbeståndet ökar kraftigt. Vad föreslår ni för blandning när fiskarna behöver extra tillskott? % räkor, ärtor, fisk?

      Tack för svaret

      Kommentar

      • Henrik Dehlin
        NCS Medlem
        • september 2002
        • 1913

        #4
        Gör mixen själv tycker jag!..Sånn man köper brukar innehålla för mycket grönt!...Och när du gör den själv vet du exakt vad som är i den!

        http://www.aquariummalawi.se/rakmix.asp tycker jag är ett mycket bra recpet brukar dock skippa gelatin och köra med torsk istället!.

        Kommentar

        • swede
          Användare
          • november 2003
          • 40

          #5
          Mata mer! när jag inte matat mina Malavi på ett tag eller matat dåligt pga olika orsaker får dom ALLA insjunkna magar.

          I det fall det bara är ett par stycken som har det, så brukar det bero på att dom är mindre och/eller står längre ner i hirarkin vilket gör att dom får mindre mat pga att dom stora tar för sig.

          Titta när du matar så att alla får sig en munsbit, prova att släppa ner fodret på olika ställen för att lura dom stora/dominanta.

          Swede

          Kommentar

          • Tascha
            Användare
            • oktober 2002
            • 214

            #6
            "Sånn man köper brukar innehålla för mycket grönt!..."

            Mbunas ciklider SKA ha mycket grönt.
            Jag har själva också Mbunas och ett par av dom har insjunkna magar.
            Jag har ingen aning om varför. Dom äter som dom ska och mår bra.
            Det är enbart honor som har dessa magar och det enda jag kan tänka mig är at dom aldrig hinner återhämta sig efter att dom har haft yngel.
            Dom får nya yngel för snabbt efter.
            /Roger

            Kommentar

            • Henrik Dehlin
              NCS Medlem
              • september 2002
              • 1913

              #7
              Ja jag vet att Mbunas SKA ha mycket grönt men jag sa att dom inte ska ha för mycket grönt och när jag köpte räkmix ett tag så verka det som det var bara nästan grönt,

              Jag tycker det är bättre och billigare att göra egen!

              Kommentar

              • malawi_voodoo
                Användare
                • juli 2002
                • 790

                #8
                Tänk på att det finns mbunas som inte äter grönt, tex Golden..
                /Glenn Wouda

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

                Kommentar

                • Digge
                  Användare
                  • januari 2011
                  • 16

                  #9
                  Jag har en Golden hona som har riktigt insjunken mage. I malawiakvariet var hon mobbad, men nu har hon gått med mina andra "snälla" firrar ett bra tag, men det är ingen skillnad.. fortfarande samma mage. Hon äter och verkar trivas? Vad är det ultimata fodret till Golden?

                  Kommentar

                  • doohan
                    NCS Medlem
                    • augusti 2004
                    • 1607

                    #10
                    Jag

                    brukar dela upp räkmixen i många småbitar och sprida ut det genom att släppa ner räkmixen i alla möjliga hörn o luckor. Då brukar fler få mat då de svagaste inte klarar av att ta för sig som dom större gör om man stoppar i en bit räkmix...

                    Kommentar

                    Arbetssätt...