orolig för mina callochromis spilopterus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ollec

    orolig för mina callochromis spilopterus

    Hej,

    har precis startat upp ett tanganyikakar på 375 liter.
    I detta går just nu 5 multisar, 6 julidochromis ornatus och 5 callochromis.
    Jag har läst att sandciklider inte färgar ut och leker om de hålls med för tuffa fiskar, jag vet att de nämna fiskarna inte är de tuffaste men frågan är om de är tillräckligt hårda för att stressa upp callochromisarna.

    Vad tror ni?

    /olle
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #2
    Vad är det för fiskar du har, Xenotilapia spilopterus eller någon Callochromis?
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • ollec

      #3
      Hm, ja, jag ljög i mitt förra inlägg.

      Callochromis pleurospilus kigoma är det den heter.

      Ber om ursäkt för det.

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • april 2002
        • 9579

        #4
        Jullar är i tuffaste laget och inget bra sällskap till sandciklider. Callochromis klarar det dock bättre än Xenotilapior.
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • ollec

          #5
          Jag har försökt inreda så att jullarna har ena ändan, snäckorna i andra och så har jag försökt hålla en massa utrymme i mitten åt callochromis.

          Det jag är orolig för är som sagt om de inte vill färga ut.

          Ornatus är ju en av de mindre jullarna, men det kanske inte har så stor betydelse i detta fall?

          /olle

          Kommentar

          • Micke
            Användare
            • april 2002
            • 9579

            #6
            Du skriver att du precis har startat upp ditt akvarium. Callochromisar kan ta lite tid på sid att färga ut så jag tycker inte du behöver vara orolig än. Vad är det för könsfördelning i gruppen?

            Hur är ditt akvarium inrett, vad har du för sand, finns det öppna sandytor, växter?

            Som jag nämnde tidigare är jullar i tuffaste laget som sällskap, desutom verkar det vara en stor grupp du har. När de har parat ut föreslår jag att du flyttar överblivna fiskar, annars brukar de gallra ut sig själv.

            N. multifasciatus konkurrerar om bottenyta med Callochromis, det brukar fungera ganska bra men det är inte heller ett optimalt sällskap.

            Mitt råd är att du ger dig till tåls ett tag och ser vad som händer. Även om det inte är den bästa kombinationen du har valt bör det fungera med en genomtänkt inredning och om inte akvariet överbefolkas.
            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

            Kommentar

            • ollec

              #7
              Jag har tyvärr ingen aning om eftersom de är såpass små ännu, vet bara att jag mins har en hane då det är en som är större och har lite färg.
              De andra fyra är endast ca 2,5 cm så det tar väl en stund innan jag vet.

              Som grus har jag rådasand som är 0,8 mm. I vänstra hörnet är det 10 snäckor som är inringade med stenar. Mitt i akvariet är en stor sten som är som en pelare som går ända upp till ytan och i högra delen av akvariet är ett stort stenröse. Däremellan är det växter och öppna ytor.

              Jag kanske var lite ivrig som skrev här eftersom jag faktiskt viste att det var för tidigt att säga något, men jag var bara nyfiken om det kanske var folk som på en gång kunde säga att nej det funkar inte.

              Har eventuellt ett litet akvarium på gång, så jag ska hålla ett öga på alla fiskarna och fungerar det inte så har jag tänkt att i så fall flytta över multisarna eller jullarna till det akvariet.

              Får även ta och passa på att tacka för svaren micke!

              /olle

              Kommentar

              Arbetssätt...