yngel utfodring!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • technofish
    Användare
    • januari 2004
    • 23

    yngel utfodring!?

    Min röd zebra spottade ut sina yngel för ett par dagar sen och vårdar dom väl,men när jag försöker mata dom så plockar hon upp dom så dom hinner inte äta!
    Är detta normalt? Igår la jag ner en bit räkmix när dom var ute och direkt så tog hon in dom i munnen,dock så åt honan upp all räkmixen,fast hon hade yngeln i munnen.
    Är det kanske så att honan tar in yngel och mat i munnen och så äter dom i munnen?
    540L Malawi/Tanganyika
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=139133
  • Björkis
    Användare
    • februari 2004
    • 59

    #2
    Jag tycker det låter normalt, det går nog över på ett par dagar. Det gjorde det för mina Astatotilapia & Aulonocara i allafall.Kolla så hon inte släpper dem en och en, det gjorde min ena Aulonocarahona!Till slut hade hon bara ett yngel kvar i munnen, men när jag tog bort honan så var det 6 st yngel i karet!
    Snygga Hongis förresten.
    -"Att tänka innan man pratar är som att torka sig innan man skiter" Arne Anka

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      citat:Min röd zebra spottade ut sina yngel för ett par dagar sen och vårdar dom väl,men när jag försöker mata dom så plockar hon upp dom så dom hinner inte äta!
      Det är väl normalt att honan känner fara när det kommer ned något i akvariet, låt vara att det är mat, men jag tror att det är rent instinktivt att försvara yngel genom att ta in dom i munnen när något händer. Ynglen är nog inte så stora att honan släpper dom helt så därför denna reaktion.

      Det är också vanligt att honor tar småbitar av räkmix när de har ynglen i munnen som ynglen kan äta av...det har jag sett med egna ögon.

      Kommentar

      • Cutekid
        Användare
        • januari 2003
        • 3368

        #4
        När jag hade malawisar och honan gick med ynglen så lät hon ynglen komma in och sedan roffade hon åt sig maten. När hon hade tagit in så mycket mat hon kunde och jag hade lämnat dem så spottade hon ut ynglen och maten så att ynglen fick äta tillsammans med mammman.
        Carl

        Besök petrochromis.com´s forum:

        http://petrochromis.com/phpbb3/

        Kommentar

        Arbetssätt...