Dilemma - Malawi vs Troffar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imported_n/a
    Användare
    • januari 2003
    • 82

    Dilemma - Malawi vs Troffar

    Dilemma...HJÄLP!
    Familjen kommer att utökas med en liten "akvarist" här i slutet av Maj, har börjat fundera på utrymmen här hemma. Efter att ha bantat rätt hårt, i antal akvarium, i samband med bostadsflytt från sex akvarium ner till två, står jag nu och försöker se realistiskt och objektivt på situationen. Jag är nog helt enkelt tvungen att göra mig av med ett till för att allt ska få plats. Och där behöver jag hjälp!

    Vilket av dom två ska jag ta bort. Ett stort fint Malawi-kar med massa färger som alla vänner och bekanta tycker är sååå vackert, eller mitt stora och fina Tangayika-kar med mina kära troffar i, som alla andra tittar på i 8 sek för att sen fortsätta titta på Malawi-karet! Jag är galen i troffarna, fast jag har ju en variant (Tr moorii Chaitika) som inte är så kontrast-rik på håll men sitter man lite närmare så är dom bara föööööör snygga! Och det är en bra sammansatt grupp F1r som vuxit upp tillsammans.. Deras härliga beteende, rang osv.

    Ska man göra sig av med troffarna för frugan och alla bekanta tycker det eller ska jag köra benhårt på min egen uppfattning? Fast Malawi-karet är väldans snyggt och väl sammansatt invånar-antal och fina exemplar. Men troffarna då? Vad ska dom ta vägen? Hur klarar jag det?

    (får lätt gas i magen när det kommer till såna här beslut)

    [?] [V]
  • Christian Alfredsson
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 4122

    #2
    Malawi är det självklara valet. På så sätt bygger du en grund för att expandera. Själv har jag ett akvarium med malawi inne och resten med Tropheus ute i garaget. Hade inte malawicikliderna varit där inne hade förståelsen för troffarna där ute inte funnits.
    Christian Alfredsson
    http://www.zoopet.com
    http://www.christianalfredsson.com

    Kommentar

    • malawi_voodoo
      Användare
      • juli 2002
      • 790

      #3
      crayleone: kör på det som DU tycker är bäst (Tropheus), det är ju du som lägger ut pengar å jobb på akvariet.
      /Glenn Wouda

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

      Kommentar

      • stiffe
        Användare
        • april 2002
        • 953

        #4
        Håller med malawi woodoo kör på det du själv gillar,annars hade jag bara fått ha Guppie och kampfisk här hemma..
        mvh Stefan

        Kommentar

        • Joakim_R
          Användare
          • november 2003
          • 42

          #5
          Kör på troffarna!
          mvh

          Kommentar

          • Stelin
            Användare
            • december 2002
            • 1339

            #6
            Jag tycker också att du ska behålla det kar som intresserar d i g mest. Så i det här fallet, strunta i vad övriga tycker.
            //Stefan Lindstedt

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Jag håller med Christian i tanke...men för din egen del så vet jag att du kommer ångra om du går emot ditt hjärta. Slår hjärtat för Tropheus så ska dom stanna.

              Malawi är enklare att sköta och ger givetvis mer uppmärksamhet hos icke frälsta...men som andra sagt redan...det är DU som är den viktiga här.

              Jag kan ju säga att om jag hade varit du så hade jag vägrat att ta detta beslut. Tänk på HUR du kan ha båda kvar...lös problemet...och ge inte upp.

              Kommentar

              • Fredrik H.
                Användare
                • april 2002
                • 1884

                #8
                Jag har nyligen provat att just ha Troffarna i källaren och Malawi i vardagsrummet för hela familjen och gästernas skull. Det blev helt fel. Jag retade mig hela tiden och ville knappt titta på karet. Till sist satt jag nere i källaren och övriga familjen satt i vardagsrummet. Strax efter julhelgen togs ett gemensamt beslut i familjen att flytta tillbaka Troffarna och mig upp till vardagsrummet igen.

                Efter att ha läst om din situation säger jag alltså "ut med malawin". Fast ett akvarium tar ju så lite plats, vad är det som du måste ställa just där?

                mvh,
                Fredrik H.
                Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                www.cichlidgallery.org
                www.tropheini.com

                Kommentar

                • malawi_voodoo
                  Användare
                  • juli 2002
                  • 790

                  #9
                  citat:Ursprungligen skickat av Tricella


                  Jag kan ju säga att om jag hade varit du så hade jag vägrat att ta detta beslut. Tänk på HUR du kan ha båda kvar...lös problemet...och ge inte upp.
                  hehe percis! måste du ha en soffa tex?
                  /Glenn Wouda

                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

                  Kommentar

                  • Daniel Odell
                    Användare
                    • januari 2003
                    • 2437

                    #10
                    what does your heart tell you?

                    sen hoppas jag att du inte väljer "the dark side" (malawi) när du lyssnat klart.
                    fish r friend

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #11
                      Öh hö?..."The dark side" är väl iallafall rovfiskar och CA!?!?

                      Kommentar

                      • imported_n/a
                        Användare
                        • januari 2003
                        • 82

                        #12
                        Det är ett kombinerat dator/symaskin/skrivbord som behöver stå där ett av akvariumen står..

                        Kommentar

                        • Jonas E
                          Användare
                          • februari 2003
                          • 2533

                          #13
                          ta de du tycker om. men vad säger att du inte kan skaffa några tystare pumpar och låta nykomlingen i familjen få ett riktigt snyygt malawi på rummet?
                          /Jonas
                          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 10784

                            #14
                            Oj...det var tufft att priotera bort ett akvarium för den orsaken.

                            Kolla in "Äntligen hemma" och "Room Service" för revolutionerande utrymmestänkande...ta fram ett stort block och sitt med familjen och brainstorma fram en lösning så att alla får sitt...(framförallt du)

                            Kommentar

                            • imported_n/a
                              Användare
                              • januari 2003
                              • 82

                              #15
                              Hade en tanke att maila Room Service faktiskt!

                              Bor i en etage-lägenhet, den andra hälften har vägrat akvarium på andra våning sen första dagen... och fortsätter stå på sig. Allt handlar ju om att kompromissa. Och det är inte lätt med sina fiskar.

                              Annars är det för mig självklart att den lille ska ha ett stort Malawi-kar brevid spjälsängen! [)]

                              Kommentar

                              Arbetssätt...